Pixel-fel i displayen på Audi?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Glattnos

Pixel-fel i displayen på Audi?

Inlägg av Glattnos »

Vad är det som gör att det försvinner rader i displayen? Det är rätt vanligt på just Audi verkar det som. På min bil syns det inte längre vad det står och det är inte alltid samma rader som saknas, ibland är det fler och ibland är det färre.

Jag har plockat ur instrumenteringen och tänkte öppna och kolla om jag hittar något fel. Är det någon som vet vad felet brukar vara och hur man kan fixa det?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pucco

Re: Pixel-fel i displayen på Audi?

Inlägg av Pucco »

Det går tyvärr inte att fixa utan att byta displayen. Det sitter en flipchipad kontrollkrets på en flexkabel som börjar glappa i anslutningarna.
Glappet är temperaturberoende och förvärras hela tiden. Audi kan bara byta hela instrumentklustret till en kostnad av ca 6000:- utan färddator och 9000:- med.
Det är inte bara Audi som har problem, även Saab, BMW med flera har haft liknande problem med LCD-displayer.

Jag köpte en lös display på eBay i tyskland och bytte själv. Det tog knappt en timme från det att jag kopplade bort batteriet till det att jag satt tillbaka allt och startade bilen. Total kostnad 1004:- inklusive allt.
Jag letade lite snabbt på nätet nu och hittade den här beskrivningen som visar hur man gör rätt bra. http://allroadfaq.com/downloads/howto/D ... %20res.pdf

Edit. Det finns tre tillverkare av instrumentkluster (VDO, Magnet Marelli och Jaeger) och man måste ha rätt display.
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Tack för svaret!
Det är alltså ingen ide att värma på displayens anslutningar eftersom felet ligger vid chippet?

Jag hittade en display på Ebay för $35 + $10 frakt det blir typ bara 350 kr. Jag får nog ta och beställa den.

Jag har skruvat isär instrumentet och tittat lite. Jag tror jag värmer lite på anslutningarna och skruvar ihop det igen. Annars kan jag ju inte använda bilen förrän jag får den nya displayen.

Varför jag mixtrar med detta är för att min Audi A2 1,2 TDI tappar turbotrycket ibland. Ibland går den bra och ibland går den dåligt. Det enda jag har märkt som verkar påverka är att den går bättre vid sämre väder så felet kan vara temperatur eller fuktberoende. Jag har mätt så att jag vet att det är datorn som öppnar waste-gaten så alltså bedömer datorn att nått är fel. Jag har testat att köra utan luftmängdmätaren och även att koppla ett motstånd på signalen från den för att medvetet ge fel signal till datorn, men det blir ingen skillnad, bilen kan gå hur bra som helst om det är dåligt väder.

Jag tänkte att om luft-tempen till motorn och till temperatur-visningen inne i bilen har samma sensor så kan jag ju testa den genom att kolla om temperaturen stämmer. Tänkte byta temp-sensorn mot en vrid-pot och sätta inne i bilen för att se om den går bra när jag vrider in rätt ytter-temp och tappar turbotrycket när jag vrider in fel ytter-temp.

Men då måste ju displayen fungera så jag ser vilken temp som visas :D

Fler felsöknings-tips är välkomna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

På Saab som har liknande problem kan man värma kabelanslutningen och få det att fästa bättre igen samt anordna någon sorts "pressning" som trycker fast kabeln.
Lyckats fixa min ACC display på det sättet och en hel del andra har fixat sina "SID" displayer genom att stryka anslutningarna med strykjärn.

Edit:

Det hjälper ju dock självklart bara om det är anslutningen som är problemet.
Är det problem mot chippet blir det lite svårare att reparera.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Har du ett servo eller vakuum till WG-ventilen (har aldrig tittat under huven på en A2’a)? Kolla efter dåliga slangar till vakuumet eller dålig kontakt i sticken. Dela alla stick som är inblandade och inspektera för ev. fukt eller oxidation. I synnerhet till laddtrycksgivaren.
Användarvisningsbild
polmanswe

Inlägg av polmanswe »

Halloj. Kan du möjligtvis skicka en länk till vart på ebay du köpte displayen? Har identiskt problem på min sharan V6 4 motion.
svanted

Inlägg av svanted »

har du kollat efter felkoder, där brukar man få en hint....
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Andy skrev:Har du ett servo eller vakuum till WG-ventilen (har aldrig tittat under huven på en A2’a)?
Vacum via en ventil som får en ström mellan 0.5-9.0 volt(WG stängd vid 9.0 volt). När turbotrycket försvinner så blir det 0.5 volt(WG fullt öppen) och ändras inte förrän man stänger av bilen.
polmanswe skrev:Halloj. Kan du möjligtvis skicka en länk till vart på ebay du köpte displayen? Har identiskt problem på min sharan V6 4 motion.
http://www.ebay.com/itm/Mid-display-of- ... 8d&vxp=mtr men den kanske inte passar på din. Jag sökte på "display audi a2"
svanted skrev:har du kollat efter felkoder, där brukar man få en hint....
Jag har fått den avläst på verkstad två gånger och dom har inte hittat något annat än att turbotrycket har sänkts, vilket ju redan var känt. Dock har den även talat om att ytter-tempgivaren visar fel värde. Jag trodde(verkstan visste inte) att det enbart var temp-givaren till termometern men nu misstänker jag att den även ger temp till datorn för motorn. Därför jag försöker få fart på displayen för att se om jag kan "lura" datorn med en vrid-pot istället för givare. Alltså, en temp-givare kostar ju inte så mycket om man vill testa men jag vill av princip komma fram till vad felet är innan jag byter någonting :D
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Nu tror jag att jag är felet rejält på spåren. Läste att lufttemp-givaren kan sitta i luftmassa-mätaren vilket den nog gör på min bil.
Det går 4 st sladdar till luftmassa-mätaren som jag har mätt följande på:
1. Plus, 12.5 V med tändningen på och 14 V med motorn igång
2. Jord
3. 5.0 V
4. Varierar 1 - 3 V beroende på hur mycket man gasar

Troligtvis är det:
1. Matning till luftmassa-mätaren
2. Jord för luftmassa-mätaren och temperaturgivaren
4. Signal till datorn om luftmassa-mängd

Det är 3:an där som är lite oklar, skulle kunna vara matning till någon elektronik i luftmassa-mätaren. Men det skulle också kunna vara en signal till en resistiv temperatur-givare som sedan är jordad i 2:an. Här kan alltså felet vara.

Jag ska felsöka lite mer imorgon och tänkte då:
Klippa av sladd nr 3 och mäta om det går någon ström igenom, om inte så tänkte jag koppla ett 1k motstånd och en 5k vrid-potentiometer mellan 5 V-kabeln och jord. Då kan jag mäta om spänningen sjunker. Om den gör det så kan jag vrida potentiometern tills jag har ca 2.5 V vilket borde vara någonstans mitt i mät-området. Har jag tur så är det tillräckligt bra för att datorn inte ska slå ifrån ladd-trycket. Då vet jag att det är temp-givaren det är fel på, den kostar ändå 1900:- så jag tar risken att testa detta.
Om 5 V-ledningen verkar vara en matning så faller ju hela teorin och om det inte är det så kan det ju inte vara allt för farligt att låta 5-10 mAh gå igenom för att se om det verkar vara en signal-kabel.

Finns ju även en risk att kabel nr 1 är signal för temperaturen, men att den har blivit kortsluten mot plus någonstans. Men det ser jag som mer osannolikt.

Kanske brinner hela bilen upp, vi får se imorn :tumupp: :D
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Angående displayen så om det går att ha den igång och du samtidigt kan komma åt displayens anslutningar så kan du pröva att trycka lite här och var på ev flatkablar till den och se om bilden på displayen ändras.
svanted

Inlägg av svanted »

hade fel på motortempgivaren på skodan, den stod konstant på 20 grader....
det felet hittade jag mha en appt till adroidtelefonen "Torch" och en OBDII- bluetooth adapter...
med den kan man kan läsa av givare i realtid...
osterman
Kontakt:

Inlägg av osterman »

Skriv svar