Vad gör ugnen i läge S?
Re: Vad gör ugnen i läge S?
Jag tror att den kör övervärme, undervärme OCH grillen samtidigt.
Jag är skeptisk till det läget, för värmen lär ju inte vara särskilt jämn när termostaten tycker att det blivit varmt när man kör det läget, eller?
Jag är skeptisk till det läget, för värmen lär ju inte vara särskilt jämn när termostaten tycker att det blivit varmt när man kör det läget, eller?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Förutsatt ATT ugnen har en grill!
Detta är ett bra sätt att snabbare komma upp i arbets temp än att bara köra över eller undre slinga.
Detta är ett bra sätt att snabbare komma upp i arbets temp än att bara köra över eller undre slinga.
Grill är ju en synlig slinga inne i ugnen, nån centimeter under "taket", medan "övervärme" och "undervärme" är slingor inne i skalet på ugnen så att säga.
Grill ger mer strålningsvärme medan över/undervärme gör luften varm, ungefär.
Grill ger mer strålningsvärme medan över/undervärme gör luften varm, ungefär.
Om man nu bara har ett skåp då men undervärme finns som alternativ? ....
Oj. En fråga på EF jag faktiskt kan svaret på!
Det är som någon skrev ovan, snabbvärme. Full kräm, bränner det mesta om man inte kommer ihåg att slå över till över/under när ugnen nått sin temp.
Det är som någon skrev ovan, snabbvärme. Full kräm, bränner det mesta om man inte kommer ihåg att slå över till över/under när ugnen nått sin temp.
Ja då måste de kopplas in extra element för att de ska gå fortare??
Så är de någon skillnad mot att snvända läget som har ett steck i överkant och ett i underkant?
Edit: mat -> mot
Så är de någon skillnad mot att snvända läget som har ett steck i överkant och ett i underkant?
Edit: mat -> mot

Senast redigerad av gOry 17 juli 2012, 00:33:01, redigerad totalt 1 gång.
Definitivt! Undervärme ska användas när man behöver värma igenom något från undersidan utan att ovansidan "eldas torr"