Jo den blev helt klart godkänd.
Bilden är tagen ifrån en målarbok, som sedan vektoriserades i coreldraw. Sen krävs det en hel del manuell behandling i valfritt cad program, av dom krokiga & hackiga linjerna så att dom blir jämna & fina.
Hoppsan 5år sedan senaste aktiviteten här.
Men som vanligt nya idéer leder till nya prylar som i sin tur leder till nya problem.
Jag tog mig i kragen & beslöt mig för att byta ut glas/plexiglas bordet, dels för att öka arbetsytan med 70*120mm & dels för att redan från början integrera vakuum möjligheter.
Sagt å gjort, bort med den 50kg tunga glasskivan, planfräste & klockade in samtliga 11 anläggningsytor, & skruvade fast det nya 20mm tjocka PEHD bordet. Sedan planfrästes bordet & olika rutmönster av vakuum kanaler frästes in uppdelat i 4 enskilda zoner. Varje zon har i sin tur varsin kran innan dessa möts i det vita blocket där dammsugarslangen ansluts. Och dammsugaren i sig är en äldre industrivariant med dubbla motorer & fläktkylning.
Allt skitbra, på med en stor skiva, tryck på strömbrytaren & skivan sitter som gjuten mot bordet.
Men... Små bitar då...
Jag köpte sådan där 6mm runt skum snöre från cnc-plus, som är just till för att minska ner områdena så att inte tjuvluft tas från otäckta ytor. Och det fungerar skitbra så pass att man omöjligen kan lyfta loss skivan från bordet.
Men PEHD plastens låga friktion gör istället att man kan kasa runt det fast-sugna materialet, vilket är ju katastrof vid fräsning.
Jag har testat cnc-plus (mill through mat) Men den mattan är ju så tjock & luftig att småbitar på typ 100x100 inte sugs fast alls.
Har även testat diverse tyger emellan, men nej.
Så vad säger ni, har ni några idér om vad som man istället skulle kunna lägga emellan för att öka vidhäftningen & friktionen?.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag tänker mig något i stil med att behandla hela ytan med en bra limprimer och sedan limma fast en 0,5mm tjock gummiduk av något slag, tex neopren eller silikongummi som har hög friktion...
vet att 3M har ett spraylim som ska klara både PEHD och Silikongummi... scotch-weld 90 eller nåt sånt...
Ja, fast det smidigaste hade ju förstås varit om man slapp limma fast duken, i hopp om att hitta en duk som är tillräckligt sträv på båda sidorna.
Jag testade nyss med en bit 3mm neopren duk som jag borrade några hål genom & la emellan. Men upplevde ingen jätte skillnad. Men det kanske finns sådana dukar med olika ytor & hårdheter att välja på?. Den duken jag testade med var ämnad för tillverkning gummi packningar & har en ganska hård & glatt yta. Var kan man tänka sig hitta silikongummimattor?.
Tycker att det där gummisnöret ser bra tunnt ut dvs du lär inte få mycket till anliggning mot materialet du ska bearbeta. Prova med att lägga under nåt i spåret under gummislangen och se om det hjälper.
Jag kommer inte på vad materialet heter men en sån där matta / duk
man lägger på instrumentpanelen för att lägga telefonen på.
Skulle det kunna vara något ?
tecno: jag har även testat med 8mm snören, ist för 6mm så som spåren är, men utan skillnad. Dom här snörerna är så pass mjuka & medgörliga att det är dom som rullar & kavlar sig när man kasar runt den fastsugna biten.
Super7: Bra idé, ska kolla på det.
Var nyss ute å testade en annan grej. Jag fräste ner ett antal ”20mm dia” öar 1,5mm ner i 3mm neoprenmattan, och det blev en jäkla förbättring. Så det kan vara något att fila vidare på...
Det hade ju varit underbart om man t.e.x kunde suga fast en hyvlad träregel för bearbetning, istället för å krabba med skruvstycken eller spännjärn & mothåll.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Av egen erfarenhet vet jag att materialet zagg invisible shield använder håller kvar saker väldigt bra. Hade de på min förra iphone och man kunde i princip sätta fast mobilen på en fönsterruta!