ochkl0620 skrev:det måste vara en GAMMAL klockradio?

Jag har två sånahär:
http://www.radiomuseum.org/r/grundig_so ... k_31a.html
och två som är i stort sett identiska förutom helt annan design.
Det fina med dem är att man ställer en väckningstid och på det klockslaget startar radion. 10 min senare piper radion (med en ton som hörs genom öronproppar men samtidigt inte chockar någon, den tonar upp i ljudstyrka under säg 1/4 sek eller liknande, detsamma gäller radion), och trycker man på snooze så återkommer tonen igen om 10 minuter. Den är dessutom envis, den håller på sådär i tre timmar ifall man inte stänger av den, så risken att försova sig är nära noll.
Dessutom har de ljusstyrka som både justeras med en pot och påverkas av ljussensor. Man ställer så att det är lagom ljus på displayen när det är mörkt, och då blir siffrorna fullt läsliga även i dagsljus.
Värdelöst vetande: oscillatorn som ger väckningstonen är ostabiliserad så dels är tonen lite 50Hz-modulerad och dels så påverkas den av spänningsvariationen när strömmen i lysdioderna ändras dels av sekundblinket och dels av ljussensorfunktionen. Tonen gungar alltså en liten smula av sekundblinket, men framförallt så ändrar den tonhöjd ifall man tänder ljuset före man slår av väckningen. Det var inte förrän nyligen jag verkligen insåg den kopplingen, brukar bara märka det ifall någon klivit upp och glömt att slå av väckningen
Det finns säkert motsvarande med nån modern app + smartphone i docka, men förutom sånt så har jag i princip bara sett lösningar där man måste ställa två separata väckningstider (och kanske på två olika apparater) för att få den funktionen. Vem orkar ha två klockor eller ställa två tider på samma klockradio?
Andra saker dessa fixar fint är att om man kör sleep-läget så tonas ljudet ned under kanske en halv sekund innan radion stängs av, och avstängningen sker helt utan poppljud. Sånt borde egentligen vara helt självklart men märkligt nog har det producerats mängder av klockradio som ploppar till när de stängs av, såpass att den som håller på att somna lätt vaknar.
Sleepläget funkar för övrigt så att varje tryck på sleep-knappen lägger till 10 minuters tid (upp till strax under 3 timmar). Klart bättre än det korkade systemet där ett tryck ger 59 minuter och man måste hålla inne knappen ifall man vill ha kortare tid än 59 minuter...
Tips ifall någon kommer över nån sånhär och den strular är att klockdelen är byggd med två kretskort i vinkel och nån gång behöver man bättra lödningarna i vinkelskarven. Likaså kan man kanske behöva titta till lödningarna till de två treläges vippomkopplarna. Det kan bli rätt underliga fel som yttrar sig som att inte ens radion går att köra ifall detta glappar. (Klockan styr ju radions av/på).
(Det mest obegripliga när det gäller "sleep"-funktioner är väl det som fanns på vissa bärbara radiobandspelare, där radion gick så länge bandspelaren snurrade. Tanken var att man använder ett kassettband som "timer" för att stänga av radion då bandet är slut, men autostoppet på en sån väcker ju även den som är nästan stendöv. Jag inser att det finns ett användningsområde, och det är väl om man vill lämna radiobandspelaren när den spelar in ett radioprogram utan att radion står på efteråt, men så marknadsfördes det nog inte, då skulle det ju inte hetat sleep...).
Dagens värdelösa vetande om Grundigs första klockradio med LED-display härmed avklarad