Visa upp vad vi fräst.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
kato

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av kato »

Inte mycket har det blivit fräst eftersom jag blev av med mina 09000-program för ett tag sedan ( :doh: ), så min fritid har gått åt till att jaga och sammanställa nya. Irreterande att ha en ATC men inte kunna använda den. (en av sakerna)

Dock så fick jag avslutat ett litet projekt i rättan tid:
Min far köpte en ny kran till lastbilen och fick den levererad 1.5 vecka innan han fick sin stroke.
Kranen är bakmonterad och behöver ställas av ibland av olika skäl, då måste man låsa stödbenen för att kranen inte ska falla ihop likt ett korthus. Tyvärr saknar denna kranen den möjligheten. Så innan försäljning föll det på min lott att fixa detta. (försäljningen görs nästa vecka)

Här är min lösning på problemet:

Bild på lastbilen framifrån:
Bild

Bakifrån. När man drar in stödbenen fälls dem upp, därför har jag dem lite utkörda:
Bild

Ändplåt framsida:
Bild

Ändplåt baksida.
Yttre bulthål fäster plåten i utskjutet.
Inre håller ihop plåten med den biten som ska ta upp all kraft.
stora hålet är för en sprint diam. 28mm:
Bild

Centrumbiten.
Bultas i ändplåten.
Först svarvad koniskt, sen fräst koniskt. Den ska passa i en gjuten bit, så det blev en hel del mätande.(alla fyra spår har olika vinklar och mått):
Bild

Centrumbiten monterad, ligger mot på åtta punkter.
Sista 2mm fick jag övertyga den att gå in:
Bild

Ändplåten monterad.
Även de svarta bultarna är 8.8, så det är inte blandat.
Diam. 28 var inte borrat genom hela stödbenet, så den fick sättas i pelarborren och borras.
Stack i sprinten för att slippa hålla den.
Bild

Dra mig baklänges, sprinten gick i. (ska pricka ett hål innanför stödbenet också)
Bild

Säkert inte den bästa lösningen. Men jag tror och hoppas att det duger.
Och nä, färgen matchar inte så bra men det var den jag hade att tillgå.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Snyggt, alltid kul med storskaliga projekt som vi i knatteserien kan impas av! :)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

kato skrev:Inte mycket har det blivit fräst eftersom jag blev av med mina 09000-program för ett tag sedan ( :doh: ), så min fritid har gått åt till att jaga och sammanställa nya.
Vad är 09000-program?
persa

Inlägg av persa »

kato skrev:Inte mycket har det blivit fräst eftersom jag blev av med mina 09000-program för ett tag sedan ( ), så min fritid har gått åt till att jaga och sammanställa nya.
Vilket styrsystem har du på Ikegaien ? Om Fanuc 0M vilken version i så fall (A, B eller C) ? Jag vet en kille som har en TV4 med Fanuc 0MC men där ligger programmen för ATC integrerade på PLC:n. Men då du säger O9000 så har du väl kanske ett äldre system
kato

Inlägg av kato »

Säter:
O9000 och upp är skyddade nummer som man måste låsa upp för att använda och går att utnyttja på lite olika sätt

* Min maskin använder O9000 till T-värdet och O9001 för M06 rutinen.
* M75 ropar på ett annat och ställer maskinen i kvällsläge. (växlar ut verktyget och positionerar axlarna lagom avstånd till ref.punkterna)
* Hemmaknåpade cyklar använder finns på andra nummer. (liknande borrcykel fast för andra funktioner)

* På jobbet har vi M200 för att positionera för palletväxling.
* En annan M-kod för att varmköra maskinen
* Här är en manual som gjorts till våra koreaner. cyklarna orginal var ingen höjdera så Björn på Ctec fick knåpa ihop nya. (använder iofs O8000)
http://victor-cnc.se/wordpress/wp-conte ... MACRO1.pdf
Lite stressad så jag vet inte hur informativt det blev.

persa:
Min maskin har Fanuc 0M-A eller -B lite osäker.
Jag tog förgivet att ATC-programmen låg i PLC´n. Därför bommade jag att köra backup på detta.
persa

Inlägg av persa »

kato skrev:Jag tog förgivet att ATC-programmen låg i PLC´n. Därför bommade jag att köra backup på detta.
Lätt hänt. Har du fått tag på programmen nu då ? I annat fall kanske jag kan hjälpa via en annan kanal
kato

Inlägg av kato »

Ja, bara man lär sig av sina misstag.
Jag har fått ATC fungerande igen, sparat allt både digitalt och i pappersform.
Men bra att veta att fler har samma maskin, då är det alltid lättare vid problem.

En sak jag stör mig på är att i manualen används softkeys för allt. Men dem är inte aktiverade i min maskin. Kanske inte så jätteallvarligt, men alla maskiner på jobbet har softkeys så man har det i ryggraden.
remne

Inlägg av remne »

En liten födelsedagspresent till en polare. Helt felstavad och dan blev den (minttu) :D Men den lyser fint.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
persa

Inlägg av persa »

Bra att det löst sig :)
kato skrev:En sak jag stör mig på är att i manualen används softkeys för allt. Men dem är inte aktiverade i min maskin.
Det var option från Fanuc (liksom nästan allt annat) på lågpris 0-systemen. Sen beror det på hur mycket maskintillverkaren köpte in och gjorde till standard på sina maskiner. Fanuc eller av dom auktoriserad servicepartner kan ju låsa upp optioner. Brukar dock tyvärr oftast kosta mer än det smakar. Ikegai i Japan är vad jag fattar borta sedan minst 15 år

Hör av dig via PM eller i ny tråd om du har något problem får vi se om jag kan hjälpa till. Denna tråd är ju inte tänkt för maskinproblem
kato

Inlägg av kato »

Remne:
Snyggt. Vilket program använder du till att generera g-koden?
remne

Inlägg av remne »

Kato: Jag använde CamBam :)
Ollesv

Inlägg av Ollesv »

Hej allihopa!

Jag tänkte visa upp lite av mina små skapelser för första gången. Jag har kört en massa annat men dessa är de senaste.

Först ut en vespa som var mitt första helt egenskapade 3D-pussel och aningen jobbigt att få ihop. Fräste i polystyren med ett 1mm stål med vad jag tror felaktiga data, vilket resulterade i en hel del sandpappring (som inte var färdig när bilden togs :doubt: )
vespa.jpg
Sedan lite prylar som jag kört ut i akryl:

Glasunderlägg
coasters.jpg
Pendellampa
_DSC0832.jpg
Ljusstake
_DSC0834.jpg
Värmeljus
_DSC0837.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Fräst ut en färdig design smått modiferad att passa mig :)
För er som inte ser vad det är så är det en quadcopter.

Bild
remne

Inlägg av remne »

frallzor: Snygg! Vet du vad den väger, inklusive armarna?
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

725g exkl vaggan för kameran.
Skriv svar