Testar att ladda mobilen med en solcell. Solpanelen kommer från Harald Nyborgs fontänpump (http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=59765). Till denna har jag kopplat en LM2577-baserad step-upmodul samt en microUSB-kabel. Att använda en stepup som regulator känns inte helt logiskt med tanke på att solpanelen utomhus ger 8-9 volt (upp till 330mAh), men den börjar fungera tidigare än den step-down (LM2596) som jag använde först. 2596 kräver 4,5 volt, 2577 klarar sig med 3,5 volt. Tanken är alltså att få ut 5 volt även om spänningen från panelen ligger under 4 volt. Egentligen kanske jag inte alls ska använda dessa regulatorer, kanske räcker med en zener och en schottky?
Just nu lyser solen genom molnen, panelen ligger på bordet innanför fönstret i ca 45 graders vinkel. Panelen ger 2.53 volt(?), regulatorn ger 4.40 volt. Mobilen anger att den laddas med runt 100mA. Känns rätt bra ändå...
Experiment med solcellsladdning
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Experiment med solcellsladdning
När solen nu kommer fram lite mer blir det helt fel med stepup, givetvis... Går inte att justera ned under 7,4 volt, no good.