Nikon D5000 Och vill ha en extern mikrofon.
Nikon D5000 Och vill ha en extern mikrofon.
Jag är jättenöjd med min Nikon D5000 (Har haft D1,D40,D70,D70s) Men ljudet är en besvikelse. Är det bara rota i kameran och få dit en 2,5 mm plugg?
Re: Nikon D5000 Och vill ha en extern mikrofon.
hmmm.
efter att ha gjort en snabb googlesökning så har jag fått fram att kameran enbart spelar in ljud i monoformat så i fall du sätter in en ingång för extern mikrofon så kommer du enbart få monoljud även om du använder en stereomikrofon.
jag antar att din garanti redan har tagit slut
föresten antar jag att du menar 3.5 plugg snarare än 2.5 plugg. 3.5 är standard för kameramikrofoner av vanlig konsumentmodel medans 2.5 i huvudsak används i ett fåtal diktafoner för att ansluta speciella dikterings och konferens mikrofoner
en annan sak du bör tänka på är att du skulle nog behöva en omkopplare för att stänga av den interna mikrofonen när du använder en extern dock finns det 3.5 uttag som har en inbyggd omkopplare som slår över när du kopplar in en kontakt i det.

jag antar att din garanti redan har tagit slut

föresten antar jag att du menar 3.5 plugg snarare än 2.5 plugg. 3.5 är standard för kameramikrofoner av vanlig konsumentmodel medans 2.5 i huvudsak används i ett fåtal diktafoner för att ansluta speciella dikterings och konferens mikrofoner

en annan sak du bör tänka på är att du skulle nog behöva en omkopplare för att stänga av den interna mikrofonen när du använder en extern dock finns det 3.5 uttag som har en inbyggd omkopplare som slår över när du kopplar in en kontakt i det.
Jag tänkte mest på att det e väldigt trångt i kamerahuset. Och att det än Mono spelar ingen roll (För mikrofonen som sitter där är riktigt kass) Jag tänkte använda en brytande kontakt. Att när jag kopplar in mikrofonen så kopplar den bort den interna.
Annars kan du ju skaffa en extern inspelare som någon i denna kategori.
Jag struntar nog i att skruva isär kameran. Men finns det något sätt att trigga en extern audiospelare att starta när man börjar filma? Tre handklapp när man filmar en konsert på kuggnäs verkar inte vara grejen. Ni här på forumet är ju klippor när det gäller. Kanske en extra knapp?
-
Du får nog synka för hand med nån slags redigeringsverktyg. Om ljudinspelaren tänder en indikering exakt när inspelningen startar så kan du kanske helt enkelt starta filmningen först och filma ljudinspelarens indikering när du startar ljudinspelningen?
En annan variant är väl att köra en "klappa" som du håller så nära mikrofonen att den garanterat går att urskilja på en konsert?
En annan variant är väl att köra en "klappa" som du håller så nära mikrofonen att den garanterat går att urskilja på en konsert?
-
Bygg en simpel krets med en led på en sladd och en summer på en annan. Dessa två ansluter du till en knapp med lämplig strömförsörjning. När knappen trycks så tänds led´n och summern piper. Placerar man summern vid mikrofonen och led´n framför objektivet så har man en finfin synkmekanism som fungerar i alla väder