Det är sant, även om jag inte är så noga att det ser original ut när man bromsar ute på vägen. Men givetvis är det roligare om det ser original ut
Ska se om jag får tag i röd glasfärg att bättra på originalglasen med, tror det räcker som spridning. Och problemet blir ju mindre med ett gäng 5050-dioder än med en powerled.
Har nu fixat med glasfarg och vart inne pa ombesiktning. Inga klagomal pa fargen, daremot skulle den for... bromslampan glappa igen. Far ta tag i det har nu.
For att det ska g[ lite fortare far det bli 5mm led, http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... ucts_id=19.
Fragan ar var jag hittar ett bra motstand sa att blinkersen fungerar? Bor vara ca 10ohm/20watt.
Om det ska se orginal ut när du kör så ska väl egentligen ljusen dimma lite upp/ned. Å andra sidan är det för trafiksäkerheten alldeles förträffligt med blixtsnabba LED för framförallt bromsljus!
Undrar förresten om man behöver motståndet på en släpkärra? Man har ju fortfarande två glödlampor som blinkar på bilen.
När jag kopplar vagnen till den andra gamla bilen blir blinkfrekvensen märkbart lägre än med bara bilen. Att man har tre glödlampor i stället för två parallellt sänker alltså blinkhastigheten. Har man bara bilen och en blinkerslampa går sönder så ökar blinkhastigheten. Mindre motstånd leder alltså till lägre hastighet och tvärtom. Led-lampan kommer att ge en försumbart högre belastning på reläet, och blinkhastigheten kommer också att sänkas marginellt. Tänker jag rätt nu?
Gamla blinkreläer är beräknade att ge rätt frekvens när alla lampor är hela.
På pappas gamla lastbil var där en elmotor som roterade runt ordentliga bleck i vad som kan liknas vid en vridströmställare. Detta då lasten skiljer så mycket mellan bara bil, och bil och släp.
Så med LED på husvagnen lär det inte märkas någon skillnad. Byter du till LED på bilen däremot så kommer det blinka fort som faen.
Nu har jag byggt en första version som väl inte blev till full belåtenhet...
Gamla belysningen:
2012-07-07 14.55.13.JPG
Nytt kort:
2012-07-07 19.56.31.JPG
Test:
2012-07-09 11.33.01.JPG
2012-07-09 11.38.28.JPG
Valde vita dioder eftersom glaset är färgat. Men det vira bryter igenom för mycket... borde gå att spreja dioderna med bakljusfärgen jag använt på glasen?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fast det där lurar du dig på då bara en del av lysdiodens ljus är rött och du måste i stället filtra bort större delen av lysdiodens ljusstyrka för att få rött ljus i stället för att gå på en röd lysdiod från början med lagom ljusstyrka och utan problemen med att filtra bort alla andra färger...