Oscillator - radiostyrd strömknapp till datorn. Fungerar in

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
DerPiltz

Oscillator - radiostyrd strömknapp till datorn. Fungerar in

Inlägg av DerPiltz »

Jag skall bygga en radiostyrd strömknapp till datorn. En enkel sak som sänder en bärvåg som styr en switch. Jag har börjat att pula med oscillatorn men kan inte få skiten att fungera ens i teorin. Någon som vet varför?

Bild
Alla komponentvärden är korrekta förutom spolen som jag inte vet. Den är en liten toroid på diam. 1.5cm typ snodd från ett switchat nätagg som blåste, lindad på någon ickemetallisk spole.

Är det för låg frekvens för LC oscillatorer eller är det elektrolytkondensatorerna som förstör allt eller har jag bara tänkt fel?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har ALDRIG sett en fungerande LC-oscillator med elektrolytkondensatorer i svängningskretsen.

Sen för att en oscillator fungerar ens skapligt behövs ett Q över en viss storlek och den kan oftast inte uppnås med de värden du anger här.

Läs mer om svängningskretsars Q för att förstå teorin bakom.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jag tror att det är bättre att du byter ut kondensatorerna mot plast/keramiska med mindre ESR.
För att kompensera den miskade kapacitansen får du öka induktansen på spolen. 2uH är ju inte särskilt mycket. Frekvensen från din oscillator borde dessutom bli ca. 34kHz.. vill du verkligen ha så låg frekvens?

Det kan även vara så att du har för dålig gain i transistorkopplingen, det har jag inte räknat på. I ditt schema är dessutom inte spänningsmatningen utritad. Utan den komer ju inte simuleringen att fungera.

EDIT: Icecap hann före...
DerPiltz

Inlägg av DerPiltz »

Aha, elektroniska prylar kräver ström för att fungera. Det visste jag inte. :oops:
Hur kan det komma sig?!!!!!!!!? Tack för tipsen.
DerPiltz

Inlägg av DerPiltz »

Men ser kretsen sund ut i teorin? Om man bortser från småsaker som inget batteri, elektrolytkondingar, skumma komponentvärden plockade ur skrotlådan. Det skall föreställa en Colpittsoscillator med en inverterande förstärkare. Jag bara satsade på att jag kanske skulle ha tur och få en fungerande krets. Tydligen inte lika lätt att bygga kassa oscillatorer som kassa förförstärkare till grammofonspelare :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

I teorin kan den fungera om komponentvärden justera något (läs: en hel del).
Samt att den matas och avkopplas osv. men det har du ju redan upptäckt.

Sen är det kanske en ganska ostabil koppling, ska du styra en till/från fiunktion är det inte sändaren som är besvärligt, det är mottagaren.

Samtidigt är det ju så att ju lägre frekvens man sändar på ju sämre verkningsgrad har en viss längd antenn så vill du ligga på x00KHz behöver du en skaplig stor antenn osv.

Det kan löna sig att ha en kristallstyrd sändare, detta gör mottagaren en del lättare att bygga, man kan ju begränsa det intressanta frekvensområde så den inte behöver suga in den tänkta kanalen + ett antal på båda sidorna osv.

Man kan även använda samma värde på kristall som filter i mottagaren.

Börja i andra ändan: definiera vilken frekvens, kolla på mottagare osv, sändaren är enkel att fixa.
DerPiltz

Inlägg av DerPiltz »

Tack för tipsen om att börja med mottagaren. Specsen är något åt hållet. 100m räckvidd men kan kortas ner rejält och max 5cm antenn av typen pinne som sticker ut. (dipol). Jag har nog tänkt en betydligt högre frekvens i den slutgiltiga produkten.

Som mottagare hade jag tänkt en skolboks mottagare A-klass GE transistorförstärkare med LC-krets som kollektorlast men jag skall titta på kristall efter ditt inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ska du ha så kort antenn börjar det likna 433MHz och då kan du likaväl kolla på de kretsar som är just till dessa frekvenser, det finns lite varstans att hitta, t.ex. Chipcon
Användarvisningsbild
Sinumerik

Inlägg av Sinumerik »

ett enkelt sätt ordna simpel radiostyrning är att bygga om en såndär trådlös ringklocka, vet dock inte om den klarar så långt som 100m, kanske med en bättre antenn... får först kolla så inte grannen kör just med en sån annars blir det omstart varje gång grannen får besök!

:D
spaceniggah

Inlägg av spaceniggah »

Annars kan du köpa en trådlös strömbrytare på clas ohlsson o pilla isär =)

Mottagaren lär ju ge signal till ett relä som slår av/på strömkontakten.

<koppla ihop datorns strömbrytare med den så får du en fjärrstyrd av/på till datorn =)
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Det kan vara lite svårt att få det att sänga i PSpice (vilket det väl är du simulerar i?), ibland måste man ge kretsen en liten knäpp innan den börjar sjunga.

Pröva sätt ett Initial condition på en kondensator, så att den är laddad när kretsen startar. Eftersom kondingen då är "fel" laddad för jämvikt får kretsen den lilla spark den kan behöva för att starta.

Alternativt pröva att kryssa ur rutan "perform initial bias point calculation" nånstans i "edit simiulation profile".
Då kommer alla kondensatorer att ha 0V när kretsen startar, och det är inte vad de skall ha i jämvikt så kretsen får även här en liten spark.

Undvik sen gärna (som tidigare sagts) elektrolyter om det inte är riktigt låg frekvens du vill ha. Sen naturligtvis, sätt ut en spänningskälla =).

Aldrig sett en sån där oscillator tidigare, men för allt vad jag förstår så borde den funka. Jag är lite lur på varför GE steget har förstärkning lägre än 1 (5.1/6.2). Borde den inte ha större förstärkning än 1 för att du skall kunna få en oscillation? Du tappar ju även lite gain i ditt fasvändar filter (Vilket jag antar att C3-L1-C1 skall vara) och runt i loopen vill du ju ha positivt gain vid din frekvens så den självsvänger där.

Jag åtgärdade dessa funderingar och fick denna att oscillera

Bild

Brytpunkterna blir lite förenklat

1/2piRC = 33kHz För Collectormotståndet och C2

1/sqr(2piLC) = 166KHz för Spolen och sista kondningen (Dubbelbrytpunkt)

Lite efter den sista punkten borde den sjunga, och i pspice sjunger den i dryga 200kHz så nånting ligger det väl i den förenklade bilden av filtret. (Ej räknat med att andra filtret kommer att påverka det första "bakåt")
DerPiltz

Inlägg av DerPiltz »

Nix, jag simmar i Multisim 7 men du behöver inte oroa dig. Det är svårt att få det att oscillera där också :lol: Ännu svårare när man inte vet vad håller på med. Efter att ha grundligt designat om kretsen efter dina tips så svänger det också för mig. Din uppställning i bilden var enormt pedagogisk. Jag har sett ljuset så att säga :D Ett RC och sedan ett LC. Tack
Skriv svar