Optokopplare, behöver hjälp med engelskan!

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Optokopplare, behöver hjälp med engelskan!

Inlägg av toffie »

Hej på er,

Försöker förstå mig på engelskan i alla dessa datablad, för tillfället sitter jag och tittar på optokopplare och
kan inte riktigt komma ihåg vad som är vad.

http://www.vishay.com/docs/83652/ild615.pdf

På sidan två under Absolute Maximum Ratings, som brukar betyda det kretsarna mest klarar av.
Dvs. på ett annat datablad kanske det står att en krets ska matas med minst 4.5, normalt 5 och max 5.5V.
Det är jag helt med på.

Men nu är det fler ord som är lite knepiga och jag tror att jag kanske tänker fel.

Det står Reverse Voltage, betyder det att om spänningen överstiger 6V så går spänningen över dioden åt fel håll?
Eller är det den spänningen som minst måste uppnås för att kretsen ska aktiveras?

Hur som, skulle exempelvis den kretsen klara en inspänning på cirkus 9V?
H.O

Re: Optokopplare, behöver hjälp med engelskan!

Inlägg av H.O »

I det här fallet betyder det att lysdioden i optokopplaren klarar en max spänning om 6V över sig "med fel polaritet" (plus på katoden, minus på anoden). Dvs om din ingångspänning är 9V så får du aldrig "råka" ansluta den med fel polaritet för då riskerar du att skada dioden. En vanlig lösning på detta är att sätta en vanlig diod bakvänd över den inbyggda.

EDIT: Du kan naturligtvis inte driva dioden direkt med 9V utan lämpligt förkopplingsmotstånd.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

H.O tack för ditt svar! :)

Ok, då förstår jag det tror jag :) Jo förkopplingsmotstånd bör man ju ha förstås, vad kan man tänka sig att dioden vill ha då?
Är det kanske på sidan 3 med "Forward Voltage"? Den vill alltså ha max 1.3V? normalt ~1.15V...? :?

Det är ju grymt lite spänning om det är så :S

Har nämligen tittat på ett schema, liknande följande som jag ritat själv (ritat av originalet)
Bild

Inte går väl spänningen ner tillräckligt i den kretsen för att vara inom rätt område för optokopplaren?
Transistorn tar väl bort ca 0.6V och motståndet på 470 ohm tar väl bort lite smått, men inte kommer det väl ner på rätt spänning?
Det finns ju en diod med i schemat också, D1, men den är ju inte bakvänd, eller kallar man den bakvänd när den sitter så?

Edit..
Började tänka efter lite och räknade.. Vi har 9 Volt, lysdioden vill ha ~1.15V, drar vi bort det blir det 7.85V kvar..
Lysdioden vill ha max 60mA och 20mA borde väl räcka, så vi räknar på det. 7.85V/0.02A blir 392.5.

Vi behöver alltså ett motstånd på ca 400 ohm för att lysdioden ska få tillräckligt med ström och rätt spänning.
Stämmer det? :o
H.O

Inlägg av H.O »

Det är ju ohms lag som gäller. Om framspänningsfallet över dioden är ~1.15V (mycket riktigt) och du vill mata med 9V så ska du tappa 7.85V över "resten". Med transistorn Q1 bottnad tappar du någon stans mellan 0.3 och 0.6V beroende på kollektorström så låt oss säga 7.5V över motståndet.

Hur mycket ström du ska trycka genom dioden beror på hur mycket ström du behöver dra genom tansistorn "på andra sidan" men 10mA är ju ett "standardvärde".... Alltså ska förkopplingsmotståndet vara 750ohm men vad som helst mellan 470ohm och 1k funkar troligen alldeles utmärkt.

Det brukar kallas för kopplingsfaktor eller Current Transfer Ratio, alltså diodström vs kollektorström. Med en kopplingfaktor eller på 1:1 (eller 100%) så får du en kollektorström på 10mA vid 10mA genom dioden. Den här optokopplaren har från 25 till 200% typiskt, beroende på modell.

Vad exakt är det du ska "driva" kretsen med, alltså vad skall anslutas till "INPUT"?

EDIT: Du han visst komma på det själv medan jag läste datablad och skrev....det stämmer bra!
Skriv svar