behöver hjälp med rc fordon

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
LRC

behöver hjälp med rc fordon

Inlägg av LRC »

hallo. jag är ny här på forumen och ny inom allt som har med rc att göra så all hjälp jag kan få är jag mycket tacksam för .

jag har tänkt att bygga ett banddrivet fordon. det jag har gjort än så länge är köpt 2st 12v skruvdragarmotorer, sändare och mottagare . 12v batteri. jag ska börja bygga ihop själva fordonet när jag har fått ihop så att det elektriska funkar.

det jag tror jag behöver köpa nu är
fartreglage
batteri till mottagaren
något som styr stryrningen något som kan bryta strömmen till motorerna (en åt gången)
är säkert mer jag behöver som jag inte vet om än. :D

några frågor
visst måste man ha ett secielt fartreglage som klarar 12V ?
vad är bra att använda till styrningen i det här fallet ?

på manualen till mottagaren står det 4.8 ~ 5.2v
betyder det 4.8 till 5.2 v eller måste det vara ett av dem ?

hoppas jag skrivit så att någon förstår. är tacksam för tipps om vad och vars jag kan köpa de mest lämpade delarna till detta bygge .
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: behöver hjälp med rc fordon

Inlägg av danei »

Spänning ska vara i intervallet 4,8V till 5,2V
Enklast är en kanal per sida så kan du styra.
Användarvisningsbild
LRC

Inlägg av LRC »

en kanal per sida ?
Användarvisningsbild
LRC

Inlägg av LRC »

såg att sändare och mottagare är till för flyplan. men visst funkar det ändå att använda fartreglage som är till för bilar ? och det borde väll gå att ha ett fart reglage till varje motor ? så att man styr en motor per joystick ?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är samma standard.
Användarvisningsbild
Mr. Pink

Inlägg av Mr. Pink »

http://www.dimensionengineering.com/Sabertooth2X25.htm

Finns enklare varianter också.
Väldigt mångsidiga och du kan välja om du vill "mixa" i radion eller låta reglaget göra det.

Reglaget ger också 5v ut för att driva mottagaren.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

nackdelen med den kontrollern är att joystickarna inte är fyll centrernande. dvs släpper du på ena sidan så står den fast medans på andra åker den tillbaks till mitten. Men visst använda går det
Användarvisningsbild
papabear
Kontakt:

Inlägg av papabear »

Centreringen av spakarna brukar man kunna fixa om man öppnar radion.
Brukar vara att det fattas en fjäder på trottel-spaken plus att det sitter ett metallbläck för att skapa "hacken".
jimmy_r

Inlägg av jimmy_r »

Har du inte hittat hit redan är det dags nu : http://www.hobbyking.com
Användarvisningsbild
LRC

Inlägg av LRC »

ni som har koll på detta med elektronik borde ju veta om denna skulle funka till mitt bygge http://www.radiostyrda-modeller.se/defa ... ct_id=2343
jimmy_r

Inlägg av jimmy_r »

Kolla upp det med "crawler ESC", dessa blir inte varma på låga varvtal (högt vrid) vad jag förstår...
Butiken du länkar till, har ett sådant reglage. Skall du ha två växellådor så spelar det ingen roll då kan du köra med höga varv, men det hade du kanske inte tänkt dig.
Användarvisningsbild
LRC

Inlägg av LRC »

kollade lite på hobbyking.com efter fartreglage men jag förstår inte direkt allt som står. om jag nu inte fått detta om bakfoten så är de motorer och fartreglage med 3 kablar borstlösa och de med 2 kablar till borstade. jag såg då inga fartreglage med 2 kablar ? men det kanske bara var bilderna för det står ju bara borstlösa på endel.

hursomhelst skulle jag vara tacksam om någon som förstår sig på detta och vet vad jag behöver för fartreglage kunde länka till ett sådant . tror att batteriet är på 90a

imorgon ska jag börja på ramen iaf . lägger upp några bilder ifall det blir något att se
jimmy_r

Inlägg av jimmy_r »

Hej - jag föreslår att du ställer frågor här : http://rsb.se/arena/portal.php?pageid=home
Där är det fullt med Rc-bil fantaster, kanske skall du satsa på Crawler prylar.
Lycka till,
J_R

ps vi vill givetvis se för det går för dig, så fyll på här med kort och frågor !!
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Det vanligaste (iaf för flygplan och helikoptrar) är borstlösa fartreglage, så det är ganska ont om borstade, vad jag vet. Fördelen är att borstade fartreglage kan bli riktigt billiga.

Du måste lista ut hur mycket ström dina skruvdragare kan tänkas dra som mest, det är minst så mycket ström som fartreglaget ska klara av... Lättare sagt än gjort.

Ett mycket senare steg kan vara att köpa en annan radio med mer möjligheter, finns en billig (och bra imho) kinaradio med mycket inställningsmöjligheter, i den kan man även lägga in egen mjukvara med lite hårdvaruhackande, då kan du få mixning på spakarna så att vänsterspaken är gas/fram-back och högerspaken är styrning, precis som på en bil, men det mappas/konverteras i radion till rätt styrning av dina bägge skruvdragare.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Min gräsklippare ska ha en liknande lösning. Min plan är att avkoda signalerna från RC-mottagaren med en Arduino som sedan styr en H-brygga (typ http://www.ebay.com/itm/Dual-H-Bridge-D ... 833wt_1323)
Skriv svar