Skriptspråk inom elektronikutveckling

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Graj

Re: Skriptspråk inom elektronikutveckling

Inlägg av Graj »

Mitt intryck hitintills i valet mellan Python och Matlab är att Python som språk är trevligare men att Matlab oftast både har bättre libbs och speciellt bättre dokumenterade libbs.
Sen finns ju även andra alternativ. Ett språk som har haft mycket hyp de senaste åren är ju Clojure. Det är ett funktionsorienterat språk baserat på lisp som körs på jvm. Speciellt biblioteket Incanter (som främst är bindings till paralell colt) och väll främst är ett R substitut kan vara intressant, men även rena java libbs av olika slag fungerar och gör språket mångsidigt.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

@TLovskog, Vad skulle du anse är en värdig ersättare för samma uppgift som Tcl/Tk ? (GUI skapande)

@Anders Olsson, Är det svårt att integrera t.ex ett eget mikrokontrollerbygge för användning i Labviews G-kod?
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Hej!

Jag är väl egentligen inte expert på Labview, men vad gäller mikrokontrollers så beror det väl lite hur du tänker kommunicera med den.
Labview är väl i princip C-kod med ett grafiskt interface, så allt som går att göra i ett vanligt programmeringsspråk går i princip att göra i Labview också, men det kan såklart vara krångligare. Det är för övrigt minst lika lätt att göra bort sig i Labview som i textbaserade programmeringsspråk.
Det går att integrera allt möjligt i kodväg i Labview, som C-kod, Matlab-kod och annat.
Jag är ingen expert på detta, men i princip gör man sina egna små byggblock som man kopplar ihop med dom andra blocken.

För kommunikation över vanliga gränssnitt som RS232 och GPIB finns färdiga moduler, så där går det i princip att koppla in allt som finns på marknaden så länge man har de kommandon som ska skickas.

När man behöver analoga och digitala in och utgångar så använder vi oftast grejor från National Instruments eftersom dom per definition är kompatibla med Labview.

En nackdel med Labview är att det kan vara knöligt med tidskritiska applikationer.
När vi ska göra tidskritiska mätningar brukar vi använda lite mer avancerad hårdvara (från NI) med egen mikrokontroller. Vi skickar över en array med mätpunkter och låter sedan mikrokontrollern exekvera den och så ligger Labview bara och samlar upp data som kommer tillbaks från mikrokontrollern.

För mer avancerad realtidsprogrammering finns det något som heter Labview Realtime förresten, men det har jag ingen erfarenhet av än.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Säg att man bygger ett eget PCI kort med drivrutin. Hur når man det från LabView isåfall?
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Jag har dålig koll på detta, så jag bör inte uttala mig för mycket :-)
Men vad jag vet går det bland annat att anropa DLL-filer från Labview.
Jag har dock inte sysslat med denna typ av programmering i Labview överhuvudtaget.

Någon annan med bättre koll får gärna fylla på med information.
tgr

Inlägg av tgr »

Bygger du PCI-kort och fixar drivrutiner med en DLL så går det som sagt ganska enkelt att köra från labview.
Jag har ett Velleman K8055-kort som går över usb och som kommer med en DLL som går fint att köra via labview.

Det finns även möjlighet att köra usb-raw och liknande. Själv kör jag oftast rs323 till nätaggregat och lite kontrollerkort. I de fall leverantören inte tillhandahåller färdiga vi:s så kan man lätt bygga själv. Då kan man få fina block där man kan har en ingång med rullgardin där man väljer funktion ON/Off/Setpoint osv.
Användarvisningsbild
TLovskog
EF Sponsor

Inlägg av TLovskog »

@bluint:

Jag hade nog satsat på LabView. Här på Sony Mobile (och alla andra ställen jag varit) är det det som gäller. Framförallt för mät och styr.

Kombinationen LabView och detaljerade kunskaper om hur man styr instrument är det väldigt få som behärskar. De riktigt duktiga har en god karriär ... om inget annat.

Annars kör vi en hel del Visual BASIC också. Snabbt och enkelt att göra applikationer i.

Annars är som sagt Tcl/Tk väldigt vanligt i EDA sammanhang, men kanske något nischat.

(Ledsen att svaret tog så lång tid, blir mer sällan man kollar här iom avsaknad av tapatalk stöd)
Skriv svar