Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Senaste reparationen

Inlägg av MiaM »

Men vilken fantastisk kapsling, var ska den vara monterad? Slangar för att mäta nån slags tryck gör att man vill nog inte ha den i kupén, och fukttätheten verkar vara noll så man vill inte ha den i motorrummet heller.

Motorstyrning till nåt annat än fordon? :wink:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Det är inte så höga tryck i dedär, minns inte om det är lågvacum eller tryck i just dedär slangarna dock.
Inte ens komp. mätare kommer upp i så mycket mer än runt kanske 20 bar tror jag (men dessa sitter ju ej fast monterade under egentlig drift). :)
Man brukar ha den i kupen eller något annat ställe där den inte är i vägen.

Edit, men nu vet jag inte om just detdär är någonting annat än det jag tänker på. :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag kanske är överdrivet rädd för vätskor och flöden i förbränningsmotorer men jag skulle inte vilka ha nån slang kopplad till förbränningsprocessen indragen i kupén. Tänk om den släpper och det blir nåt feltryck som spolar in bensin i kupén...
Användarvisningsbild
Puttepip

Inlägg av Puttepip »

Lyckades genom diverse/random knapptryckningar "boota" om torktumlaren så den återigen fungerar.

Fick pluspoäng av frun så nu kan jag utan bekymmer tillbringa ett par timmar i verkstaden.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

MiaM, nej, deffinitivt inte... :shock:

Men, tror det är sensor slangar så de är inte i direktkontakt med bränsle eller högtryck, endast luft och vacum tror jag. (men en projekt tråd vore ju inte fel kanske...) :)

Jag är inte heller expert på dylika pryttlar dock, men alltid intressant att lära menar jag. :)
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

"Lagade" en Canon pixma mg5150 :) (bläckstråleskrivare)
En tjej som hade fått papperstrassel i den och bara skitit ut det i bitar men inte fått ut allt så jag fick skruva isär den för att få ut allt :P
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

@MiaM
Givaren med slangen mäter trycket i insuget på motorn och där finns det bara vanlig luft som inte har blandats med bensin så det är inget farligt.

"Motorstyrning till nåt annat än fordon? "
Nej ingen månraket, bara ett vanligt fordon :)
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Senaste var en 21,5" TV.

Hittade den på skroten, när jag testade den hemma så var den helt svart.
Så jag öppnade och såg en suvllen konding på BL-invertern, bytte. Ingen skillnad.

Då testade jag det gamla "ficklampstricket".
Startade TV:n och lös med en väldigt stark lampa, då kunde man se att det stod "Ingen signal..." mitt på TV:n.

Jaha, dålig BL-inverter alltså. Kollade eBay, en ny "universalinverter" kostade typ $4, en sådan fick det bli.

Så det var bara att vänta två veckor, sedan löda om signalkablarna till invertern så de hade samma pinout, och slutligen testa. Resultat: BILD. :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Senaste "reparationen" är ingen riktig reparation och dessutom av misstag. När jag lagt mig för några dagar sen och skulle lyssna på radio en stund så störde jag mig på den strulande antennen till klockradion. Ena ledaren från T-bandkabelantennen hade lossat och givetvis blir det inte av att laga något som man bara störs av när man redan lagt sig, så det var ett evigt böjande på kabeln för att få den att ligga emot stiftet den lossat från. Nu råkade kabeln lossna även från det andra stiftet.

Det märkliga är att mottagningen blev bättre än med T-antennen inkopplad. :shock: :shock:

Jag misstänker att det är en såndär fullösning med 300ohm-antennkontakt fast det är 75 ohms impedans, och det därför bara blev dåligt med en 300-ohm-antenn. Ska prova att hänga en kortare enkelledare i ena stiftet och se om det blir bättre än helt utan. År 2020 :wink:
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

det måste vara en GAMMAL klockradio? :P
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Du, det är MiaM som berättar.
Farbror hcb säger att ni kids skall lyssna och lära av En Som Upptäckt Charmen Med Gamla Rundradiomottagare.

S. Tofil, som brukade lyssna på RIAS 2 i en Philetta när det begav sig.

Edit 1: ovanstående sagt med en stor :) för den som eventuellt skulle missuppfatta.

Edit 2: Bonuspoäng till den som först kommer på vad RIAS är en förkortning på, och hur länge stationen fanns. MiaM är diskad från p.g.a. visat rundradiohistoriskt intresse.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Rundfunk im amerikanischen Sektor :P
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Jag har tillbringat hela dagen med att få kommunikationen mellan Haltech sprutet och
datorn att fungera.

Det hela började med att FTDI USB chipset hängde sig när motorn var igång och jag
var väl inte direkt förvånad. Slängde ihop ett kort med optokopplare och det var då
helvetet började. Det gick att skicka data till µC och den sände tillbaka data till FTDI
chipset men där var det stopp. Tillbringade några timmar med göra allt möjligt för att
få det till att fungera.

Till slut så lyckades jag ladda ner insprutningstid tabellen och såg att en del tider var
felaktiga, dom hade samma värde och kom ifrån en cell i kolumn nr 19 i tabellen så
det måste vara något fel i mjukvaran men den har ju fungerat i andra byggen så detta
var mysko.

Eftersom kommunikationen fungerade utan optokopplare när motorn var av så tänkte
jag att det var fel på strömmatningen till µC eller kanske något strul med kristallen.
Jag lödde dit en ny kristall och voila, det funkar 8)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

ochkl0620 skrev:det måste vara en GAMMAL klockradio? :P
:)

Jag har två sånahär:
http://www.radiomuseum.org/r/grundig_so ... k_31a.html

och två som är i stort sett identiska förutom helt annan design.

Det fina med dem är att man ställer en väckningstid och på det klockslaget startar radion. 10 min senare piper radion (med en ton som hörs genom öronproppar men samtidigt inte chockar någon, den tonar upp i ljudstyrka under säg 1/4 sek eller liknande, detsamma gäller radion), och trycker man på snooze så återkommer tonen igen om 10 minuter. Den är dessutom envis, den håller på sådär i tre timmar ifall man inte stänger av den, så risken att försova sig är nära noll.

Dessutom har de ljusstyrka som både justeras med en pot och påverkas av ljussensor. Man ställer så att det är lagom ljus på displayen när det är mörkt, och då blir siffrorna fullt läsliga även i dagsljus.

Värdelöst vetande: oscillatorn som ger väckningstonen är ostabiliserad så dels är tonen lite 50Hz-modulerad och dels så påverkas den av spänningsvariationen när strömmen i lysdioderna ändras dels av sekundblinket och dels av ljussensorfunktionen. Tonen gungar alltså en liten smula av sekundblinket, men framförallt så ändrar den tonhöjd ifall man tänder ljuset före man slår av väckningen. Det var inte förrän nyligen jag verkligen insåg den kopplingen, brukar bara märka det ifall någon klivit upp och glömt att slå av väckningen ;)

Det finns säkert motsvarande med nån modern app + smartphone i docka, men förutom sånt så har jag i princip bara sett lösningar där man måste ställa två separata väckningstider (och kanske på två olika apparater) för att få den funktionen. Vem orkar ha två klockor eller ställa två tider på samma klockradio? :shock: :wink:

Andra saker dessa fixar fint är att om man kör sleep-läget så tonas ljudet ned under kanske en halv sekund innan radion stängs av, och avstängningen sker helt utan poppljud. Sånt borde egentligen vara helt självklart men märkligt nog har det producerats mängder av klockradio som ploppar till när de stängs av, såpass att den som håller på att somna lätt vaknar.

Sleepläget funkar för övrigt så att varje tryck på sleep-knappen lägger till 10 minuters tid (upp till strax under 3 timmar). Klart bättre än det korkade systemet där ett tryck ger 59 minuter och man måste hålla inne knappen ifall man vill ha kortare tid än 59 minuter...

Tips ifall någon kommer över nån sånhär och den strular är att klockdelen är byggd med två kretskort i vinkel och nån gång behöver man bättra lödningarna i vinkelskarven. Likaså kan man kanske behöva titta till lödningarna till de två treläges vippomkopplarna. Det kan bli rätt underliga fel som yttrar sig som att inte ens radion går att köra ifall detta glappar. (Klockan styr ju radions av/på).

(Det mest obegripliga när det gäller "sleep"-funktioner är väl det som fanns på vissa bärbara radiobandspelare, där radion gick så länge bandspelaren snurrade. Tanken var att man använder ett kassettband som "timer" för att stänga av radion då bandet är slut, men autostoppet på en sån väcker ju även den som är nästan stendöv. Jag inser att det finns ett användningsområde, och det är väl om man vill lämna radiobandspelaren när den spelar in ett radioprogram utan att radion står på efteråt, men så marknadsfördes det nog inte, då skulle det ju inte hetat sleep...).

Dagens värdelösa vetande om Grundigs första klockradio med LED-display härmed avklarad :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag hittade äntligen min gamla oscillerande slipmaskin som varit nerpackad i några år efterssom jag använt farsans maskin, nu fick han nyligen tillbaka den så jag fick leta upp min egen :)

Skulle precis koppla in den då jag noterar att gummit på kabeln hade sprickor, och böjde man hårt på kabeln tittade kopparen fram, usch.

När jag använde den sist (för kanske 5 år sen) fick jag byta stickproppen, det var en gjuten sak som hade disintegrerat, men då var sladden okej, nu hade dne gått samma öde tillmötes,

Nåja, det är ju en gammal B&D så den var lätt att öppna, och kabeln satt skruvad, nice, tog ett gammalt apparatställ med rätt tjocklek på kabeln och klippte apparatkontakten på den, skalade och skruvade fast, den var det bara att routa kabeln i "slalombanan" som agerade dragavlastning och skruva ihop, funkade kanon.

Snabb lagning som räddade mej från en massa handslipning :)

(listerna jag slipade ligger nu på tork efter målningen)
Skriv svar