Vad gör ugnen i läge S?
Re: Vad gör ugnen i läge S?
Micropopcorn är vidriga, därav maskinen (vilken i princip är en avancerad kastrull med olja i).
säter skrev:BullTV:
De här bakmaskinerna som kom för några år sedan, vart det aldrig samma succé som micron?
Man hör aldrig talas om dem längre.
Jag hade en sådan ett tag men den var så rackarns dålig på att röra om smeten. Helst skulle man ha blandat klart en deg redan innan den började. Annars blev det massa orört mjöl och bråte i hörnen. Rektangulärt "bull-kärl" och en liten liten visp i mitten.
Men helt klart trevligt med riktigt nybakat bröd utan att behöva göra så mycket mer än att hälla i ingredienser.
de man köper i frysdisken i påse är redan friterade, man värmer dem bara i ugnen...TomasL skrev:4kTRB skrev:Det är ingen Pommes Frites du gör, enbart ugnsvärmda potatis strimlor, PF tillagar man naturligtvis i het olja, dvs Friterade Potatis Strimlor.Pomme Frites brukar jag köra på 225 S
strimlad rå potatis tillagad i ugnen blir helt annorlunda, faktiskt mycket godare, inoljade och kryddat med paprika och salt.
Det enda som S innebär är bara att samtliga element är igång, vilket för de flesta ugnar innebär tre element, topp, botten och grill. Har ugnen varmluftsfunktion så brukar den också gå igång i S-lägegOry skrev:Frågan är fortf obesvarad vad de är för skillnad i läge S mot över + undervärme, är enbart att den använder grill-elementet också? Varit snack om mer kräm, vad är de för kräm? hallon eller jordgubb?
Det står i ugnens bruksanvisning. RTFM alltså! :)
S står ju för snabbstart eller nåt sånt och handlar som flera har skrivit om att samtliga element är påslagna (det finns normalt inget annat läge där de är det, eftersom man vid normal användning aldrig har både grill och övervärme samtidigt (det skulle nämligen förta effekten av grillelementet: mest värme uppifrån, i och med att hela ugnen skulle värmas upp för fort).
S står ju för snabbstart eller nåt sånt och handlar som flera har skrivit om att samtliga element är påslagna (det finns normalt inget annat läge där de är det, eftersom man vid normal användning aldrig har både grill och övervärme samtidigt (det skulle nämligen förta effekten av grillelementet: mest värme uppifrån, i och med att hela ugnen skulle värmas upp för fort).
Om du läst mitt första inlägg, hade du fått svaret.Frågan är fortf obesvarad vad de är för skillnad i läge S mot över + undervärme,
"S= Startläge alla element inkopplade."
En ren gissning är kanske att det är något vissa köper, är jättenöjda, köper en ny när den gamla pajat, och pratar inte mycket om det?säter skrev:BullTV:
De här bakmaskinerna som kom för några år sedan, vart det aldrig samma succé som micron?
Man hör aldrig talas om dem längre.
Ungefär som äggkokare, det är en helt förträfflig grej som man väl aldrig pratar om.
Ja, tänk att det här är nåt jag vet trots att jag på egen hand bara använt ugn till att värma fryspizzorPejlaren skrev:Ja, herrejävlar. Snart krävs det ABF-cirklar i hur man använder en ugn....tecno skrev:Jag säger då det.....är detta spår av micro eran man börjar skönja? Är det så illa att man inte använder ugn längre?

==================
anlamotte:
Hur "ska" det vara då? Ska det vara vänster fram - vänster bak - höger bak - höger fram, eller?
==================
Vissa spisar har en on/off-knapp för värme i det nedre skåpet, alltså en knapp som liknar strömbrytaren på en såndär 5/6-vägs 230V grendosa, utan nån regleringsmöjlighet.
Jag kan erkänna att jag inte riktigt vet vad man ska använda det skåpet till. Å andra sidan har jag bara en rätt vag aning om vad man ska med mer än säg max tre plattor till (potatis/ris/pasta, sås och kött (eller veganskt alternativ) i varsin kastrull), speciellt på en induktionshäll där man inte behöver bry sig om storleken.
Kvällens värdelösa vetande: I stugan har jag en spis med glaskeramikhäll, där den främre vänstra plattan både kan vara för minsta och största sortens kastruller. Den startar med att bara värma en liten yta i mitten, och om man vrider ratten förbi 12-läget så slås "storläget" på (ända till man vrider ratten till 0). Den spisen har för övrigt en rätt rutten effektreglering på ett par av plattorna. I "rattmojängen" sitter en bimetalltermostat som värms av ett litet effektmotstånd. Det kanske funkar halvbra med hyggligt jämförbar uppvärmningskaraktäristik på effektmotståndet och den riktiga plattan, men den "förstår" ju inte skillnaden på en nästan tom kastrull och en kastrull full med iskallt vatten eller liknande. En sån är dessutom paj så det går bara att få max / inget, hittils har inte den plattan saknats trots att min sambo trots allt klarar att laga helt okej mat

Ja, alla andra spisar jag har använt har haft
Kod: Markera allt
( 2 ) ( 3 )
( 1 ) ( 4 )
(1) (2) (3) (4)
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Spisen i förra lägenheten började med plattan längst in till vänster och gick sen vänstervarv. Precis som på bilden.
Har aldrig tänkt på hur det är på alla andra spisar jag använt. Jag har bara använt dem. Symbolerna visar ju vilken ratt som hör till vilken platta...
Jag antar att du är petigare än mig på den punkten.
Nu slipper jag dock bry mig alls. Har touchkontroll ovanpå hällen.
Och ugnen har inget S-läge, så där behöver jag inte heller undra något.
Har aldrig tänkt på hur det är på alla andra spisar jag använt. Jag har bara använt dem. Symbolerna visar ju vilken ratt som hör till vilken platta...
Jag antar att du är petigare än mig på den punkten.

Nu slipper jag dock bry mig alls. Har touchkontroll ovanpå hällen.

Och ugnen har inget S-läge, så där behöver jag inte heller undra något.