Dubbelisolerad lindninstråd, små rullar?

tubis

Dubbelisolerad lindninstråd, små rullar?

Inlägg av tubis »

Hej, vad finns det för ställen att inhandla lindningstråd i små rullar för en privatperson? Jag ämnar att linda två 3W audiotransformatorer och de måste tåla hög spänning varav jag vill ha dubbelisolerad tråd. Har inte beräknat ström och sånt än exakt, vill kolla vad som finns att få tag i först men det handlar om väldigt tunn tråd på primären. Några 10tals miliampere på sin höjd, utgången ska driva en högtalare så där blir det tjockt. Utlandet är helt okej. Nätet är dock en djungel och jag vet inte vad som är korrekt pris på sånt här.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Dubbelisolerad lindninstråd, små rullar?

Inlägg av Icecap »

"dubbelisolerat tråd" har jag aldrig hört om! Min uppfattning är att man med "dubbelisolering" menas att t.ex. motorn i en borrmaskin dels är isolerat från strömmen och dels är isolerat från höljet. resultatet är då att om endera isolering fallerar finns den andra kvar, det är alltså två saker som måste gå sönder innan det blir farligt.

Alltså kan tråd per definition inte vara dubbelisolerat!

Men spolformen kan vara det i kombination med en isolerat montering av transformatorn.
tubis

Inlägg av tubis »

Det finns dubbelisolerad och enkelisolerad lindningstråd och även fler än två lager.. Att linda adiotransformator för högspänning är det dubbelisolerad som gäller. Det är lagt två lager skyddslack på tråden.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Finns t.o.m. trippel-isolerad tråd, kallas TIW-tråd. Furukawa TEX-E t.ex.
tubis

Inlägg av tubis »

Hittade en återförsäljare här http://viewitem.eim.ebay.se/34-AWG-Gaug ... 95374/item

Ser väl ut som normalt pris eller?
tubis

Inlägg av tubis »

Fast frakten blir ju så dyr så frågan är om man inte lika gärna kan stövla in och köpa en hel fullziserulle på en lindningsfirma...
Norpan

Inlägg av Norpan »

Har du ingen lindarverkstad i närheten?
Annars har jag en 5kg rulle 0,16mm tråd, tror jag det var, den borde vara grad 2 (dubbellackad), kan kolla imorrn om jag ska spola av en bit.
Elfa har en del annars, listat under kopplingstråd enkardelig, vet inte om det är grad 2.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... ageSize=25
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

JODU LINDAREVERKSTAD AB

SKALBANKSVÄGEN 6 A
451 55 UDDEVALLA, VÄSTRA GÖTALANDS LÄN
tubis

Inlägg av tubis »

Jag måste ha det färdigt på rulle. Fick avlindad tråd en annan gång på just Jodu lindningsverkstadi Ua och det gick inte så bra med så tunn tråd att linda sen med ett löst nystan i näven. Han kunde inte(frågade inte varför)linda upp på de rullar jag medtog för ändamålet och var inte så intresserad att beställa smårullar till mig. Det är tusentals varv av den tunna tråden så det måste ske i lindningsmaskin med varvräknare. Därav väldigt svårt med löst nystan.
Grövre doningar är helt okej på det viset i näven men inte tunn tråd.
Jag har inte räknat på tråddiameter än för det har ju att göra med hur stor bobbin och hur mycket ström som ska gå. Ville bara kolla om det finns tillgång på tråd utan att köpa enorma rullar.
tubis

Inlägg av tubis »

Norpan skrev:Har du ingen lindarverkstad i närheten?
Annars har jag en 5kg rulle 0,16mm tråd, tror jag det var, den borde vara grad 2 (dubbellackad), kan kolla imorrn om jag ska spola av en bit.
Elfa har en del annars, listat under kopplingstråd enkardelig, vet inte om det är grad 2.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... ageSize=25
De tunnare trådarna på elfa är inte grad2.
Jag tackar för erbjudandet. Jag har dock inte räknat på det än vad jag ska ha för tråd exakt så ta det lugnt med det där. Jag kommer nog ha så tjock tråd jag får plats med "om" detta blir av. Som det ser ut nu så kommer det bli lite överdimensionerat för jag kommer att återanvända EI lameller från två andra kassa nätrafosar som är något för stora. Men jag kanske aldrig genomför projektet. Jag ska bygga en lindningsmaskin först med och då vill jag veta om det är värt besväret. DVS det finns tillgång på tråd så man får användning för den.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Vet ju inte hur hårt du tänker köra tråden men med 4A/mm2 blir det 80mA med 0,16 tråd.
Ivilketfallsomhelst så är den grad 2, så tycker du att du behöver av den så hör av dig, rullen kommer nog stå kvar några år till. :)

Å andra sidan behöver det inte bli så hög spänningspåverkan på tråden om man lagerlindar med kaptontejp eller nåt annat bra tunt mellan lagren.
Klassikern är ju papper men det blir gärna mer isolation än koppar i trafon då, och det är ju lite tråkigt.
Å tredje sidan, räknar du på att linda en utgångstrafo och bygga lindningsmaskin så vet du detta redan. :wink:
metric

Inlägg av metric »

Teflontejp som rörmokaren använder borde vara idealiskt?
tubis

Inlägg av tubis »

Norpan skrev:Vet ju inte hur hårt du tänker köra tråden men med 4A/mm2 blir det 80mA med 0,16 tråd.
Ivilketfallsomhelst så är den grad 2, så tycker du att du behöver av den så hör av dig, rullen kommer nog stå kvar några år till. :)

Å andra sidan behöver det inte bli så hög spänningspåverkan på tråden om man lagerlindar med kaptontejp eller nåt annat bra tunt mellan lagren.
Klassikern är ju papper men det blir gärna mer isolation än koppar i trafon då, och det är ju lite tråkigt.
Å tredje sidan, räknar du på att linda en utgångstrafo och bygga lindningsmaskin så vet du detta redan. :wink:
Blir nog helst inte tejp mellan varje lager. Tänker väl ha primär och sekundär om lott en tre gånger och mellan dessa blir det tejp.....eller papper...saturerad med schelack...old school :wink: . När det gäller tråddiameter så måste de det få plats med och är inte i det stadiet än där jag börjat räkna på det hela. Men är jag intresserad av din tråd hör jag av mig. Måste dock ha den upplindad på rulle annars klarar jag inte av att linda.
tubis

Inlägg av tubis »

Norpan skrev:Vet ju inte hur hårt du tänker köra tråden men med 4A/mm2 blir det 80mA med 0,16 tråd.
Vad är egentligen sanningen om vad en kabel tål för ström? Det är lite olika saker som anges.
I dessa så är det tex 609mA för 0.16mm http://circuitcalculator.com/wordpress/ ... alculator/
http://www.csgnetwork.com/directwireinfocalc.html
I denna lista är vi dock nere på 187mA http://www.svalander.se/tips_fakta/tekn ... /tabeller/
Och din kalkylering ger 80mA för en 0.16mm?
Givetvis är det skillnad på praktisk ström och när tråden brinner av. Finns det en korrekt lista man kan gå efter? Dessa spretande angivelser gör ju att en amatör som mig rycker håret.
Skriv svar