Billiga servos!?!

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
RoXa

Billiga servos!?!

Inlägg av RoXa »

Tjena grabbar!

Fick en idee idag om hur man kanske kan skaffa billiga servos.
Läste på cnczone.com att servos igentligen är vanliga DC motorer med encoder på.
Det måste ju betyda att man kan ta vilken DC :shock: motor som helst och konvertera dit en encoder. Vips så har man en servo motor?!

Jag vet att vanliga DC motorer inte är byggda för snabba accelerationer/ deaccelerationer utan för jämna toppvarv.
Men det borde ändå fungera tycker jag..

En liten bifråga dock: Var hittar man vanliga billiga (kanske begagnade) starka DC motorer???

MVH John
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Cupé fläktarna i bilar bruka vara rejält starka & villiga att varvas högt!.
Men om en DC-motor är gjord att gå på höga varvtal, så är vell den inte alls stark om man tvingar den att gå sakta!?.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Den uppfattningen av hur ett servo fungerar till R/C som jag fick för många år sedan när jag plockade sönder ett, var att motorns styrkretsar är på max spänning hela tiden men att motorn bara går några få varv åt gången vid varje förflyttning av huvudaxeln. Säg att den går runt 20 varv eller någonting sådant åt gången vid varje minsta gradförflyttning av huvudaxeln. När axeln sen är i rätt läge så kortsluts motorn så den tvärstannar på detta ställe och inte går förbi stället utan att den håller sig där. Detta kan nog styras med någon H brygga eller någonting sådant och skalar man upp detta till större motorer så blir det ordentliga doningar som kan behövas. Men jag ser inget hinder för att använda större motorer. Finns ju tex servon som är decimeter stora. Den motorn som sitter i är vad jag kunde se en helt vanlig DC motor, så visst kan man göra egna servon som kan bli riktigt kraftiga.

Starka motorer men inte så extremt snabbgående är bla mycket annat vindrutetorkarmotorer. Dom är riktigt starka även utan utväxlingen och pga detta kanske ev lättare att kontrollera. Gå till en bilskrot så kan du hitta många olika starka små DC motorer. Tex så är bakrutetorkamotorn ungefär hälften så stor men fortfarande riktigt stark.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Att använda samma styrmetod som i små RC-servon är nog inte så lyckat. På och av reglering medför bara onödiga påfrestningar och slitage, men sen som alltid så är det en avvägning av hur lätt reglering man vill ha relativt hur lång pålitlighet men vill ha.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Nu var det ett tag sedan jag såg ett schema på ett RC-servo, men om jag inte minns helt fel så _är_ det en H-brygga som driver motorn. Denna styrs sedan ut från en lägesförstärkare som mäter skillnaden mellan pulslängden från mottagaren och från lägespotentiometern. Ju större skillnad i position, desto högre spänning till H-bryggan. När den sedan närmar sig sin rätta position så sjunker spänningen (hastigheten) tills den står stilla i rätt position. Alltså en ren P-reglering.

Kopplar man loss lägespotentiometern från axeln så fungerar det som ett analogt fartreglage med H-brygga.

Detta gäller gamla analoga pulsstyrda servon.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Jag utgår ifrån att RoXa inte menar RC-servon.

Jag har gjort några tester med en DC-motor och en encoder av kartong med klippta hål i och det funkade ganska bra.
Allt hänger på att man använder korrekt reglerteknik, och det är inte direkt enkelt men fullt möjligt.

Ett problem med motorerna är att man hälst vill ha motoraxel åt båda hållen så encodern kan monteras på baksidan.
RoXa

Inlägg av RoXa »

Chribbe76 skrev:Jag utgår ifrån att RoXa inte menar RC-servon.

Jag har gjort några tester med en DC-motor och en encoder av kartong med klippta hål i och det funkade ganska bra.
Allt hänger på att man använder korrekt reglerteknik, och det är inte direkt enkelt men fullt möjligt.

Ett problem med motorerna är att man hälst vill ha motoraxel åt båda hållen så encodern kan monteras på baksidan.
Det är just vad jag menar!

Men vad menar du med korrekt regler teknik?
Jag hade tänkt att använda geckodrive 320.

Kriterier för motorn: Max 80v DC, max 20 amp, stark som bare den =)

MVH
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Med gecko behöver du inte bry dig om reglertekniken.
Jag fick för mig att du skulle göra även den biten själv.
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor

Inlägg av exile »

Skriv svar