Remmar till MJ-189 svarv?
Remmar till MJ-189 svarv?
Nu har man blivit med 8kg svarv, som dock behöver lite kärlek.
Den saknar drivremmar. Om jag förstått det rätt så ska denna svarv
från Clas i sjön vara en kopia(?) av en Emco Unimat 4 men med annan placering
av motorn.
Och efter att ha studerat den så ser det ut sam att det även ska sitta en gummiring
på den delen som gör att den matar automatiskt.
Är det någon som vet var man kan hitta remmar som passar?
Eller passar remmarna som är till Unimat 4:an?
Den saknar drivremmar. Om jag förstått det rätt så ska denna svarv
från Clas i sjön vara en kopia(?) av en Emco Unimat 4 men med annan placering
av motorn.
Och efter att ha studerat den så ser det ut sam att det även ska sitta en gummiring
på den delen som gör att den matar automatiskt.
Är det någon som vet var man kan hitta remmar som passar?
Eller passar remmarna som är till Unimat 4:an?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Re: Remmar till MJ-189 svarv?
Har en Uninat 3 och körde först med vanliga o-ringar, men de höll väldigt dåligt. Köpte sedan rem i metervara från Ironbill. Tror att den jag har är 5mm i diameter. Håller i evigheter om man får till en bra skarv. http://ironbill.se/index.php/cPath/176_56_213
Ser ut som om det ska vara rundrep av någon diameter. Jag vet att Ironbill säljer rundrep av polyuretan i diverse olika diametrar i storleksordningen 2-10mm per löpmeter, som man sedan med lite (eller rättare sagt, i min erfarenhet, MYCKET) tålamod samt tur kan värma och svetsa ihop till rem av rätt längd.
[EDIT] Hah, jag skrev samtidigt som föregående kom till.
[EDIT] Hah, jag skrev samtidigt som föregående kom till.
Jag har manualen till MJ-189, om du vill så kan jag scanna den, sänd mig ett PM isådanafall, inte så ofta jag är inne här (tyvärr!). (Ska försöka göra nåt åt det)
Jag har aldrig lyckats få skarven att hålla på ironbills polyuretanrep nån längre period.
Gjorde säkert nått fel men fick det inte till att funka.
Jag skulle ha dom till att driva en mekanisk varvräknare på en gammal jiggborrmaskin.
Det som har fungerat längst är faktiskt ett par varv med vanliga resårband
som jag sen helt enkelt knöt ihop
Fast det fungerar nog inte att driva en svarv med.
mvh tommy
Gjorde säkert nått fel men fick det inte till att funka.
Jag skulle ha dom till att driva en mekanisk varvräknare på en gammal jiggborrmaskin.
Det som har fungerat längst är faktiskt ett par varv med vanliga resårband
som jag sen helt enkelt knöt ihop

Fast det fungerar nog inte att driva en svarv med.
mvh tommy
Har använt O-ringar till mina unimater sedan många år och tycker dom håller väldigt bra!
Haha, jag gillar att dom satt en borr i stålhållaren...snajdigt
Kör för övrigt oxå med orignar i min Unimat...är väl säkert 10 år sedan jag bytte senast så det är inte nåt fel på livslängden, beror kanske på vilken kvalité man köper

Kör för övrigt oxå med orignar i min Unimat...är väl säkert 10 år sedan jag bytte senast så det är inte nåt fel på livslängden, beror kanske på vilken kvalité man köper

Hittade remmar på ebay till
EMCO UNIMAT 3 / 4 LATHE DRIVE BELT SET OM SPEC SIZE
för typ 70kr inkl frakt
Funkar kanon.
Men jag har inte hittat "gummiringen" som behövs för matningen.
EMCO UNIMAT 3 / 4 LATHE DRIVE BELT SET OM SPEC SIZE
för typ 70kr inkl frakt
Funkar kanon.
Men jag har inte hittat "gummiringen" som behövs för matningen.
Om det är samma gänga som på Unimaten så skall du ha en chuck med invändig gänga M14x1.
Finns tex här http://www.emcomachinetools.co.uk/Enter ... ductNumber
Där hittar du oxå en massa annat smått å gott som kan behövas när spånorna skall flyga
Finns tex här http://www.emcomachinetools.co.uk/Enter ... ductNumber
Där hittar du oxå en massa annat smått å gott som kan behövas när spånorna skall flyga

Tillbehör till unimat passar, jag har köpt en hel del här: http://www.chronos.ltd.uk/acatalog/Unim ... ories.html
När det ändå pratas tillbehör till minisvarvar, jag har en Unimat 3 och skulle vilja hitta korta spiralborr upp till 10mm men med smalare skaft för att kunna borra lite större än 6-7mm för att göra plats för svarvbommen. Tips på det? Förlåt för kapning...
Jag har byggt om min 3:a till kuggrem+frekvensstyrning för svarvningen men kör med o-ringarna på fräsdelen med originalmotorn. Overkill men funkar finfint.
Jag har byggt om min 3:a till kuggrem+frekvensstyrning för svarvningen men kör med o-ringarna på fräsdelen med originalmotorn. Overkill men funkar finfint.