Bygga en axel-balanseringsmaskin?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
thewho

Bygga en axel-balanseringsmaskin?

Inlägg av thewho »

Hejsan

Är det något man kan ge sig på själv?
Såg den här videon och började fundera

Skulle man någorlunda enkelt kunna bygga något som påminner om en svarv med dubb i båda ändor, som man monterar en(flera?) accelerometrar och en encoder på den roterande axeln?
I filmen använde han ett oscilloskop, vilket jag inte har :tumner:
Men jag har däremot en arduino :humm:
Skulle man kunna få det att fungera?

Tänkte balansera axlar mellan 10 och 30cm. Max 3-4kg.
Jag vet inte hur man specificerar hur bra balanserade grejerna måste vara, men som exempel skulle jag vilja balansera en 3fas elmotoraxel till ca 6000rpm.
thewho

Re: Bygga en axel-balanseringsmaskin?

Inlägg av thewho »

Kommentarer någon?
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Inget direkt att bidra med mer än att jag är väldigt intresserad av ämnet som sådant samt att det är ruskit mkt mer avancerat än vad iaf jag först trodde.

Fast såklart beror det på vad man ska balansera och vilken nogrannhet som måste uppnås.

Hinner/hittar jag ngt av intresse så medelar jag det här. Men vet från tidigare sökningar i ämnet att det är lite skralt med information på "rätt" nivå.
bearing

Inlägg av bearing »

thewho skrev:Skulle man kunna få det att fungera?
Det beror på... =)
Vilken noggrannhet skulle du vilja få fram? det är detta som ställer kraven på vad dina sensorer och övrig hårdvara behöver klara av. Har du redan nu idéer på hur programmet ska läggas upp, eller är det något du ser som ett hinder?
Ett oscilloskop är alltid en fördel då man skriver och/eller felsöker program som ska läsa sensorer och liknande. Men om du kan få till en kommunikation mellan datorn och Arduinon, då skulle du kunna skicka värden till datorn och på så vis använda Arduinon som ett "oscilloskop" under utvecklingsprocessen. Jag brukar ofta börja med att få till en fungerande serieport, eller liknande, eftersom att det är av hjälp för att hitta fel.

Jag tycker det låter som ett kul projekt, som nog är en utmaning, men fullt möjligt.
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

För att svara på din första fråga om enheten för dynamisk obalans så är den sträck x massa. Tex meter gram eller millimeter gram.

Hittade detta dokument vid en snabbsökning.

Tycker det svarar på de flesta frågor man kan/bör ställa sig på ett begripligt sätt.
Sen krävs det att man gräver sig ner än djupare för att få till allt, men det verkar vara en bra start.

Dynamic Imbalance
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Oxå väldigt läsvärd:

Mer om balansering
thewho

Inlägg av thewho »

Intressanta länkar :tumupp:

bearing:
Ang. hur noga det måste vara, om jag får motorn att sluta vandra runt på arbetsbänken är jag ganska nöjd.

Programmeringen är en väldigt brant backe för det enda jag kan nu är att pussla ihop koder och få fram funktioner jag söker :vissla: Låter ju ganska bra, men det handlar mest om knappar och blinkade ledar :lol:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

helt klart kan man bygga en egen ballanseringsmaskin

enklaste avläsningen är med piezogivare,
man plockar dom från tändare :shock:

på förra jobbet hadde vi en äldre maskin, mekaniskt underbar, men elektroniken lämnade en del att önska
men där satt det piezogivare på lagren
tänk dig lagren som sitter i en innvändig fyrkant, två kontaktytor är direkt mot fyrkanten
två som man spänner åt har var sin piezokristall emellan

sedan en optisk nolla

du kan annvända ljudkort som skop

dock vore det skönt med tre analoga ingångar
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Grym: Detdär får du gärna fördjupa dig i/utveckla mer i detalj. Tror jag förstår hur du menar rent mekaniskt, men resten med ljudkort etc vore kul att få en inblick i. Låter ju som en rätt enkel lösning värd/kul att prova bara för att lära sig mer.

Jag ligger nog på thewhos nivå, eller rättare sagt strax efter, vad det gäller kodning osv. Men med tanke på hur användbart det vore att kunna få till tex en Aurdino för enklare övervakning och styrning för sina mekaniska projektideer så är det väl ngt jag måste lära mig. En dag så kanske...

Mkt intressant projekt som ska följas och förhoppningsvis bidras till i den mån man kan. :tumupp:
thewho

Inlägg av thewho »

Ska slakta nån tändare och se om jag förstår hur du menar :vissla:

De är så jäkla irriterande att man inte kan verkställa alla intressanta projekt när det skiter sig med elektroniken/programmeringen :tumner:
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

De är så jäkla irriterande att man inte kan verkställa alla intressanta projekt när det skiter sig med elektroniken/programmeringen
Exakt! Då är vi i samma klubb, en klubb jag helst inte ens velat vara medlem i. ;)

OT: Hur meckigt, tidskrävande och "svårt" var det för dig att komma igång med Aurdinon? Ser att du har samma bakgrund/intresse som jag så lite gemensamma nämnar finns nog. Min nivå ligger väl på ett MS1 för 100 år sedan, men det är ju mer eller mindre färdiga lösningar. Ingen programmering.

Svara via PM eller annan plats om du inte vill sabba din tråd med mitt svammel. :roll:
thewho

Inlägg av thewho »

Tillgång till youtube och ca en helg så har du nog kommit lika långt som jag :lol:
För 4 år sen lärde vi oss C i skolan, men de e long gone :doh:

Faktiskt en bedrövlig klubb de här.. :evil: Har så mycket roliga idéer som jag inte kan förverkliga just nu :(
Closed loop till spindel och axlar, insprut till en fiddymotor, tidigare nämnda balanseringsgrej mm..
Användarvisningsbild
cypher

Inlägg av cypher »

Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

de ungerska länkarna...
Detta är en känd skadlig webbsida. Du bör INTE besöka den här sidan. I utförlig rapport får du en förklaring av säkerhetsrisken som finns på den här webbplatsen.
Användarvisningsbild
cypher

Inlägg av cypher »

Skriv svar