Dubbelisolerad lindninstråd, små rullar?

metric

Re: Dubbelisolerad lindninstråd, små rullar?

Inlägg av metric »

Tillverkaren brukar ange ett strömvärde för kabeln.
Det hela beror ju på hur varm man tillåter den att bli, vilken temperatur isoleringen tål.
Tex inom starkström så har en pex-mantlad kabel högre strömvärde än en pvc-mantlad dito med samma area.
Sedan gör man korrigeringar beroende på omgivningstemperatur, om det ligger flera bredvid varandra
öppen förläggning, dold förläggning och några till.
Så man kan inte säga att en kabel tål en ström under alla förhållanden.
tubis

Inlägg av tubis »

Jo men då blir det ju ännu mer ampere om jag tillåter den att bli varmare vilket då bli ännu mer underligt för mig med tanke på ovan angiva strömmar. Vi kan ju skoja till det och säga att jag inte låter den bli varmare än 60grader. Borde ju finnas några riktlinjer?
metric

Inlägg av metric »

Pvc 70 grader
Pex 90 grader
tubis

Inlägg av tubis »

Den tråden jag nu spanar på ska tåla 155grader. Hur jag beräknar detta från ström och kabeldiameter har jag inte blekaste aning om dock. Trafokärnan kommer ju att bli varm den med och värma allt och omgivningen temp borde ju med spela in.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Strömtätheten jag skrev är ett utgångsvärde på vanliga nättransformatorer och bör inte överstigas.
Allt handlar om uppvärmningen av tråden, det går säkert att köra 0,5A genom en 0,16mm tråd utan att det händer något speciellt, problemet är när du lägger 1000 av dem ihop på en liten yta.
Säg det blir 0,0125W förlust på en trådlängd som är genomsnittet på ett transformatorvarv, det är inga problem att kyla bort. Men har du 2000 varv av samma tråd med samma effektförlust per längdenhet blir det 25W vilket är värre att bli av med.

De beräkningssätt jag sett på opt:s brukar bestå av att först, räkna ut antal varv, primär och sekundär, sedan räkna ut den tjockaste tråd man får plats med inklusive isolation, därefter kontrollerar man vilken strömtäthet det blir.

Herr Turner från Turner Audio håller sig under 2A/mm2 för att hålla transformatorn sval.
http://www.turneraudio.com.au/education+diy.htm
"Output transformer theory" och nedåt.
tubis

Inlägg av tubis »

Hittade en lista som stämmer bättre med dina uppgifter http://amasci.com/tesla/wire1.html.
Jag har räknat på det hela och jag måste nog gå tunnare med tråd för att få plats enligt denna http://www.daycounter.com/Calculators/C ... ator.phtml
80mA är ju ändå 8ggr mer än vad som ska flöda genom primären. 10mA blir det klass A vilket gör att det blir maxvärde. Jag har då räknat med 30Hz. Sen får man ju även ha med tjockleken på lamineringen på tråden. Ska räkna för hand med för jag har bara använt färdiga kalkylatorer för att beräkna lindningen. Saken är ju att jag inte vet vad det är för egenskaper hos EI lamellerna så man får ju räkna på flux density=1 om jag förstår det hela rätt? Kan man få in högre värde än 1 i formeln så minskar ju antalet lindningsvarv dramatiskt och då kan man knö in tjockare kabel.
tubis

Inlägg av tubis »

Har gjort beräkningar på allt nu och det blir snortight med 0.04mm precis på gränsen i A på primär om jag ska kunna plocka ut en 0.5A över 8ohm= 2W på sekundär. Då går jag efter en fyllnadsfaktor i bobbinen på 0.4 som jag läst på nätet. Frågan är om denna faktor går att öka med tunn isolering i tex bobbin och annat? Annars måste jag nog ha större EI lameller eller tulla på nedre frekvens och flux densitet. Tullar jag på dessa värden får jag in betydligt grövre trådar.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Som metric skriver så handlar det om vad isoleringen på ledningen tål, och dessutom påverkar maximal omgivningstemperatur. När man provar transformatorer tittar man alltid på vilken temperaturstegring strömmen ger, sen adderar man den stegringen till max tillåten omgivningstemperatur för att få fram hur varm lindningen maximalt kommer att bli.

Visst kan du tillåta att den blir varmare, men då skadas isoleringen och du riskerar kortslutning mellan enskilda varv.
tubis

Inlägg av tubis »

Jepp jag är på rätt köl nu när det gäller tråd. Jag bara undrade vad som var riktlinjer och jag förstår att det är skillnad på maxtröm och vad som går att använda inne i en trafo...trodde bara inte skillnaden var så stor. Men efterforskningar säger att den angivelsen i denna tråden stämmer bra med vad andra säger så jag går på det. Efter att ha räknat på trafolindningen så inser jag dock att det inte finns speciellt mycket utrymme för överdimensionering av tråd om man inte ska överdimensionera kärnan.
Skriv svar