Hur gör man spänningen mindre?
Hur gör man spänningen mindre?
Tja jag skulle vilja ha ett litet bil batteri till min radiostyrda bil men batteriet ligger på 12v/A7.2 och den radiostyrda bilen på 9.6V/800mAh
Hur gör man så att det blir 9.6v/800mAh från batteriet?
Eller om det går att köpa en liten apparat dom gör om spänningen?
Tacksam för svar
Hur gör man så att det blir 9.6v/800mAh från batteriet?
Eller om det går att köpa en liten apparat dom gör om spänningen?
Tacksam för svar
- Klas-Kenny
- Klas-Kenny
- Electricguy
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Hur gör man spänningen mindre?
Nej inte så, du ska ta reda hur mycket ström som din apparat drar och anpassa dioderna efter det.
Hur kort tid räcker orginalbatteriet om du kör så hårt det går att köra? Det ger en ledtråd om hur hög strömmen är som mest.
Om du har en multimeter som kan mäta ström så kolla in denna filmen
Spola fram till 2:20
http://www.youtube.com/watch?v=9Zt3P9bvn8M
Har du inte en multimeter så är det högtid att spara ihop till en.
Spola fram till 2:20
http://www.youtube.com/watch?v=9Zt3P9bvn8M
Har du inte en multimeter så är det högtid att spara ihop till en.
En son har vi hemma. Men jag tror att jag ska köpa en ny radiostyrd bil så jag måste kolla lite mer men tack för alla svar!
(m)Ah är ett uttryck för energimängden i ackumulatorn, inte för hur mycket man tar ut!
T.ex. betyder 10Ah att man kan ta ut 1A i 10 timmar och (i teorin enbart) skulle kunde välja att ta ut 10A i 1 timme. Men det kan också (fortfarande enbart i teorin) betyda att man tar ut 100A i 0,1 timme.
Ah betyder helt enkelt Ampére * tid i timmar, tillverkarna mäter oftast detta på ett "snällt" sätt som ger deras ackumulatorer bra värden så man ska ta värden med en nypa salt.
T.ex. betyder 10Ah att man kan ta ut 1A i 10 timmar och (i teorin enbart) skulle kunde välja att ta ut 10A i 1 timme. Men det kan också (fortfarande enbart i teorin) betyda att man tar ut 100A i 0,1 timme.
Ah betyder helt enkelt Ampére * tid i timmar, tillverkarna mäter oftast detta på ett "snällt" sätt som ger deras ackumulatorer bra värden så man ska ta värden med en nypa salt.