Jordplan i DipTrace - vad gör jag för fel[LÖST]

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
NULL

Jordplan i DipTrace - vad gör jag för fel[LÖST]

Inlägg av NULL »

Har markerat hela kortet, sen tryckt på knappen som ger den högra rutan.
Får sen det här felmeddelandet, sen ser jag inget...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av NULL 8 juli 2012, 20:47:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Jordplan i DipTrace - vad gör jag för fel

Inlägg av Icecap »

När jag gör jordplan (inte i DipTrace) har jag sett till att dels dra alla GND-ledare så att connection check ger OK och dels så att isoleringsavstång för GND är noll. Sedan placerar jag ut GP och ansluter till GND-noden. Då blir det inte sällan öar som inte sitter till GP eller GND, helt enkelt för att det inte finns möjlighet för det och jag tror att det är vad som varnas för hos dig.

Jag brukar lösa det vid att placera en stump ledare med noden GND på ena sidan och göra en genomföring (viahål) till en stump GND-ledare på andra sidan, såklart med noll isoleringsavstånd. på det vis kan jag länka ihop alla öar med resten. Såklart måste man ha lite koll på var det finns kontakt med GND, det ville ju vara dumt att bara koppla ihop 2 "flytande" öar, de ska ju faktisk till GND på riktigt.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

kolla http://www.youtube.com/watch?v=GAuJUojYEp0 vid 14.05 så visar jag hur man sätter upp detta.

När du har (Använd nätets fri zon) så använder du inställningarna som du gjort i schemat, är dessa satta ??
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Nu har gjort om layout'en från början så den stämmer med schemat, men felet kvarstår.
Jag tittade på filmen, och jag verkar göra likadant... kan det ha med att det är enkelsidigt, jag hittar ingen inställning för var man ska ha jordplanet?

Nånting med inställningarna enligt bilden?
Användarvisningsbild
NULL

Re: Jordplan i DipTrace - vad gör jag för fel[LÖST]

Inlägg av NULL »

lizerdboy kollade på filen, och jag hade gjort ett stort hål av hela kretskortet istället för en kortkant. :D
Tack!!!
Skriv svar