Digitalt labbaggregat

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Digitalt labbaggregat

Inlägg av jack »

Hej. Mitt skitkassa spänningsagg, med icke steglös inställning mellan 3-12V, börjar kännas lite tråkigt. Skulle därför vilja bygga ett nytt. Vore schysst att bygga nån digital historia med visning på LCD. Spänning 0-30V, ström 0-5A kanske och helst med en PIC i mitten. Känner inte för att sätta mig och programmera själv utan skulle vilja hitta någon färdig ritning med tillhörande mjukvara till PIC:en.

Ganska exakt något sånt här:
http://www.tldp.org/linuxfocus/English/ ... e251.shtml
Fast PIC istället för AVR.

Någon som har tips?

Tacksam för svar.
Miska

Inlägg av Miska »

Hej Jack!

Det var ett sånt bygge i Allt Om Elektronik för några år sen. 2002 kanske.

Det fanns 0-20V och 0-25V varianter. Och färdig PIC mjukvara som man kan ladda hem gratis.

På deras sajt kan du kolla vilket nummer artikeln var i. Själva tidningen hittar du säkert på biblioteket. Annars tror jag att jag kan ha en kopia av artikeln nånstans....

Miska
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Vad är det för fel på AVRen förresten? Om du nu absolut inte vill programmera och/eller bränna µC så kan du säkerligen be någon annan här på forumet gör det åt dig (bränna alltså). Många här har säkert de vanliga kretsarna på lager hemma, så du kan få den tjänsten gjort snabbt och ganska billigt.
Tyvärr är just AT90S4433 en gammal obskyr modell som kanske inte är så lätt att få tag i.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Intressant bygge!!

Kolla in Mega8 eller Mega88 istället för AT90S4433(ersatt av Mega8) som inte tillverkas längre.
Atmel om AT90S4433
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Hehe, trodde då aldrig att någon skulle svara i denna tråd :)

Ska kolla upp AoE-bygget.

Och $tiff, det har du rätt i. Hittar jag inget annat lämpligt får det bli den.
Skriv svar