Senaste reparationen
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Senaste reparationen
Reparation och reparation, skitig och trög att skruva samt massa slagmärken men nu återinsatt i tjänst.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Räknas att ha löst upp lite rost och smort upp:
Gersåg
Knivslip
Dremelstativ
Hade stått i morfars källare orörd i många år.
Gersåg
Knivslip
Dremelstativ
Hade stått i morfars källare orörd i många år.
Bytt bakre ljuddämparen på min Toyota. Man blir lika förvånad varje gång över hur ett hål så långt bak på avgassystemet kan låta så mycket. 

En laddare till sambons systers HP. Deras hundvalp tyckte helt enkelt att kabeln behövde kortas lite.
- ochkl0620
- Kontakt:
Vilken jävla tur att valpen kortade av den på rätt sida av laddaren då! ) Förmodar jag?)
Ja på rätt sida. Annars hade det varit lättare att laga, laddaren i alla fall...
Svärföräldrarnas trådlösa telefon var utan ton. Visade sig vara så enkelt att modularkontaktsblecken i stickproppen till telejacket hade tryckts till lite så det var glapp/ickekontakt där. En enkel reparation 

Lagat V70n som vägra starta, när jag fick felanmälan via telefon lät det som att det var startspärren i automaten som dumma sig.
Men hemma noterade jag ett svagt svagt ljud från solenoiden i P men inte i D, dock lös alla lampor inne normalstarkt... öppna huven och hitta ett biltema batteri(låg på 11.5V obelastat..). Fram med stora lastbilsstarthjälpen, och den starta på ett kick
Hittade ett bättre begagnat Global i garaget, (som varit underhållsladdat i nån gång i vintras) och det funka direkt, nu står det och laddas med ctec:en bara för att...
Nu kan man ju fundera på om biltema batteriet bara gick trasigt eller något låg och drog ut det i natt..
Men hemma noterade jag ett svagt svagt ljud från solenoiden i P men inte i D, dock lös alla lampor inne normalstarkt... öppna huven och hitta ett biltema batteri(låg på 11.5V obelastat..). Fram med stora lastbilsstarthjälpen, och den starta på ett kick

Hittade ett bättre begagnat Global i garaget, (som varit underhållsladdat i nån gång i vintras) och det funka direkt, nu står det och laddas med ctec:en bara för att...
Nu kan man ju fundera på om biltema batteriet bara gick trasigt eller något låg och drog ut det i natt..
Men sicket skräp att inte dra startmotorn så att spänningen sjunker... eller är det ett skydd mot att förstöra batteriet?
Kupébelysningslampan är ju liksom standard"voltmeter" på trögstartade bilar.
Kupébelysningslampan är ju liksom standard"voltmeter" på trögstartade bilar.

- Klas-Kenny
Mor körde fjärrnyckeln till sin bil i tvättmaskin och torktumlare, sen vart den död...
Men jag öppnade den och rengjorde från all oxid och skit som blivit, samt lödde om några komponenter som såg väldigt taskiga ut, satte i ett nytt batteri och vips så fungerar den utmärkt.
Ska skaffa en ny tryckknapp till den också, lås-knappen är lite sliten så det räcker att man nuddar den för att den ska reagera och låsa bilen (har varit så ett tag), sen kommer den att bli som ny igen.

Men jag öppnade den och rengjorde från all oxid och skit som blivit, samt lödde om några komponenter som såg väldigt taskiga ut, satte i ett nytt batteri och vips så fungerar den utmärkt.

Ska skaffa en ny tryckknapp till den också, lås-knappen är lite sliten så det räcker att man nuddar den för att den ska reagera och låsa bilen (har varit så ett tag), sen kommer den att bli som ny igen.
Några segment gick sönder på displayen till min fina våg. Jag tog isär den och tryckte på heatsealen mot PCB:t - då funkade den igen. För att åtgärda felet permanent så tryckte jag lite på heatsealen med lödkolven på 200 grader. Klart! 
"CAL" borde det stå.

Nu fungerar alla segmenten igen. Mycket elektronik för kroppsfettsavkänningen.

"CAL" borde det stå.

Nu fungerar alla segmenten igen. Mycket elektronik för kroppsfettsavkänningen.

En gammal insprutning från 1989 med defekt µC.
Gjorde ett dotterkort med en Propeller och en MCP3208.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Electricguy
Bara att lyckas lure at hur det övh. ska fungera rent mjukvarumässigt är ju lite imponerande..