Hjälp med HP laserskrivare :)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Hjälp med HP laserskrivare :)

Inlägg av ochkl0620 »

Tja!
Fick tag i en HP color laserjet 2550L från elskroten idag :)
Kopplade in den o den börjar köra sina startrutiner. typ surra och brumma sen är klar.
datorn hittar den och installerar utan problem. Men att skriva ut går inte, den skickar dokumentet till skrivaren men den reagerar inte. Det finns 4 leddar på den, en för varje färg, gul, röd blå och svart, den gula blinkar. Borde bero på att den är slut? Men borde man inte kunna skriva ut svart för det eller? Låter det som att det är skrot eller inte? Har ju alltid velat ha en laser :)
Föresten jag är medveten om stav/ grammatikfelet på tredje raden men min dator är bäng, så om jag redigerar i texten så försvinner, ahh typ för varje nytt tecken jag lägger till så försvinner ett annat framför :P Aja inget snack om det nu, bara om skrivarn ;)
xxargs

Re: Hjälp med HP laserskrivare :)

Inlägg av xxargs »

Börja med att tanka hem manual så att du får reda på vad de olika lysdioderna betyder, sedan verkar det finnas massor av information om skrivaren som tex. här http://www.partshere.com/Models/Q3702A/ ... enance.pdf

---

Många skrivare slutar att skriva ut om någon färg är slut, dvs det går inte ens att skriva ut i S/V för att en av färgerna fattas - detta för att tvinga folk att köpa nya tonerkassetter för dyra pengar. Du kan dock kolla i dina utskriftsdrivrutiner om det går att ställa den för ren S/V-utskrift vilket kan vara knepigt då de gärna vill skicka med lite färg även i S/V-utskrifterna för att färgerna skall ta slut snabbare - samt att gul färg används för att 'märka' sidorna med till synes små slumpmässig prickar av gul färg och normalt inte syns på vit papper (däremot syns de ofta om man lyser pappret med UV-lampa/sedelkoll-lampa) så att det går att se vilket skrivare som har skrivit ut pappret.

ibland kan man prova att skriva ut via linux då deras drivrutiner är 'renare' och försöker inte fuska in färg i utskriften när man håller på med S/V-utskrift vilket annars windowsdrivrutiner gärna försöker med fast man begärt ren S/V utskrift - bläcksprutor under windows gjorde påfallade ofta så för att färgpatronerna skulle ta slut fortare på omärkligt sätt...

att gul toner är slut är inget konstigt då det är den färgen som går åt mest av efter svart toner i stort sett alla skrivare oavsett om det är av toner eller bläcktyp.

när du skall inhandla ny toner så inser du snabbt varför man kanske låter skrivaren gå i skroten och det kan vara idé att titta på pirattoner - dock kanske du åker på att köpa en ny 'skarp' gul toner för att se att skrivaren fungerar.

många större kontorsskrivare så kan man ofta djupt gömt i menyerna stänga av stoppet vid toner slut och på så sätt få den att köra kassetten helt tom - men å andra sidan kostar skrivarna mycket mer då.

---

många billigare laserskrivare har också sidräknare som vägrar utskrift efter visst antal sidor oavsett om det finns toner kvar eller inte, allt för att tvinga folk att köpa ny toner...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Toneremulator.. a la mikrokontroller ;)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Finns toner på ebay men det var en satans frakt de tog, men där skulle alla 4 inkl svart kosta runt 2k exkl ev moms men inkl frakt, en enskild gul hos en annan var dock bra billigare.
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Hej!

Jag plockade upp en likadan ur skroten för nån månad sedan.
Den blinkade också sådär, men vad jag minns slutade den med det efter att jag grejat lite med tonerkasetterna och startat om den några gånger.

Jag lyckades dock inte heller få datorn att prata med den, så jag returnerade den till skroten.

Mitt intryck efter att ha kikat inuti skrivaren en stund är att det är nåt billighets-projekt som gått överstyr hos HP
Den hade ju världens underligaste konstruktion med ett roterande magasin för fyra normala tonerkassetter.
Som gjort för att krångla.

Jag har sett nån billigare färglaser tidigare med vanliga tonerkassetter, men där var dom åtminstone stationära.
Dyrare maskiner med separata tonerburkar för varje toner känns annars som en vettigare konstruktion.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Det lutar år att testa köpa ett återställningschip till tonern.
Går den igång då så kommer jag köpa refill set :)
xxargs

Inlägg av xxargs »

ingen i närheten med samma skrivare som du kan låna patroner av för kort test ?? - lite onödigt att sticka åstad och köpa en dyr toner om skrivaren i övrigt inte fungerar - vad jag förstått vid lite surfande så är dessa inte helt problemfria...
jgb

Inlägg av jgb »

Kan eventuellt vara trumman som behöver bytas ut ?
Är den kopplad mot nätverket ? om så finns det en webserver i skrivaren som visar info/status på toner , trumma etc
xxargs

Inlägg av xxargs »

du menar för att den behöver bytas ut enligt räkneverket - inte för att det skulle vara något fel på denna.

trummor och annat brukar hålla både 2 och 3 ggr den angivna sidanatalet och skrivartillverkarna är verkligen livrädda för att folk faktisk vill slita ut grejorna innan de byts och med räknare tvingar folk att byta ut dessa långt tidigare.

tittar man runt lite så finns det olika trix att gå runt detta i många fall - ibland via någon magisk knappsekvens eller djupt nere i en meny och i andra fall byta en säkring eller motstånd på enheten för att simulera ett byte och slutligen kanske med en I2C-mjukvara programmera tillbaka chippet på enheten eller på moderkortet. (det här är ett konstant pågående krig mellan tillverkare och piratoner-tillverkare samt hackare)
jgb

Inlägg av jgb »

Finns det någon sån lösning på denna modell är det underbart !
Känner till problemet med skrivartillverkarna och deras girighet :evil:
Vet inte hur populär denna modellserie är hos hackare och moddare samt om det finns nån lösning.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Tänk om man kunde flasha om processorns programminne .. ;)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Långsökt idé men ifall toneravkänningen verkligen är mekanisk och inte nåt räkneverk så prova att skaka om tonerkassetten :wink:
xxargs

Inlägg av xxargs »

i en gammal laserjet-4 så hade man någon magnet eller mekanisk kännare - men idag så räknas allt då kontrollern vet hur mycket den har lyst på trumman och där uppskatta toneråtgången och för att det inte skall ta slut i förtid med arg kund (tror dom) så säger det stopp när kanske 20-30% av tonern är kvar...

när det gäller hitta hack så får man söka på skrivaren ifråga och tillslut kanske kommer till rätt ställen där information och mjukvara finns tillgänglig.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Jag rev isär de tomma tonerkassetterna, när jag bytte senast i Samsung'en, det stämde jäklar så bra.
De som stod som helt tomma ekade det verkligen i, och den som varnade för nästan tom var jag förvånad över att den fick färg över hela banan. :shock:
Men det så klart, kassetterna hade ett antal skrapor i hela utrymmet...
Skriv svar