Fixa kabelfjärr till Nikon D50 som endast har IR

Berätta om dina pågående projekt.
skorpion

Fixa kabelfjärr till Nikon D50 som endast har IR

Inlägg av skorpion »

Jag har en Nikon D50 som jag har haft i ett par år, den fyller sin funktion för mig som amatör, men jag har haft tanken på att använda den till att fota timelapse. Med det systemet jag har tänkt använda för att styra kameran och den framtida dollyn så lämpar sig en kamera med kabelutlösare bäst. Nu saknar min Nikon D50 kabelutlösare, utan har endast IR-utlösare. Så vad gör man? Jo man fixar en kontakt för detta i kameran!

Jag började med att söka runt på nätet om någon gjort något liknande, men icke. Däremot hittade jag en video där någon demonterar kameran. (

När jag hade demonterat kameran till den grad att jag kunde börja med mitt syfte så såg kameran ut såhär:
Bild

Här har vi 2-stegsknappen som ska få 2 kablar monterade. jag behöver Jord, Focus och Shutter, men Jord tar jag från ett ställe närmare kontakten som jag skall montera. På så vis slipper man dra 3 kablar genom hela kamera.
Bild

Här är kablarna fastlödda. Jag har ingen bild som visar pinout på 2-stegsknappen, men det är lätt att mäta sig fram för den händige.
Bild

Här kom jag på att det vore bra att lägga till 2 kablar (svart & vit) som jag kunde dra ner i batteridelen, för där kan jag senare bygga släpkontakter på insidan som kan möta mitt batterigrepp som också enbart har IR-utlösare. Till det behöver jag fixa lämpliga släpkontakter samt en 2-stegsbrytare som är väldigt minimal. Elfa har denna som det troligen blir (35-663-42)
Bild

För att få ner kablarna ner i batteridelen så behövde det att fila bort lite för att inte klämma kablarna för mycket.
Bild

Här har jag borrat hål för porten och satt in kontakten i hålet. Kontakten jag använt är en 2.5mm 3-polig telepropp.
Bild

Crappy bild, men den funkar för att visa vart det är tänkt att kontakten ska sitta. Väldigt trångt, så jag fick skära ned en bit svart plast som sitter där inne.
Bild

Kontakten är fastlödd på kablarna från utlösaren. Jord är taget från ett kretskort i närheten.
Bild

Kameran ihopskruvad och testad. Tyvärr så måste jag fixa en minimalare hankontakt för att kunna använda gummiskyddet som ska sitta fast i ett hål bredvid den nya kontakten. Inget stort problem, men lite störande.
Bild

För att testa hur det fungerar så behöver man ju en knapp som har 2 steg, det första för focus och den sista för shutter. När man inte har en komplett så bygger man en av 2 olika miniatyrströmbrytare med olika momentkraft. Lite lim mellan dem så är knappen klar :P
Bild

/Niclas
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Re: Fixa kabelfjärr till Nikon D50 som endast har IR

Inlägg av hanzibal »

Våghalsigt värre tycker jag, skulle själv inte våga mig in i en sådan kompakt manick.

Förbaskat smart konstruktion av tvåstegsknappen, skall jag lägga på minnet!
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Angående slimmade kontakter.
Dealextreme säljer färdiga ljudkablar med väldigt slimmade kontakter. Av helt okej kvalitet.
http://www.dealextreme.com/p/3-5mm-male ... 554?item=3
Jag har några såna själv och alla fungerar mycket bra.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Modigt! :)

Tänk på att ingångarna i elektroniken kanske inte är sådär jättebra ESD-skyddade jämfört med om de varit avsedda för att även kopplas till en extern kontakt. Var försiktig med vad som ansluts.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Kul läsning och ruskigt modigt att ge sig in i kameran. Själv håller jag på att gå åt motsatt håll, skaffa IR-utlösare till en kamera utan. Lycka till!!!
Skriv svar