Förstärkare där säkringen går hela tiden...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jonass

Förstärkare där säkringen går hela tiden...

Inlägg av jonass »

Hej!

Jag har kommit över en Hitachiförstärkare som heter HMA-G2.
Den har två stora VU-mätare på fronten och av den anledningen tycker jag att den är lite kul, kan tänka mig att det finns många andra förstärkare som låter betydligt bättre.

När man trycker in Powerknappen "exploderar" en trög säkring som är på 1,6A. När man tittar på kretskortet så ser den okej ut, man kan inte se någon komponent som är bränd och man ser inga missfärgningar på kretskortet.

Den innehåller två stora IC medbeteckningen STK-0060 och jag misstänker att detta är själva slutstegen då de sitter på två rejäla kylflänsar, vidare är där en krets som heter STK audio power amplifier STK-3062.

I servicemanualen beskriver de hur det automatiska överbelastningsskyddet fungerar och med tanke på hur "protection"-dioden blinkar, precis innan säkringen går av, så tyder det på att det är kortslutning på högtalarutgången/arna.

Min fråga till er som är insatta i elektronik och felsökning är:

Vilken komponent tror ni är kass?
Hur kan jag enkelt komma fram till vad jag behöver byta ut?
Var kan jag köpa STK-kretsarna i Sverige, om det nu är de som är sönder?

Tack på förhand och ha en trevlig helg!

/Jonas
Tekko

Inlägg av Tekko »

Låter som att slutstegsmodulen är paj, troligtvis kortslutna utgångstrissor.

Här finns datablad på kretsen: http://pdf.alldatasheet.com/datasheet-p ... K3062.html

Ska tillägga att dessa STK mouler faktiskt är byggda med diskreta transistorer, resistorer och kondensatorer.

Ser ut såhär inuti:
Bild

Här kan du köpa en ny: http://www.ampslab.com/trans_stk3062iii.htm
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Löd loss dom visentliga bitarna.
Prova och starta den och se om säkringen går. Gör den inte det så löd dit del efter del tills säkringen brinner igen. Tillslut vet du troligtvis vad som orsakar dethela.

Tekko> Krymp gärna bilden eller ändra den till en länk. Man kan ju oxå klippa bort delar som är ovisentliga. (tex. det skitiga tangentbordet)
jonass

Inlägg av jonass »

Hmmm...

Är det inte så att STK3062:an fungerar som ett första steg och sedan ligger slutförstärkningen i STK0060:orna??

/Jonas
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Stämmer bra det. stk3062 är två försteg (stereo) medan stk0060 är ett (mono) slutsteg. Av databladet att dömma skall ett försteg tilsamans med två slutsteg ge en komplett förstärkare bara att koppla in strömförsörjning och nåt enstaka litet externt motstånd + glättningskondningar.

Gissningsvis är det ett av slutstegen som dött, pröva (som sagts tidigare) att koppla loss ett av dem i taget.

Edit: Enligt databladen ser det ut att kunna vara ganska schysst ljud i den där btw.
Skriv svar