EMCO PC Turn 120 larmar

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
pflodin

Re: EMCO PC Turn 120 larmar

Inlägg av pflodin »

nix, men har väl varit i Arvika vid olika tillfällen, bland annat för att bygga om en gammal Niigata hos Volvo.

Nä jag utgår ifrån Sundsvall....

Och angående att bli kompis med en noll styrning, går det ? Jag har då inte lyckats än........

/Peter
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Sundsvall, ok. Lite lång upp då kanske.
-jasså 0 styrningar hissar du inte så högt :) Jag har ingen erfarenhet alls men den satt på maskinen så jag
har väl inget val men jag hade väl hellre sett en Sinumerik även om jag inte vet skillnaden.
Men Peter,
-tack för svaret :tumupp:
zkrimel1

Inlägg av zkrimel1 »

pflodin skrev:tips, ryck ur korten som sitter i pci bussen på moderkortet och tryck tillbaka dom igen, bruka lösa det där felet.

/Peter
Oj, det lät intressant! Jag har bara skruvat "hårdvara" förut så jag måste fråga; Var sitter pci bussen? Är det i själva pc´n?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ja, i själva PC:n.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Prova o läs vad jag skrev: 1.......osv
pflodin

Inlägg av pflodin »

DW skrev:Sundsvall, ok. Lite lång upp då kanske.
-jasså 0 styrningar hissar du inte så högt :) Jag har ingen erfarenhet alls men den satt på maskinen så jag
har väl inget val men jag hade väl hellre sett en Sinumerik även om jag inte vet skillnaden.
Men Peter,
-tack för svaret :tumupp:
Nja, nollan är en bra styrning, men ur servicesynpunkt så är den lite ostrukturerad och "olik" andra fanuc styrningar, därför så kan den vara lite trist att jobba med. Sen saknar den ju en vettig dialog om man vill ha sånt lyx...
Men Fanuc 0 är en stabil och bra styrning i dom allra flesta fall.

/Peter
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

zkrimel1

Hur gick det med felsökningen, vi vill ha rapport :)
zkrimel1

Inlägg av zkrimel1 »

Jag skäms lite för att jag inte kan leverera något bra svar än, jag har dragit ur och stoppat tillbaka alla anslutningar jag hittat inne i datorn men felet kvarstår, enda skillnaden är att nu har den larmat på tre olika (KBD, AC, och PC tror jag det var nu sist). Det finns ett litet batteri inne i datorn som med all säkerhet aldrig är bytt, kan det ha något med detta att göra? Kan man byta det batteriet utan att riskera att förlora all data?

Jag har kontaktat datateknikern här på skolan som ska hjälpa mig att skruva, då jag är så dåligt bevandrad i datormekarvärlden. Jag lovar att återkomma när jag vet mer, men det kommer tyvärr att dröja lite då jag blev pappa till en liten tös för 6 dagar sedan! :D
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

GRATTIS till en dotter :tårta:

Då ligger svarven långt bak i listan självklar! Vad gäller batteri på moderkortet, så kan du byta detta när pc är
avstäng utan risk. Felet i ditt fall är knappast detta, tror jag är det bäst att säga, eftersom jag inte kollat felkoderna.
Vad som händer är att BIOS -setupen återgår till default (utgångsläget) för upp start av datorn.
Vore jag som dej hade jag ringt Cencema http://www.cencema.se/default.php?alt=kontakt
Min erfarenhet är att de är schyssta med lite tele support.
Swemill

Inlägg av Swemill »

Hoppar in angående Cencema som du verkar känna till DW! Har haft koll på deras sida ett tag pga intresse för en "lagom" Emco svarv men det verkar vara väldigt dålig rulljans på beg. maskiner... Är det en liten handlare eller finns det så ont om beg. Emco?
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

-ja, det är väl mer ett företag som servar alla Emco maskiner som finns överallt. Skolorna är nog deras största kund.
10 anställda kanske. Ligger i Alingsås som du säkert sett.
Den storleken jag har och lite modernare finns massor av i små industrier enl de själva men de verkar inte hamna hos Cencema alltid.
I småland finns ju en maskin i vart hus. Annars säljer de det som byts in, helt klart.

Slå en signal, för jag misstänker att ibland bokas maskiner direkt. En annan skola ville köpa min samma dag jag köpte den så
jag var erbjuden bra pris på en annan äldre -störra maskin.
Finns ju fler på ebay.de men är inte billiga där heller.
Landkrabba

Inlägg av Landkrabba »

Lyfter en gammal tråd för jag känner mig manad att göra det! :humm:
Nu vet jag inte om problemet redan har en lösning men jag kan ge en liten förklaring.

En PCT120 har ett RS485-interfacekort monterat på en ISA-plats i datorn. Maskinen och kontrollbordet är kopplat till detta kort.

Har du behövt byta batteri på moderkortet och ställt om inställningar i BIOS så är det mer troligt(än något glapp) att adresseringen av interfacekortet behöver ändras. Detta görs genom att ändra byglingen längst bak på interfacekortet. Flytta om en bygel i taget och starta om PC:n ev. hela maskinen. Lite pill men det kommer fungera efter ett tag. Detta är det enkla sättet!

Kontrollbordet går ganska enkelt att ändra till RS232 och kopplas direkt till serieporten på datorn om man gör en ny anslutningskabel och gör om inställningarna på kontrollbordets styrkort som inte är det samma som interfacekortet.

Jag kan inte säga hur jag vet allt det här men ni kan ju alltid gissa er fram... :vissla:

Magnus
zkrimel1

Inlägg av zkrimel1 »

Hej!
Nej problemet är inte löst, men vi jobbar med det när tid finnes. Vi har dragit ur alla ledare och i princip allt som gick lätt att koppla lös för att sedan direkt sätta tillbaka allt. Jag körde igång ett program och lät maskinen stå och köra på 2% i matning (för att kunna köra så länge som möjligt) och då gick maskinen nästan 8 timmar i sträck! Men sedan dök samma eländiga larm upp. :evil:
Jag ska kontakta IT-snubben och så ska vi göra precis som du "Landkrabba" skrev, och på frågan om hur du kan veta allt det här så är min gissning att du haft samma problem och löst det! :tumupp:
Landkrabba

Inlägg av Landkrabba »

Jag fattade det som att maskinen inte fungerade alls utan att du bara kom in i WinNC och sen kom larmen på en gång.
Om du kan köra maskinen är det en annan sak. Detta innebär att interfacekortet kommunicerar med maskin och kontrollbordet om än bara en stund.

Jag hade nog börjat arbeta med billiga och enkla lösningar först innan man ser över elektroniken i maskinen! Ett stort problem är den gamla datorn!

Gör följande:
* Kör backup på maskindatan(MSD) i WinConfig genom att välja "Skapa MSD-diskett" i Arkiv-menyn och lägg på en tom diskett eller kör helst backup på två disketter.
* Leta rätt på en nyare dator som har ISA-plats. Finns upp till 1Ghz har jag för mig. Cencema har "snabba" datorer i lager om du inte hittar någon på annat sätt.
* Installera Windows 98 Second Edition. Nu har du en dator som är klar för installation av WinNC.
* Montera i Interfacekortet
* Kör du DOS idag så ring Cencema och begär nyare mjukvara än den du har, för det mesta nästan gratis om du redan har licens för t.ex. Siemens 810.
* Installera WinNC, använd din backup på maskindatan vid installationen så får du med de parametrarna du hade när maskinen nästan fungerade! :)
* Starta maskinen/datorn. Får du samma larm som innan så stäng av datorn, flytta byglingen på interfacekortet och starta på nytt. Man behöver inte flytta om många gånger innan det fungerar.
* När allt fungerar står det "Go for reference".

Har du kommit så långt och larmen dyker upp igen så får du ta hjälp av tekniker för jag har svårt att tro att du löser det själv längre.

Lycka till! :tumupp:
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Diverse om installationen och byglingen

http://www.emco-world.us/uploads/tx_com ... l_En_G.pdf
Skriv svar