Bygga avgasventil/spjäll

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Bygga avgasventil/spjäll

Inlägg av gOry »

En framtida plan är att ev. installera två st ventiler för få fullt flöde ur avgassystemet.
Tanken är två plattor i metall som man klämmer en packning (röd) i mellan. Söker material som skulle kunna klara av temperaturen.
Silikonduk? Går de måttbeställa?

Detta kommer givetvis vara installerat väldigt långt bak, men de finns risk att de blir väldigt varmt ändå.
Vem har inte smält däcket på en cykel som man har hängt bakom bilen på dragkroken :wink:

Vad tror ni om designen i övrigt?
Tips på lämpliga servon + styrning är också välkommet.
Tips på axeltätningar/lagring.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Helgesson

Re: Bygga avgasventil/spjäll

Inlägg av Helgesson »

En första tanke jag fick är väll att det borde väll va bättre om axeln gick genom centrum på spjellet?
Annars blir det väll bekymmer med att öppna den helt då det bredaste partiet på spjellet flyttas från centrum.

Jag har en kompis som byggde ett liknande spjell i Y format till sin amerikanare för att kunna få raka rör ut.
Han beställde speciella motorer som var avsedda för sådana spjell och de såg ut som vanliga borstade dc motorer i 400 storleken om jag inte misssminner mig helt fel och sen satt det en liten växellåda på den. Finns nog många motorer som är betydligt billigare att välja bland. Bara dom klarar lite värme och förhållandena under en bil.

Han hade ändstopp på sina spjell sen körde han med en 555a som timer för öppning och stängning. sen gick motorn några tiondelars sekund längre än vad som skulle krävas för öppning och stängning för att försäkra sig om lägrena.
Han hade inga tätningar utan de va metall mot metall, kan skissa senare på hur det såg ut om du vill.

Förmodligen lite lustig formulering och felstavning men jag får skylla på den sena timmen ;)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Styr flödet istället för att bromsa det, en utgång skall ju vara öppen!
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

du kanske kan hitta en avgasbroms på skroten?
Användarvisningsbild
GhostLT

Inlägg av GhostLT »

Titta på ett hur dom har byggt ex: spjällhus på insugnings sidan. halv axel sedan en plåtbit ha den lite öppet bra flöde...

OT: Annars montera en turbo den dödar mycket ljud
svanted

Inlägg av svanted »

om man tillverkar spjällplattan lite större än rörets innerdiameter så blir det tätt utan ngt gummi....
som mall kan man använda ett rör som passar precis inuti det yttre och kapar det lite snett.
att det blir ngn tiondel svik gör inget.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Citroen, större BMW, många lastbilar har avgasspjäll av olika skäl såsom att rensa partikelfiltret.
Moderna turbo-bilar har sällan problem med högt avgasljud och ljuddämparna har rätt liten betydelse för mottrycket.
Däremot tar ju katalysatorn en stor del av smällen då den sitter där avgaserna har hög hastighet. Längre bak svalnar avgaserna rätt fort och avgashastigheten sjunker i samma proportion.
Exempel på BMW-lösning: http://www.autopower.se/galleriet/blogg ... 6_s640.jpg
Ventilen är synligt bakifrån. Man öppnar bägge utblåsen vid varvtal över 3000 rpm mha vakumstyrd kolv.
Anledningen till BMW's ventil är att den gasglade ska få en ljudmässig återkoppling som motsvarar ca 50 psykologiska hästkrafter men i praktiken ger det inget eller ytterst litet plus.
T-rör för att släppa avgaser nära efter turbo eller direkt efter motor i syfte att minska mottryck och därmed höja motoreffekten får ofta motsatt resultat då T-röret inför ökat strömningsmotstånd oavsett om ventilen är öppen eller stängd om den är dåligt strömningmässigt utformad i kombination med hög avgashastighet, men den psykologiska effekten är jämförbar med smatterpinne i cykelhjulet så bilen kommer kännas snabbare även om man kapat bort ett antal verkliga hästkrafter i bägge ventillägena.
svanted

Inlägg av svanted »

glädjedödare.... :evil:
en dragster hade inte varit lika snabb om den inte lät så ini h-e illa.....

om en T koppling med ventil ger effekthöjning ska man kanske byta till bättre ljuddämpare nästa gång....
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Varför inte använda ett själlhus till en småbil?
Jag har ett liggandes till en Opel Astra... Runt 70mm i diameter, klarar värmen och håller tätt. Kan inte kosta många kronor på skroten. Ett spjällhus ser ut ungefär som du har ritat.
Användarvisningsbild
eeedis

Inlägg av eeedis »

Vad är det till för bil? Jag förutsätter att det är en turbokärra om det ska vara till någon nytta.

En bekant monterade Cutouts på sin jänkebil, det finns prylar att köpa:
http://www.summitracing.com/search/Part ... t-Cutouts/

Monterades ganska långt fram vill jag minnas. Men på en jänkare utan turbo är det ju ljudet man vill åt :vissla:
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

ajrå, ett stort missförstånd är nog att jag ska ha de för att stoppa flödet för att få lägre ljudnivå vid lågvarv.
Men tanken är att kunna öppna upp helt framför sista ljuddämparen när man vill ha lite sång.

Jag har redan kollat på färdiga lösningar vilket är svindyra.
Har även ett par förförågningar hos lite olika skrotar på BMW's spjäll i slutburken, men som vanligt när de kommer till skrotar och något som faller utan för lådan så går de segt.
Skulle behöva 2 likadana i 2,5" storleken, visst man kan ju köra med lite mindre eller större...

trottelspjäll skulle funka de också, om någon här har 2 likadana så köper jag gärna dom.

Vill ju gärna inte ta ett av mina egna .. :wink:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Aluminium tål temperaturerna bra, kommersiella varianter har en gjuten aluminium ram med bulthålen och själva "locket" är bara en tunn rostfri plåt som sitter på en axel. De vrids sen med en liten motor som har 2 lägen (på == öppen). Ska du ha utkast åt sidan med strax bakom framhjulen eller tänkte du "dirigera" om flödet bara med dom?

På min pickis hade jag 3" raggar utkast strax bakom framhjulen, och sedan 2" som gick bakåt förbi ljuddämpare när man skulle smyga förbi poliskontrollerna. ;)
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

En kulventil kanske?
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Har tänkt på kulventil också, men jag tror risken blir att man behöver för fet motor eller servo. Brukar gå rätt trögt, men de kanske bara är med vattentryck på!?
Skriv svar