skjutpotentiometer med 2 mm slaglängd

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
sigma84

Inlägg av sigma84 »

Tjena jag letar efter en skjutpotentiometer med en slaglängd på 2 mm. Finns det så små och isåfall vart?

Mitt projekt är att mäta läget hos en axel som rör sig upp och ner med en maximal slaglängd på 2 mm. Finns det nåt annat sätt att fixa detta? Använder man en vanlig 40 mm skjutpotentiometer och trimmar ner det till dom 2 mm i programvaran så får jag inte nödvändig upplösning med en 10 bittars ADC. Krävd upplösning är 400 steg på denna 2mm sträcka.

Mitt system som jag har byggt upp bygger på att jag mäter spänningen in i en ADC ombord på en ATMEGA48 och visar resultatet på en LCD. Så skjutpotentiometern reglererar in spänningen beroende på läget. Jag kan scala ner området på potentiometern till en femte del genom att vrida ner vref till 1V. Kan man trissa upp spänningen över potentiometern till 40-50 v(dc till dc batteridrift) så är problemet löst, isåfall scalar man ner det till 1/40 av längden med samma upplösning (1024 steg) som tidigare.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Du skulle inte kunna klämma dit en hävarms histora, & på så sett få en bättre slaglängd!?.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Sånt grejer man vid att förstärka men en op-amp. Jag har just testat min första NiCr temperaturförstärkare (Temp.sensor typ K) och den fungerar alldeles utmärkt.

Vad du behöver är en förstärkar med ställbart gain och offset. Detta åstakommas enkelt med en op-amp men jag ser ett annat problem:
Den mekaniska rörelse. Ett "vanligt" skjutpotentiometer har en "viss upplösning" som kommer av att skjutaren kommer att "luta" lite innan den flytts, detta ger att rörelser under en viss storlek inte blir registrerat.

Du förväntar att mäta med en upplösning om 5µm med ett skjutpotentiometer (2mm/400 steg) och det kan du bara glömma! Den upplösning har det inte.

Hävarm (glappfri) eller liknande behövs, det kan även vara aktuellt med ett helt annat mätsätt.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Det kanske går att konstruera någon form av kapacitiv givare?
Liknande dom som folk här på forumet byggt till laserprojektorerna.
GFEF

Inlägg av GFEF »

Har sett tryckregelator där röreslsen
av tryckänande elemet flyttade en
plåt med ett hål i där en ljuset från en lysdiod passerade mot en fototransistor (fotomotstånd?).
Var tillverkad av : http://www.danfoss.com/Sweden/
Bengan

Inlägg av Bengan »

Skriv svar