Induktiva givare, ett måste?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
GustavP

Induktiva givare, ett måste?

Inlägg av GustavP »

Hej
Sitter och velar inför beställning av elektroniken till fräsen som skall byggas och blir inte riktigt klok på om induktiva givare är något att använda sig av.
Vad jag har sett av fräsar här på sidan är dessa inte speciellt förekommande fenomen. Själv anser jag att om fräsen är "nollad" så är den det i det läge på axeln där den inte går att köra längre. Varför ska man då använda sig av dessa tingestar? Ger det bättre precision vid nollställning?

Har även plockat ihop de delar jag anser vara nödvändiga för att få det elektriska att fungera. Någon som har tid över får gärna rätta mig om de tycker jag saknar något. Mach3 kommer ligga utanför denna order. Är nätaggregatet passande för de valda motorerna eller föredras storleken större?
Bild
Tack på förhand
Terho

Re: Induktiva givare, ett måste?

Inlägg av Terho »

Fråga säljaren om produkterna så får du garanterat ett svar :-)
labmaster

Inlägg av labmaster »

Hej GustavP,

Du har fått med det som behövs förutam ändlägesbrytare som också kan användas för att nolla axlarna. Induktiva brytare är bra att använda för nollställning av axlarna eftersom de ofta ger bättre repeterbarhet än mekaniska switchar. Om du använder manuell nollställning kommer maskinens nollpunkt att vara olika varje gång du behöver nollställa den. I princip skall du undvika att köra axlarna till ändläget där det tar stopp mekaniskt, typ som in i väggen. Det som händer om du gör det är att motorerna "stallar" då kulskruvarna dras åt och det är inte bra. Det är bland annat därför man har ändlägesbrytare på en CNC maskin. Man kan även använda mjukvarustyrd limit men om man tappar bort maskinnollan fungerar detta inte.

Jag skippade de så kallade homeing brytarna i staren av min maskin men kom så småningom fram till att det är betydligt bättre att amvända sådana enär man får en distinkt "maskinnolla" med sådana.

BOB kortet du avser beställa har en opltion med två matningsspänningar till 5V. Man kan alltså ansluta två galvaniskt skillda spänningar. Jag har valt att använda vanliga väggvårtor som exemplevis kan köpas på Ö&B, bensinmackar och diverse lågprisbutiker. Det funkar utmärkt och därför ser jag ingen anledning till att du fläskar på med nätagget du har i listan. Köp väggvårtor som är billigare och satsa på induktiva givare istället.

Har du kulskruvar från Kina så är det inte så vanligt att axeln är maskinbearbetad till 12 mm. Det brukar vara 10mm, därför föreslår jag att du dubbelkollar så att du inte köper fel axelkopplingar. Kolla även dimensionen på stegmotorernas axlar ty det brukar vara 1/4 tum, det vill säga 6,35 mm.
GustavP

Inlägg av GustavP »

Tackar för snabba svar!
Angående kulskriven borde den vara 12mm i änden, så länge killen i Kina inte glömmer bort vad som var överenskommet :)
Axeldiametern på motorn är 8mm.
Allt beställs från JBcnc.se

Har dock två frågor om givare; ska de vara normalt öppen eller sluten utgång? Vad är skillnaden på NPN och PNP?
Skriv svar