VWR och saltsyra

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Hur lång hållbarhet har svavelsyra tro?
Kan få tag i en 20l dunk som stått i 20-35år.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Macce: jodå detta är jag fullt medveten om men jag ville inte nämna detta sprängmedel. Det brukar nästan alltid finnas någon som inte hört talas om det tidigare och då tvunget måste testa det och sen i bästa fall spränger av sig en hand. Sen är ATCP inte lika kraftfullt som tex sprängdeg så det var mer detta jag syftade på när jag menade att det nog är en av anledningarna till att man behöver tillstånd för svavel och salpetersyra. Detta eftersom man kan tillverka så många riktigt kraftiga sprängmedel med dom.

Med en liter bensin kan man inte spränga sönder tex en bil med men dock skapa oreda, men med tex 1kg sprängdeg så pulvriseras i princip en bil.

Myndigheterna tänker kanske på så vis att alla kemikalier som går att köpa utan tillstånd inte är farligare än att en vanlig Svensson har tillräckligt med sunt förnuft för att få handskas med dom. Sen finns det ju trots allt den delen som inte har det och tillverkar bensinbomber, ATCP osv..
Men hur myndigheterna egentligen har tänkt angående dessa tillstånd kan förstås bara dom själva svara på.

Det har dock varit tal om att också införa tillstånd för att inneha saltsyra, just av den anledningen att man kan tillverka ett sprängmedel med det.

Edit: har lite svavel och salpetersyra som min farfar använde någon gång på 1920-talet, och jag kan intyga att den fortfarande är som ny. Är syrorna försluten i rätta behållare så tror jag inte att dom har någon direkt "bäst före" datum.
Användarvisningsbild
ashsama
Kontakt:

Inlägg av ashsama »

Det är lika lätt att köpa svavel/salpetersyra på vwr som det är att köpa saltsyra.
Och Natriumhydroxid är nog den miljöfarligaste av dom alla om man läser skyddsbladen.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

På de flaskor jag köpt från apoteket står det ett bäst före-datum. Antar att det är hur länge man får använda dem till medicinskt bruk?
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

oj, så kan det gål

Saltsyra kan man ju köpa i välsorterad färgaffär, då är den ca 30 % eftersom 37 % är rykande, d v s avger väldigt mycke vätekloridgas.
De är ungefär lika frätande, svider på huden och så får man blåsor efter ett tag om man inte sköljer. 37 % svavel syra ungefär samma sak, men salpetersyran är ju oxiderande så den skadar mer. För att inte tala om väteperoxiden...

saltsyra åldras inte, kan bli lite gul med tiden p g a UV strålning gör att den
sönderdelas (ytterst lite) och damm mm faller ner i syran och bildar kluriga komplex som är gulfärgade.Däremot kan ju vätekloridgasen vilja "bygga upp" ett tryck i flaskan med tiden. Är det en plasflaska/dunk kan den ju åldras och bli spröd av syran ocksp.

Salpetersyra sönderdelas i NOx och vatten av ljus så den blir gulbrun med tiden, svavelsyra åldras inte mer än att den suger upp vatten ur luften och koncentrationen minskar därför. Väteperoxiden sönderdelas också, det är den mest instabila av ämnena.

Bäst före datum är precis som du skriver Macce, tillverkaren vill ju ha en marginal så att man inte använder vad som helst. Den är ofta tilltagen med ett gott mått.

kommer ihåg den gamla goda tiden när jag gick in i en färgbutik och köpte en dunk 53 % salpetersyra... utan tillstånd mm. Men det är nog bättre som det är nu, svårt att få tag på. Alldeles för många pojkar som skadar sig allvarligt.

/rickard
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag har märkt att min plastflaska med väteperoxid blir rund med tiden. Upptäckte det en dag då den ramlade omkull pga rund botten. Därefter har jag inte skruvat åt korken helt. Vad är det som händer med väteperoxiden?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Den sönder faller spontant, det är inte en stabil förening. Den bildar vatten och syrgas.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Aha... Då borde jag nog göra mig av med den, för den är riktigt gammal kan jag säga...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om man förvarar den kallt och mörkt håller den längre. Men den tappar kraften ändå.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Den väteperoxiden jag köper är alltid förvarad i en svart plastflaska och den har jag stående i ett skåp. Har haft denna flaska i 2 år och väteperoxiden fungerar fortfarande som den skall. Så en svart ogenomskinlig flaska så inget ljus kommer in i den är precis som det skall vara vid förvaring av väteperoxid -> mörkt.

Så om en syra som är känslig för något element är förvarad i rätt behållare så håller den mycket länge, om inte så får dom nog skriva ett bäst före datum. Skulle inte heller förvåna mig om dom förvarar dom i "fel" behållare just för att dom inte skall vara fullt funktionella så länge så att man måste köpa nytt efter en tid om man inte är medveten om hur det skall förvaras.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vad har syror med väteperoxid att göra?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Var ganska så säker på att det framgick av texten. Men det som det handlade om var ju att om man förvarar känsliga vätskor på rätt sätt så håller dom längre. Inte om att syror har något med väteperoxid att göra. Visst, båda är ju visserligen frätande men det var alltså inte det som det handlade om i det inlägget. Så här i efterhand så skulle jag väl då ha skrivit "tex" mellan "om" och "en".
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Min väteperoxid finns i en mörkgrön ogenomskinlig 1L-plastflaska, och den har stått antingen i den oisolerade skrubben, eller i skafferiet, och det är hyffsat svalt på båda ställen. Men efter att ha stått oanvänt i över 6 år så funderar jag på om det inte är väldigt onödigt att ha det stå någonstans över huvud taget. Sista saltsyran jag hade tog jag bort all kalk i toaletten med när jag fllyttade hit. Det var helt omöjligt att få bort annars. Kärringen som bodde innan var visst inte så noga med den saken. Men fy f-n vad rent det blev efteråt :D
markusp

Salpetersyra

Inlägg av markusp »

Fick en 25 liters dunk med salpetersyra (62%) av farsan (han hade köpt en massa grejer av en fruktodlare och fick en "skräplåda" med massa skit på köpet) för ett år sedan. Har använt den till att rengöra och lösa upp mineral, slänger man i lite kalksten så fräser den ordentligt i badet! får man på huden så blir den gul, det är jävligt svårt att få bort missfärgningen utan att slita bort den med tiden eller skala av huden på stället. Är för övrigt på jakt efter saltsyra. Jag har förövrigt hört att om man slänger ner flusspat (flourit) i salt eller om det är svavelsyra så bildas flourvätegas. Tydligen är den överjävlig och en av de värsta gaserna som finns. /Markus
Spunk

Inlägg av Spunk »

Jag brukar köpa 1literflaska på järnhandeln ibland kostar ca50-60kr
har den till att göra rent i handfat och toalett (har järn i vattnet, och det fastnar på porslinet) funkar super bra, fast det är att rekomender att ha skyddsmask det blir skapliga ångor när det löser rosten/järnet
Skriv svar