Elektriskt dörrlås, DIY-budgetbygge

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Elektriskt dörrlås, DIY-budgetbygge

Inlägg av PHermansson »

Har tittat en del på ett elektriskt lås till pannrumsdörren. Anledningen är att antingen blir man sur för att det är låst när man ska in utifrån, eller så blir man sur över att man glömt låsa. Har en del verktyg mm i pannrummet så det är ofta man vill in när man grejar ute, och det är sällan man har nycklarna med sig.

Tanken är därför att fixa ett lås som kan låsas upp med knappsats/kod. Det finns färdiga att köpa, men de är för dyra. Finns ett relativt billigt hos DX, men det känns som tveksam kvalité. Dessutom är alla köpelås NO, de öppnar alltså om strömmen går. På ytterdörren kanske man vill ha det vid utrymning, men vår pannrumsdörr ligger så nära ytterdörren och är knepigare att ta sig till så det är onödigt. Lite tråkigt också om dörrn står öppen när strömmen går och man inte är hemma.

Så hur göra? Sökte lite på nätet och hittade inspiration här: http://pcbheaven.com/projectpages/Servo ... esentation

Jag har börjat testa genom att borra ett hål tvärs igenom låsvredet. I detta hål har jag monterat en skruv, och sedan har jag pusslat med delar från en radiostyrd bil. Till slut fick jag ihop ett länkage som gör att det går att både låsa och låsa upp genom att vrida knappt ett halvt varv. Och vem ska vrida? Givetvis fortsatte slakten av den stackars bilen, så det blir ett servo som ska fällas in i dörren. Servot styrs av en DIY Arduino, och inputen görs via en vädertålig knappsats. Det är också den del som saknas än så länge, annars blir det som vanligt ett bygge av sånt man hittar i lådor och skåp.
Bilder kommer imorgon, förhoppningsvis också en video av v0.1 "Proof of concept".
Användarvisningsbild
ghost_rider

Re: Elektriskt dörrlås, DIY-budgetbygge

Inlägg av ghost_rider »

Jag har en bewator över ifrån ett gammalt projekt, utan innehåll dock. Kretskortet till knapparna är kvar så det finns möjlighet att koppla in mha arduino o kolla vilka siffror som trycks. Kan det vara ngt ?

Det är en sådan hära http://www.google.se/search?hl=sv&clien ... BDad76TDpM:
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Pris? Fungerande länk?
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Tja, vad vill du ge för den?
Kolla om denna länken funkar bättre. http://www.saundersonsecurity.co.uk/aca ... BC610.html
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Alla köpelås var väl att ta i.
Sist jag kollade på elslutbleck i en butik låg NC i ett fack, och NO i facket bredvid. Eller det står väl nånting med fail på lappen. fail safe för NO?
Entrédörrarna till trapphusen här är iaf låsta när strömmen går.
Super7

Inlägg av Super7 »

Skall det på något sätt vara "godkänt" kanske du skulle leta efter något liknande
http://steplock.se/?post_type=product&p=66
Fördelen med ett STEP 15 är att all elektronik sitter i karmen / väggen istället för i dörrbladet.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Då skulle jag nog hellre lägga pengar på en bättre dörr. Tror ändå min konstruktion blir relativt bra, låsningen sköts ju fortfarande av ett godkänt lås. Om det sen är jag själv eller ett servo som vrider på vredet har väl mindre betydelse.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag har en defekt bewator med inbyggt kodlås som du kan få köpa för 200:- + frakt.
Det fungerar och man hör att låssprinten klickar till men det är inte alltid handtaget går att dra ner och öppna dörren. Det borde finnas alla delar som behövs för att bygga ett schysst lås av denna.
Photo 2012-06-13 13 15 00.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Hmm blir nog lite overkill med den... Har testat prototypen nu, den fungerar :)

Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Idéer, eller nåt, ifall det kan vara nåt:

Vad sägs om att skippa kodlåset och ha en givare som känner av låst/olåst på vanliga ytterdörren, och sätta en vanlig "ringa på dörren"-knapp vid källardörren. Om vanliga ytterdörren är olåst så låser "ringa på dörren"-knappen vid pannrumsdörren upp dörren. Om ytterdörren istället är låst funkar även pannrumsknappen som dörrklocka (eller inte alls). När ytterdörren låses så låses även pannrumsdörren. Komplettera eventuellt med en givare även på pannrumsdörren som vid ytterdörren varnar för att pannrumsdörren är olåst. Om du vill göra det lite hightech så sätter du en tvåfärgad LED i "dörrklockaknappen" vid pannrumsdörren. Röd = båda dörrarna låsta, tryck kommer ge dörrpling. Gul = ytterdörren låst, tryck kommer låsa upp pannrumsdörren. Grön = pannrumsdörren redan upplåst, man behöver inte trycka utan kan öppna direkt.

Alternativt sätt en brytare på själva dörrhandtaget till pannrumsdörren, om man trycker ned handtaget och vanliga ytterdörren är olåst så låses pannrumsdörren upp (om den inte redan är upplåst).

(Åh vad det här påminner mig om att jag borde orka göra nåt åt min källarytterdörr. Dörren är så trög att lyckas stänga att jag bröt av handtaget på insidan (!!!) vid ett misslyckat försök, det enda som funkar är att stänga utifrån och sen sparka på dörren till "handtagskolven" går i lås, och sen gå utvändigt och in genom vanliga ytterdörren och sen vrida om låset på källardörren från insidan. Smidigt... Som tur är så har jag inget större behov av den dörren)

Edit: poängen skulle väl ungefär vara att en dörrklockaknapp (eller kanske ännu hellre en 230V-strömbrytare där växling av läge triggar funktionen) ser ut som "vad som helst", medan ett kodlås lockar kanske inbrottstjuvar?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Smart! Men jag får nog lägga den i listan över framtida förbättringar, dörrlåset är långt ifrån det enda som behöver uppgraderas här på gården. Även om tidigare ägare insåg att det inte gick längre till slut så hade förfallet börjat sätta in...
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Aha, det där med rätt mycket att göra på gården känner jag igen :)

Du kan ju göra en "lightversion", en on/off-brytare innanför ytterdörren och en ilsket blinkande lysdiod om brytaren är i "on"-läge, och i "on"-läget så kan "dörrklockaknappen" vid källardörren låsa upp dörren, annars inte typ :)
Skriv svar