Tappar digitalt ljud till förstärkare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
niklas_j

Tappar digitalt ljud till förstärkare

Inlägg av niklas_j »

Har frågat denna frågan på lite andra forum, men det blir mest gissningar och inga vettiga svar. Elektronikmänniskor borde ju vara rätt folk.

Läge:
1. En dator.
2. En "hemmabioförstärkare".
3. En tv, kopplad via hdmi till förstärkaren, och högtalare kopplade till förstärkaren
4. Från dator går det två kablar, en hdmi från ljudkortet och en RCA från den digitala ljudutgången. Detta är ca 7 m, och de ligger i en kabelkanal. Ev förändringar här är mycket besvärliga.
5. Båda kablarna går till förstärkaren in på var sitt ställe, förstås korrekt konfigurerat på förstärkaren.
6. När jag slår på "PC" på förstärkaren så funkar allt - bilden kommer på tv:n och ljudet ur högtalarna.

Problemet är att det ofta blir så att när man har tittat i, säg, en halvtimme, så tappar den ljudet. Först någon sekund och sen lite längre och till slut så kommer inget ljud alls. Enda lösningen so far är att stänga av och sätta på förstärkaren igen.

Detta är inte bara ett "ljudfel", utan byter jag input-enheter så funkar ljudet i högtalarna, och på displayen syns att något ändras precis när ljudet slår av och sen ändras tillbaka när ljudet kommer tillbaka.

Felet uppstår också om man tänder eller släcker lampor i närliggande rum, och därför känns ju någon form av störning som rimlig, och vad jag har förstått borde det vara så att störningen gör att förstärkaren på något sätt måste vänta in den digitala signalen en stund.

Det första jag misstänkte var att det berodde på att apparaterna låg på var sitt ojordat uttag och att det på något sätt ledde till störningar, men efter att ha dragit in jord känns ju den förklaringen något tveksam. Tidigare hade vi också nätverkskabel i samma kabelkanal, men den är urkopplad.

Vad man kan nämna är att det har fungerat betydligt bättre under en period, men att problemet återuppstod nu för någon dag sen, det jag har gjort då är att jag har bytt nätagget på datorn och installerat windows 7. Det skulle kunna vara drivrutiner? Skulle det kunna hjälpa att sänka från 48000 kHz till 44100?

Förstår att det är mycket text men vill vara så utförlig som möjligt så att jag förhoppningsvis kan komma till någon typ av lösning här.

(PS. Grafikkort några år på nacken, får inte ut ljud ur hdmi)
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Tappar digitalt ljud till förstärkare

Inlägg av MiaM »

Gissningsvis har du störningar som beror på strömmar i jorden i kablarna.

Om du har en nätverkskabel dragen samma väg och kan offra den så skulle du kunna prova att klippa kontakterna, skala kabeln, tvinna ihop alla åtta ledarna och dra fast den i en jordskruv (den för vinylspelare, eller tvinna runt skärmen på en RCA-kontakt för analogt ljud på förstärkaren, och dra fast i en av skruvarna som håller ihop chassiet på datorn) för att se om störningar som ger spänningsfall i jorden minskar.

OBS, ovanstående är en chansning. Det kan också bli värre av att göra så.

Annars är det rätt troligt att utgången på datorn inte har någon transformator, det är därför det är toslink på alla billiga prylar av "seriösa" fabrikat. (OBS, jag räknar hela datorbranschen som "oseriös" ur ett ljud-bild-perspektiv).

http://www.epanorama.net/documents/audio/spdif.html
koaxutgången på datorn skulle alltså behöva en transformator.

Ett alternativ är att skaffa en koax-till-toslink-konverterare och ansluta till en toslinkingång på förstärkaren.

Risken är dock att du bara flyttar problemet till HDMI-kabeln istället, eftersom du fortfarande kommer få en jordström i den. HDMI är väl å andra sidan fullt ut balanserat.

Du har möjligtvis inte AES/EBU-ingångar på XLR på förstärkaren? Troligtvis inte, men om du har sådana ingångar så skulle du kunna ansluta din nuvarande koax till signal plus/minus på AES/EBU-ingången plus åtminstone ett motstånd som gör att kabeln belastas med 75 ohm (AES/EBU är 110 ohm), och använda nätverkskabeln som jordledare. Alternativt använd ett par i nätverkskabeln som AES/EBU-kabel, och de andra paren ihopkopplade som jord.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Din TV/förstärkare tappar synkronisering och försöker uppenbarligen omsynkronisera. Grundorsaken kan vara såsom Mia säger.
niklas_j

Inlägg av niklas_j »

Klockrena svar. Tackar!

Nätverkskabeln skulle jag kunna avvara, men jag har också en eklk liggande där, förberedd för att dra el, som jag förhoppningsvis har tillräcklig stump kvar på. (Och jag fick i efterhand reda på att jag dels inte får/bör använda och dels hade det väl förmodligen gjort det hela ännu värre)

Denna är det:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=578622

Så här ser baksidan ut:
Bild

Det enda stället jag ser en jordsymbol är på am-mottagaren, skulle jag ansluta mellan datorchassi och den i så fall?

Vad jag kan se finns det inga XLR-ingångar alls?
Koax-to-toslink verkar vara svårt att hitta billigt, tänkte mig från dealextreme eller liknande för en 50-lapp, men hittar bara coax/toslink-> analog. Kjell har en men det är ju 200 spänn för något som kanske inte funkar.

Men det jag kunde ha här istället då en koax-koax-transformator?
Är detta typ en galvanisk avskiljare (hoppas jag inte gör bort mig kapitalt här)?

blueint:
"kan vara såsom Mia säger" = kan också vara något annat? Förslag?
Användarvisningsbild
poppe2525

Inlägg av poppe2525 »

En grym förstärkare! Bortsett från felet :(
Vart kan man få tag på en sån?
Vad heter den?
niklas_j

Inlägg av niklas_j »

Kolla länken :)
Vi tar den igen då:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=578622
Onkyo TX-SR608

Men den är två-tre år gammal så den är nog ersatt av bättre grejer nu. Min bror som jobbade som hemelektroniksäljare tipsade om att den var klart bäst prestanda/kr då iaf.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

5500kr ungefär var ett rätt okej pris faktiskt! :)
niklas_j

Inlägg av niklas_j »

Jaja. :)

Om vi återgår till frågan?

"koax-koax-transformator?" - är det det jag borde sätta mellan dator och rca, vad heter det i så fall och var hittar jag det?

Om jag testar med en jordning, är det då vettigt med: AM-jord och Datorchassi?
Känns lurigt men det kanske funkar?

Vet inte om det påverkar något men förstärkaren är ju dubbelisolerad också.
niklas_j

Inlägg av niklas_j »

Har nu hittat tre varianter till i princip samma kostnad
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... are-p39607

eller

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... are-p24137

eller

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... are-p37215

Jag skulle helst vilja ha använda någon av de två första, men jag antar att det finns någon högsta frekvens som de släpper igenom (lågpass?), som kanske är för låg för digitala signaler? Det ser ut att vara 30kHz på båda?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

AM-jorden kan vara okej att prova på. Jag antar att du ändå inte tänker lyssna på AM, så det gör ju inget om AM-mottagningen störs. Annars kan du ta en RCA-kontakt och bara använda jorden, och ansluta på den andra koax-ingången ifall du inte använder båda.

Synd att man behöver ha elbehörighet för att faktiskt få använda EKLK-kabeln, annars är egentligen den bästa lösningen troligtvis att använda den kabeln för att se till att dator och förstärkare har samma skyddsjord.

Eventuellt spänningsfall i skyddsjorden i EKLK'n, p.g.a. störningar, kommer ge ett magnetfält som också ger ungefär samma spänningsskillnad på de andra ledningarna, vilket får störningarna att äta upp varandra kan man ungefär säga. Detta är inte helt 100% idiotsäkert men när kablarna ligger invid varandra så kommer det åtminstone att vara många gånger bättre än att du t.ex. har en stor triangel med elcentral i ena hörnet, eluttag + förstärkare i andra hörnet och eluttag + dator i tredje hörnet.

I det här fallet är det troligtvis bäst att koppla ihop skärmen och den gulgröna i båda ändar på EKLK-kabeln, du vill ha så bra jord som möjligt.

OBS ifall du funderar på att laborera så kan det vara bra att veta att man får inte dra fas+nolla en väg och jord annan väg, eftersom jorden då kan brytas utan att fas+nolla bryts ifall nästa person börjar riva i installationen. Om du tänker "hempula" så ta med fas och nolla samma väg som skyddsjorden, och se till att allt blir rejält/ordentligt gjort.

(Det är ju egentligen lite fånigt att man inte får sätta upp ett nytt extra vägguttag eftersom man får byta ett befintligt uttag (även om det ingår i en kedja med ledare vidare till nästa o.s.v.), enda skillnaden är ju egentligen att också sätta upp kabel. I ett vanligt hem blir det väl aldrig så långa kablar att man behöver räkna på utlösningsvillkor å sånt...)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Oj, missade det inlägget :oops:

Den enda som kommer funka är den som omvandlar koax till optisk. De andra två är för analogt ljud, då måste du köra analogt 2.0-ljud (vanlig stereo) från datorn till stärkaren, det antar jag att du inte vill.

Det du egentligen söker är den transformator som normalt ska sitta på S/PDIF-utgångar, men som t.ex. datortillverkare och oseriösa tillverkare av annan hemelektronik struntar i.

Om du har en CD-spelare stående som var jättedyr 1987 och värdelös idag och den har koax-SPDIF ut så kan du kanske stjäla transformatorn ur den :wink:
niklas_j

Inlägg av niklas_j »

MiaM skrev:Synd att man behöver ha elbehörighet för att faktiskt få använda EKLK-kabeln,
Stämmer verkligen detta? Jag menar alltså inte att jag ska använda den för starkström utan bara som "signaljord", precis som med nätverkskabeln.
MiaM skrev:annars är egentligen den bästa lösningen troligtvis att använda den kabeln för att se till att dator och förstärkare har samma skyddsjord.
Notera alltså att förstärkaren är dubbelisolerad, det är bland annat därför jag har lite svårt att få ihop det.
MiaM skrev:Den enda som kommer funka är den som omvandlar koax till optisk.
Ja, men va fan, jag tror jag testar det då. 200 är ju inte så mycket men det känns ändå som en onödig utgift.

En spontan tanke: innan jag såg till att få det jordat så hade jag problem med läckströmmar och lyckades sabba tv:n x 2. Det avhjälptes till stor del genom att vända stickproppen. Ser inte framför mig hur nätagget på datorn, chassijord och skyddsjord hänger ihop, men det kanske vore värt ett försök?
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

Vad använder du för RCA kabel till den digitala överföringen? Om det är en billig audiokabel så kan det vara ide att prova med en som är avsedd för digital överföring. Det bästa vore nog att prova med optisk överföring, har du inte en optisk digital utgång på din dator?
niklas_j

Inlägg av niklas_j »

Jag har köpt den på kjell, och sa att det var för digitalt ljud, och de tyckte då att coax var lämpligare än optisk.

Det kan dock ha varit så att jag backade och tog en billigare kabel eftersom "det är bara att köpa en annan om det blir problem", om jag minns rätt (2 år sen)

Jag kan inte hitta den nu, men den har samma look som de här vanliga billiga:
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... bel-p37080
förutom att den är gul, och bara en då.

Tanken har förstås slagit mig att byta ut kabeln, men om du ser några inlägg upp är det grymt jobbigt. (stor bokhylla + stort skåp + stort skötbord + stor tvbänk med innehåll som måste flyttas, sen genomföring genom vägg, öppna och stänga bökig jävel till kabelkanal).

Därför vill jag ha lösningar som bara innebär att jag gör något på ena av ändarna.

Ytterligare en tanke som slog mig - finns det kanske adapters hdmi - [hdmi + digitalt ljud]? Kanske tveksamt om detta skulle hjälpa heller.
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

Har du provat att låta recievern ta ljudsignalen direkt från hdmi-kabeln? Ska ju inte behövas en separat ljudkabel egentligen, om din hdmi-utgång stödjer ljud dvs...
Skriv svar