Spännhylsor - ER eller OZ?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
JmD

Spännhylsor - ER eller OZ?

Inlägg av JmD »

Ny spindel till fräsen ligger i planeringen. Kommer antagligen att bli en ISO-40-kona (DIN2080). Har funderat på vilken spännhylse-standard jag ska använda. Någon som har åsikter om ER-hylsor kontra EZ-hylsor? Kör jag ER blir det antagligen ER32 (2-20 mm) och kör jag OZ blir det motsvarande spännvidder.

En annan fundering är själva chucken. Tänkte mig DIN2080 för manuellt verktygsbyte då jag klurar på en verktygsväxlare som byter spännhylsa+verktyg istället för hela chucken. Man slipper då kostnaden för en chuck/verktyg. Eller är det bättre att från början köra DIN69871 (automatväxel-chuck)? Antar att man kanske vill kunna växla till planfräsdorn osv. Tankar och åsikter om detta välkomnas.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Spännhylsor - ER eller OZ?

Inlägg av tecno »

Min syn på det hela = ER

Vanlig ISO40/2080 duger gott och om du löser det som jag gjort dvs assisterad skruvande av dragstången med hjälp av trycklufts mini mutterdragare.
Men ska du hålla på med produktion så kanske en ATC kan vara motiverad, men allt hänger ju på maskin/spindel dvs vad som finns att tillgå.
JmD

Inlägg av JmD »

Bengt - Tackar för svaret. Nån speciell anledning till att du föredrar ER-hylsor? Det verkar som om de är vanligare i dagsläget och lite billigare.

Spindeln blir en egen konstruktion, så jag kan ha vilken chuck jag vill. Men ISO40 känns som en bra storlek då det verkar finnas ganska mycket tillbehör till den konan. Mer än exempelvis till ISO30 vad jag sett åtminstone. Och jag vill inte gärna gå upp större i storlek - maskinen är ingen jätte direkt, och har funderingar på att göra tiltbar spindel så ju smidigare den kan byggas desto bättre.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Anledningen är som du beskriver, lätta att få tag på till bra priser.

Hur kraftig spindel har du planer på? Kanske bättre att titta på modernare HSK konor, iofs så drar det ju iväg kostnadsmässigt mot ISO40 som det ju finns gott om att få tag på.
JmD

Inlägg av JmD »

Bengt - Har ögonen på en BLDC som toppar 6 kW och leverar 3 kW kontinuerligt. Går att få med lindningar som ger runt 40 000 rpm i toppfart.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ja det var minsann en manlig spindel storlek, inget man slänger ihop på en kafferast i Cadden.
JmD

Inlägg av JmD »

Bengt - HSK-kona låter ju porrigt. Men också dyrt. Jag tror att en ISO40 räcker mer än väl. I dagsläget används en Bosch rak slipmaskin som spindel försedd med en egenkonstruerad ER-chuck. Och rundgångsnoggrannheten och kapacitetn på den är ju inte direkt sate-of-the-art.
persa

Inlägg av persa »

JmD skrev:Går att få med lindningar som ger runt 40 000 rpm i toppfart.
Har du planer på höga varvtal låt säga över 12000 rpm så är det kanske knepigt få tag på DIN2080 balanserade för detta. Skulle då rekommendera HSK63 eller BT40. ISO40 (DIN69871) har en inbyggd obalans redan i grundkonstruktionen med olika djupa drivklacksurtag och ett V-format hack i flänsen

OZ-hylsor är dyrare och har mindre spännområde per hylsdiameter än ER-hylsor, men dom spänner bättre beroende på mindre konvinkel. Bäst spänner helt cylindriska hylsor
JmD

Inlägg av JmD »

persa - Bra med påminnelsen om behovet av balanserad chuck. Så sant att ISO40 ju har en inbyggd obalans. Tråkigt att inse det först när det börjar skaka loss härdade stålbitar i +30 000 rpm ...
JmD

Inlägg av JmD »

Har hittat en leverantör av bl.a. chuckar och spännhylsor - http://www.industributiken.se/
Verkligt bra priser. Chuckar och spännhylsor är av märket Eroglu - http://www.eroglu.de/anasayfa.php?lg=en.
Chuckarna är balanserade enl. G 6,3 (12 000 rpm) men för 163 kr får man dem balanserade enl. G 2,5 (20 000 rpm). Finns bl.a. ISO-, BT-, HSK-chuckar.
Spännhylsorna har tydligen en rundgångsnoggrannhet på 6 um. Verkar otroligt till det priset.

Nån som har erfarenhet av Industributiken eller Eroglu?
cinc

Inlägg av cinc »

Jag har ingen erfarenhet av ovanstående företag men brukar handla mina ER-delar hos http://www.wiklundsverktyg.se/

Är det inte så att ISO-konorna har sina begränsningar när det gäller varvtal och formriktighet?
Vill minnas att jag läste nånstans att konan kan ändra form vid varvtal över 25000v/min och chucken då börjar wobbla en aning. Själva spindelkonan "gäspar" så att säga...
Därför togs HSK-standarden fram.

"Säter" kanske vet mer om detta?
persa

Inlägg av persa »

Att konan ändrar form vid höga varv i sån utsträckning att det spelar någon roll har jag svårt att se

Däremot jobbar ju centrifugalkraften för att dra ut hållaren och minskar låskraften i spännfingrarna runt dragtappen. HSK har INVÄNDIGA gripfingrar som spänner i ett hålutrymme inne i HSK-konan. Låser hårdare ju fortare det går
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

cinc skrev:"Säter" kanske vet mer om detta?
Teorierna runt HSK har jag ingen koll på.
Å andra sidan fungerar Capto lika bra, och de har väl ingen invändig inspänning av grippern.

Eroglu däremot har jag köpt en del av, för många år sedan.
Turkiska grejer, helt klart prisvärda.
I dag finns det väl ett antal fabrikat som kan matcha dem både i pris och kvalitet.

40000 r/m är mycket.
Vad har du tänkt dig för spindellagring till detta?
Dimensionen måste ju vara hyffsat stor, om 40-konan ska komma till sin rätt.
Annars kan man lika gärna köra med mindre kona.
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Jag köpte ISO40 för växlare med bla ER-konor.
Har ingen växlare idag men tyckte det var lika bra att "förbereda sig" om det skulle dyka upp en maskin med just ATC i framtiden.

Nu varvar min spindel ganska exakt 1/10-del av vad du vill uppnå, men de konor av standardkvalitet jag köpte av PS Maskiner tycker jag var väldigt prisvärda. Har inte mätt upp dom själv, men de ger ett bra förstaintryck, dök upp på nolltid och servicen vid alla mina "dumma nybörjarfrågor" var väldigt bra.

Så jag säger oxå ER.

Sen vill jag minnas att PS nämnde att de även säljer en högprecisitionsvariant om man har extremare krav.
Kanske är ngt för dig?
Värt att slå en signal att fråga kanske?
labmaster

Inlägg av labmaster »

Spännande med ditt spindelprojet. Vad är det du skall fräsa som kräver så höga hastigheter som 40 kRPM?

För en tid sedan så jag en höghastihetspindel som hade lite större kona men den var lite för dyr att sätta in i ett hobbyprojekt, den kostade cirka en halv miljon. Den har svindyra keramiska lager och tillverkas med maskiner som levererar enorm noggranhet. Balanseringen av spindel motor, hållare och chuckar är en komplicerad process i tillverkningen av denna spindel så det är väl kanske inte så konstigt att den kostar multum.
Skriv svar