Lizerd´s Pic and Place Projekt (Solenoid fråga)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Lizerd´s Pic and Place Projekt

Inlägg av tecno »

Men den strålen är inte kollimerad! Dvs ljusknippet skall vara lika rak/samma vinkel från start till oändligt.

En sån där lasermoj har inte det kravet som ställs här.

Edit/ skuggan skall vara lika stor som originalet oavsett avstånd från ljuskällan.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Men nu får ni väl skruva ned kraven ett par snäpp.....
Även om det med perfekta laserstrålar mm hamnar på 6um upplösning
så måste ju hela jämra ytmonteringsmaskinen ha denna upplösning
i X och Y för att det skall vara användbart. Annars blir det så att man
vet vart komponenten är EXAKT men kan inte flytta den i X Y led
med mindre än :humm: säg 0.05mm

Sedan är det också så att de komponenter som passar till denna typ av centrering
inte behöver placeras med bättre noggranhet än 0.1mm, de drar sig rätt vid lödningen
om de inte är 100% i centrum.

p.s. det är inget gnäll över projektet, tycker det är klart interessant.

Swech
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Att skapa paralella laserstrålar som "sväljer" hela komponenten är ju inte särskilt svårt, bara man har en laser som är bra kollimerad från start kan man ju sedan använda en beam expander för att få en större stråle med ännu mer paralellt laserljus: http://www.thorlabs.de/NewGroupPage9.cf ... up_ID=1580
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Meduza: jag har sett beam expander tidigare, men som student utan massa fläsk i plånkan så är dessa inte så intressanta :)
Även om det med perfekta laserstrålar mm hamnar på 6um upplösning
så måste ju hela jämra ytmonteringsmaskinen ha denna upplösning
i X och Y för att det skall vara användbart
Helt rätt, dock försöker jag sätta högre noggrannhet än vad jag behöver för vara på säkra sidan med många detaljer på den här maskinen.
Jag har beräknat fram 20um per steg i X och Y förflyttning (vid max upplösning på stegmotorerna/drivarna).

Sedan är det också så att de komponenter som passar till denna typ av centrering
inte behöver placeras med bättre noggranhet än 0.1mm, de drar sig rätt vid lödningen
om de inte är 100% i centrum.
Mycket riktigt, men jag vill inte förlita mig på att ytspänning/kapilärkraften räddar mig bara för att jag gör en maskin med för dålig upplösning
och placerings onoggrannhet :)
Men det måste väl inte vara laser?
De går säkert med icke laserljus med., dock så är det enklare att skapa en parallell ljusridå med laser.

Jag använder mig även av ett polarizerings filter som jag har byggt in i lasern för att minimera diffraktions problemet som bildas när ljuset träffar komponenten.
frågan blir hur stort/brett/långt = x objekt ska man klara av att skanna
om man tänker att jag bara läser av ena sidan om komponenten som jag gör nu, "ena sidan om axeln som håller komponenten"
så skulle de vara trevligt med iaf 32mm
vilket gör att man skulle kunna läsa av en komponent som finns inom en radie på 30mm
tex en 144pinnars LQFP IC (då behövs bara kamera avläsning för att hitta vilket hörn som håller pinne 1)

Får se hur jag gör, men de verkar vara svårt att fixa en lins utan att det blir oönskad ljus spridning och att strålarna verkligen blir helt parallella.
Senast redigerad av lizerdboy 20 juni 2012, 10:08:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Om man bara ligger och kollar eBay konstant så brukar det dyka upp 5-10x beam expanders för under tusenlappen, men tyvvär blir dom inte så jättemkt billigare... :(
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

En beamexpander blir jävligt stor för önskad bredd i förhållande till hela PP maskinen, man får helt enkelt kompromissa och blanda nuvarande laser och vision för att komma så nära målet som möjligt.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

En linje laser kostar inte mer än kanske $4 (http://www.dealextreme.com/p/red-laser- ... m-5mw-5928). För att kollimera ljuset kanske du kan fräsa och polera en egen cylinderlins i akrylplast...

Trots att jag är en laserkille i botten (försörjer mig på laser så att säga) så tror jag nog att du kan komma mycket långt med 3D fotogrammetri med ett USB mikroskop typ (http://www.ebay.com/itm/7mm-Mini-Portab ... 0687790409). Visst, det blir mycket mer programmering än hårdvara.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Andax: Intressant att höra att du sysslar med laser.
Då kan jag passa på att fråga då du tipsar om att använda linje laser, blir det inte ett diffraktions mönster i själva linjen,
Den lasern som jag använder nu är en linje laser som jag tagit bort linje linsen.
De jag kunde se så fanns de diffraktions mönster i den laserlinje som den angav.

ska testa att använda linsen en gång och se vad jag får för resultat :)
För att kollimera ljuset kanske du kan fräsa och polera en egen cylinderlins i akrylplast...
Det är med i planerings listan, dock så hinner jag inte med det just nu, men jag räknar inte med att få den precisionen som jag är ute efter
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Visst blir det inte perfekt resultat av sådana lågprisgrejer. Men mycket kan man ju kompensera för på mottagarsidan. Sedan har jag sett ett enkelt trick att jämna ut linjen genom att låta den passera en wedge-prisma (en glas/plastbit där ingående yta och utgående yta inte är parallella. Hur bra det funkar vet jag inte.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En linjelaser är ju allt annat än kollimerad. Den sprider ju ljuset precis som en glödlampa, längs med linjen. Det krävs väl iaf två linser? En lins som sprider, och en efter som drar ljuset rakt igen.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Madmodder, precis. Som jag skrev så kan man ju använda en linje laser + en cylinderlins för att få kollimerat ljus. Lizerdboy var lite orolig att en sådan lågprislinjelaser hade för dålig kvalitet. Men med en enkel wedge så kan man homogenisera det hela och på så vis få jämnare belysning.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Jag ska testa att köra linjelaser samt lins, och sedan testa med att låta en trumma med speglar på bryta ljuset mot linsen.

Då linjesensorn är bra känslig så kan jag se ljusstyrkan för varje pixel och på så sätt se hur bra kvalitet som ljuset har för varje teknik lösning
och därefter bestämma mig hur jag ska göra.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Re: Lizerd´s Pic and Place Projekt (upd 25juni)

Inlägg av lizerdboy »

Uppdatering:

Nu har jeg exprementerat med massa olika algoritmer för att kunna göra ett svep av komponenten med en laser punkt som stråle.

Även gjort en parallell stråle med hjälp av en glaskropp och linjelaser. den var som jag trodde "inget att ha"
Strålen är upphackad i massa små punkter som man ser väldigt enkelt med linjesensorn.
Tittar man själv på strålen så ser man att den är uppbyggd av massa små punkter så jag gissade redan från början att det skulle vara
svårt att bygga något på så sätt.

resultatet (Sensorn belyses helt med den parallella strålen)
15mm från centrum
Bild

Centrum
Bild

Jag har gjort massa tester med punktlaser på sensorn,
Här är ett av dom, Jag fick dra ner hastigheten på vagnarna ordentligt då allt bara skakar som bara den när man kör.
Men pga glappet i vagnarna så får man dåligt resultat

Bild

Och självklart en liten video på när jag kör svep sekvensen
http://youtu.be/CspKJsIMG_w

Jag kanske har en lösning på G då medlemmen Super7 har lite grejer som skulle kunna göra så att de funkar som de ska,
men de återstår att se då när man gjort nya tester , men jag hoppas :)
Senast redigerad av lizerdboy 16 juli 2012, 22:05:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Re: Lizerd´s Pic and Place Projekt (upd 25juni)

Inlägg av lizerdboy »

Nu har jag lite problem med design tänk.

första versionen som jag gjorde av Z axel vilket är själva röret/pinnen som åker upp och ner.
Bild
Bild

Men sedan fick jag tipset att använda ball bearings ist
och gjorde denna
Bild

Vilket gjorde designen mycket enklare, dock så vet jag inte hur jag ska fixa den delen som håller i själva
rotationen av axeln/pinnen/röret då godtjockleken är lika med noll så kan jag inte fräsa ur en slot eller liknande fasning

Jag behöver alltså komma på något som håller i axeln så man kan ställa rotationen men som inte påverkar Z led

Någon som har någon idee ??

Kanske måste bli att jag går tillbaka till första versionen då den så kan jag bara rotera de plattor som håller röret så
ställer man rotationen.
Senast redigerad av lizerdboy 16 juli 2012, 22:05:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Re: Lizerd´s Pic and Place Projekt (design hjälp !!)

Inlägg av lizerdboy »

Blir den första varianten

Bild
Senast redigerad av lizerdboy 16 juli 2012, 22:05:47, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar