Jag ska driva ett relä med em MOC3042M och funderar på hur det fungerar med induktiv last, om jag ska ha nån snubberkrets eller liknande. Är ganska dålig på sådant.
I databladet föreslår man bara lösningar med en extern triac, men då reläet knappast drar mer än 10-20 mA så borde väl MOC3043 klara att driva det direkt? Men jag funderar alltså på vad som händer när strömmen bryts då spolen är induktiv. Nån idé?
I databladet har de även en seriekopplad resistor (360 ohm) och över den externa triac'en en snubberkrets med 39 ohm+0.01 µF ... och "vid highly inductive load" ska motståndet ökas till 360 ohm... Jag känner att jag inte behärskar sambanden här.
Reläet blir antagligen detta.
Driva reläspole med MOC3042M?
Re: Driva reläspole med MOC3042M?
Dock kan du ju testa med den vanliga antiparalella dioden över spolen, och denna i serie med det, dock stöds det ju inte enligt databladet, så du ger dig in på okänd mark här.Note: This optoisolator should not be used to drive a load directly. It is intended to be a trigger device only.

Dock så känns det ju lite overkill att ha en zero-rossing detector SCR-drivkrets för att driva ett relä, själva zero-crossing funktionen blir ju inte använd.

Edit: Eller, just det, du lär ju driva den med AC...

Ja, det är en lite speciell koppling, reläet måste drivas av 230V AC. Jag fixade det (för ett par månader sedan) , och det verkar fungera bra utan extra triac än så länge .
Jasså.. Att jag inte ens märkte att jag tråd-arkeologiserat igen. 

Det borde inte vara något större problem att använda en sån där för att driva ett relä. 
Anledningen till att man brukar vilja ha en RC-snubber är för att spänningen över triacen annars kan stiga för snabbt vid frånslag och återtrigga den. I databladet specas "Critical Rate of Rise of Off-State Voltage" till max 1000 V / µs. Man kan ju jämföra med t.ex. triacen TIC206
http://www.bourns.com/pdfs/tic206.pdf
som klarar 20 V / µs statiskt men bara 1 V / µs vid kommutering! Det är alltså ganska så mycket mindre krav på snubber för optotriacen.
När triacen slutar leda är spänningen över den c:a 0 V och strömmen upp till hållströmmen. Med induktiv last kan då triacen återtriggas för att spänningen stiger för snabbt, eller når genombrottsspänningen.
I det här fallet skulle jag kunna tänka mig att strömmen är så låg, reläets kapacitans så hög och triacen så snabb att spänningen kommer att stiga tillräckligt långsamt utan snubber. Det skadar väl inte att mäta, men är ju kanske lite krångligt på nätanslutna prylar.

Anledningen till att man brukar vilja ha en RC-snubber är för att spänningen över triacen annars kan stiga för snabbt vid frånslag och återtrigga den. I databladet specas "Critical Rate of Rise of Off-State Voltage" till max 1000 V / µs. Man kan ju jämföra med t.ex. triacen TIC206
http://www.bourns.com/pdfs/tic206.pdf
som klarar 20 V / µs statiskt men bara 1 V / µs vid kommutering! Det är alltså ganska så mycket mindre krav på snubber för optotriacen.
När triacen slutar leda är spänningen över den c:a 0 V och strömmen upp till hållströmmen. Med induktiv last kan då triacen återtriggas för att spänningen stiger för snabbt, eller når genombrottsspänningen.
I det här fallet skulle jag kunna tänka mig att strömmen är så låg, reläets kapacitans så hög och triacen så snabb att spänningen kommer att stiga tillräckligt långsamt utan snubber. Det skadar väl inte att mäta, men är ju kanske lite krångligt på nätanslutna prylar.
Det verkar ju ha funkat hittils så. 
Dock fick jag ju faktiskt lära mig nåt nytt när jag efterforskade ämnet, bla det om snubber för Triacs.
Kanske borde bara för skojsskull prova sig på en 4-kvadrants fasvinkelstyrning (heter det väl) med hjälp av en arduino och nollgenomgångsdetektorkrets. (Och kanske en optoisolator, nån zener och nån diod för att få reda på om man är på positiv eller negativ sida om x-axeln)
Och naturligtvis när jag sitter och skriver och kommer på att jag ska söka på ämnet hittar jag: http://arduino.cc/playground/Code/ACPhaseControl
En stor bipolär kondensator på utgången och feedback till arduinon så skulle man kunna fixa sig ett fint variabelt nätagg mellan ca -320 till 320v med ur-uselt rippel, enorma störningar på nätet och lite sånt.

Dock fick jag ju faktiskt lära mig nåt nytt när jag efterforskade ämnet, bla det om snubber för Triacs.

Kanske borde bara för skojsskull prova sig på en 4-kvadrants fasvinkelstyrning (heter det väl) med hjälp av en arduino och nollgenomgångsdetektorkrets. (Och kanske en optoisolator, nån zener och nån diod för att få reda på om man är på positiv eller negativ sida om x-axeln)

Och naturligtvis när jag sitter och skriver och kommer på att jag ska söka på ämnet hittar jag: http://arduino.cc/playground/Code/ACPhaseControl
En stor bipolär kondensator på utgången och feedback till arduinon så skulle man kunna fixa sig ett fint variabelt nätagg mellan ca -320 till 320v med ur-uselt rippel, enorma störningar på nätet och lite sånt.