psynoise skrev:Man behöver inte använda allt extra som sitter på moderkorten idag. Leta reda på ett gammalt Matrox-grafikkort samt 3COM-nätverkskort så ska det säkert fungera bra med Windows 98 på en nyare maskin. Sedan har jag för mig att Windows 98 stödjer USB vilket underlättar inköp av mus och tangentbord.
"Alla" grafikkort går väl iofs att köra med standard-VGA-drivern för 640x480 i 16 färger, om styrprogrammet funkar med så dålig upplösning?
OBS att moderna burkar har två olika sorters PCI-varianter. Om man ska köra t.ex. ett äldre nätverkskort så måste det vara "gamla vanliga" PCI-platser på det nya moderkortet.
Det finns/fanns nån bugg i Windows 98 om jag inte minns fel som gjorde att nåt strulade med de snabbaste AMD-processorerna, kanske finns det någon bugg som ger problem även med dagens moderna processorer?
psynoise skrev:När det gäller virtuellmaskin, vilka program finns det som inte kostar skjortan?
Du har redan fått ett par tips, men det finns ju också PC-emulatorer som verkligen emulerar även processorn. Bochs tror jag en av dem heter, där lär det garanterat gå sakta nog.