EMCO PC Turn 120 larmar
EMCO PC Turn 120 larmar
Hej alla teknikkunniga!
Jag jobbar som karaktärämneslärare på ett industriprogram och har problem med en svarv. Det gäller alltså en EMCO PC Turn 120 och den kan gå bra en liten stund men sedan så kommer det upp ett larm som heter: 2520 ORD 1 RS485 device absent (KBD)
Jag har pratat med Cencema men de verkar inte vara så jättesugna på att berätta vad som är fel (eller så vet de helt enkelt inte, och de ville inte skicka någon reparatör heller utan de ville att jag skulle skicka ner maskinen till dem).
Jag har kollat alla anslutningar och de verkar sitta. Om man startar om maskinen kan den gå någon minut igen, och sedan återkommer larmet.
Finns det någon här som har någon idé och vill hjälpa oss så vore jag och skolans ansträngda ekonomi jätteglada.
Mvh Krister
Jag jobbar som karaktärämneslärare på ett industriprogram och har problem med en svarv. Det gäller alltså en EMCO PC Turn 120 och den kan gå bra en liten stund men sedan så kommer det upp ett larm som heter: 2520 ORD 1 RS485 device absent (KBD)
Jag har pratat med Cencema men de verkar inte vara så jättesugna på att berätta vad som är fel (eller så vet de helt enkelt inte, och de ville inte skicka någon reparatör heller utan de ville att jag skulle skicka ner maskinen till dem).
Jag har kollat alla anslutningar och de verkar sitta. Om man startar om maskinen kan den gå någon minut igen, och sedan återkommer larmet.
Finns det någon här som har någon idé och vill hjälpa oss så vore jag och skolans ansträngda ekonomi jätteglada.
Mvh Krister
Re: EMCO PC Turn 120 larmar
Nu gissar jag lie hejvilt, men RS485 är ju en typ av seriekommunikation, kan det vara glapp i den eventuella kabeln eller att interfacekortet bråkar när det blivit varmt?
Kanske är det bara en intern kommunikationsbuss så att du inte har någon anslutning utåt.
Samtidigt antyder ju KBD Keyboard och på sidan Y7 i detta dokument http://www.emco-world.com/uploads/tx_co ... n_En_F.pdf pratas det om RS485-anslutning till maskinens tangentbord. Så börja rota runt det tycker jag.
Kanske är det bara en intern kommunikationsbuss så att du inte har någon anslutning utåt.
Samtidigt antyder ju KBD Keyboard och på sidan Y7 i detta dokument http://www.emco-world.com/uploads/tx_co ... n_En_F.pdf pratas det om RS485-anslutning till maskinens tangentbord. Så börja rota runt det tycker jag.
Nu hann ju X-IL före... men jag gissar på samma sak. Någonting är glapp som har med tangentbordet/manöverpanelen att göra. Det behöver ju inte vara själva kommunikationsbussen som glappar, det kan likagärna vara strömförsörjningen av detsamma som strular.
/F
/F
I denna manual på sidan 96 finns det en felbeskrivning till detta fel:
http://www.imta.edu.vn/administration/q ... B_EN_C.pdf
Och där står det såhär:
Och där står det såhär:
Så att det är nog kablar och kontakter till tangentbordet, PLC och Axis Controller som är misstänkta bovar i detta fall...Cause:
With program start a RS485 device did not report, while program run a device got defective
AC - Axis Controller
SPS - PLC
MT - Control Keyboard
Redemy: Switch on RS485 device (machine, control keyboard), check cables and plugs, check terminator plug, report to EMCO if reproductible.
Tack för alla svar!
Jag har ruckat i de kablar jag kommer åt, flippat på automatsäkringar och startat om maskinen ett par gånger nu och larmet finns nu kvar hela tiden. MEN istället står det AC sist, förut stod det ju KBD! Kan det ge någon ledtråd? För mig känns det lite som att det är något "tidigare" i elchemat som spökar, typ strömförsörjningen exempelvis till tangentbordet och inte själva tangentbordet. Eller är jag helt ute och cyklar? (Tangentbord och monitor har alltid fungerat, men i övrigt är maskinen helt död, bara fläktarna surrar.)
Jag har ruckat i de kablar jag kommer åt, flippat på automatsäkringar och startat om maskinen ett par gånger nu och larmet finns nu kvar hela tiden. MEN istället står det AC sist, förut stod det ju KBD! Kan det ge någon ledtråd? För mig känns det lite som att det är något "tidigare" i elchemat som spökar, typ strömförsörjningen exempelvis till tangentbordet och inte själva tangentbordet. Eller är jag helt ute och cyklar? (Tangentbord och monitor har alltid fungerat, men i övrigt är maskinen helt död, bara fläktarna surrar.)
Hmm... men KBD måste ju betyda att det är fel på tangentbordsdelen medans AC enligt manualen jag länkade betyder Axis Controller, dvs nu ligger felet inte på tangentbordet enligt styrsystemet...
Precis, antingen flyttar sig felet (inte så troligt va?) eller så larmar den lite hipp som happ pga att det inte finns något larm för det specifika felet, kanske.
Interfacekortet då? Jag har bytt ett par sådana på en MTE bäddfräs på gamla jobbet och då larmade maskinen också konstigt vill jag minnas.
Interfacekortet då? Jag har bytt ett par sådana på en MTE bäddfräs på gamla jobbet och då larmade maskinen också konstigt vill jag minnas.
- DW
- Kontakt:
Är det Fanuc 0 eller sinumerik 810 på maskinen.
Om det är Siemens kan jag kanske hjälpa dej men jag har pärmen i verkstaden. Annars har Cencema i Alingsås supporten för Emco.
Hur långt kommer du i uppstarten av mjukvara? -är windows 98 uppstarten ok?
Mekaniskt kan du allså inte köra AUX som referenskör axlarna då?
1:
Öppna upp pc´n och se om kommunikationskortet sitter fast. -sitter bredvid grafikkortet och ev ett nätverkskort.
Jag har varit med om chassie som inte passat för ISA-korten. Moderkortet lite för långt ner.
2:
Öppna upp skåpet bak i maskin o titta på vad som lyser/lyser inte. Det finns ju rätt många saker som kan krångla.
3:
Jag har ju några filer men frågan är om du verkligen vågar köra dessa utan mer koll från Cencema. Vissa filer är ju maskinspecifika.
Ytterligare en sak jag kom på efter att bilden var inlaggd. Maskinen är 3-fas. Om en fas löser ut (rätt fas) så kan maskinen
stanna men att datorn funkar, dock utan kommunikation med maskinen. programmet hänger sej men skärmen visar sista data.
En fråga till. Är det en sådan här maskin?
Om det är Siemens kan jag kanske hjälpa dej men jag har pärmen i verkstaden. Annars har Cencema i Alingsås supporten för Emco.
Hur långt kommer du i uppstarten av mjukvara? -är windows 98 uppstarten ok?
Mekaniskt kan du allså inte köra AUX som referenskör axlarna då?
1:
Öppna upp pc´n och se om kommunikationskortet sitter fast. -sitter bredvid grafikkortet och ev ett nätverkskort.
Jag har varit med om chassie som inte passat för ISA-korten. Moderkortet lite för långt ner.
2:
Öppna upp skåpet bak i maskin o titta på vad som lyser/lyser inte. Det finns ju rätt många saker som kan krångla.
3:
Jag har ju några filer men frågan är om du verkligen vågar köra dessa utan mer koll från Cencema. Vissa filer är ju maskinspecifika.
Ytterligare en sak jag kom på efter att bilden var inlaggd. Maskinen är 3-fas. Om en fas löser ut (rätt fas) så kan maskinen
stanna men att datorn funkar, dock utan kommunikation med maskinen. programmet hänger sej men skärmen visar sista data.
En fråga till. Är det en sådan här maskin?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ja det är en identisk maskin som vi har (men med pneumatisk pinol). Jag kör nu med Sinumerik 810. (Har även paneler för Fanuc, men inget som används i dagsläget.)
Hela uppstarten brukar vara problemfri, och man kan till och med köra den några minuter utan problem. Det är en del dioder som lyser där bak men jag har inte kollat vilken/vilka som slocknar/tänds när larmet kommer, för jag vet inte vad de indikerar.
Jag tror inte att det kan vara en fas som går, för maskinen startar och går igen om man stänger av den en stund. Men problemet visar sig som du beskrev; helt död, inga knappar på panelen fungerar, men fläkten surrar och tangentbordet fungerar så jag kan avsluta korrekt.
Det känns nästan (utan att säga för mycket) som att den larmar när den blivit varm...
Jag har inte någon manual till den heller, bara en liten handledningspärm för programmering etc.
Några nya idéer?
Hela uppstarten brukar vara problemfri, och man kan till och med köra den några minuter utan problem. Det är en del dioder som lyser där bak men jag har inte kollat vilken/vilka som slocknar/tänds när larmet kommer, för jag vet inte vad de indikerar.
Jag tror inte att det kan vara en fas som går, för maskinen startar och går igen om man stänger av den en stund. Men problemet visar sig som du beskrev; helt död, inga knappar på panelen fungerar, men fläkten surrar och tangentbordet fungerar så jag kan avsluta korrekt.
Det känns nästan (utan att säga för mycket) som att den larmar när den blivit varm...
Jag har inte någon manual till den heller, bara en liten handledningspärm för programmering etc.
Några nya idéer?
Är ju rätt vanligt att fel uppkommer när det blir varmt. Kan du kolla om du t ex sätter en fläkt och har öppna luckor, dröjer det längre tid tills felet dyker upp då? Har felet nånsin försvunnit _utan_ omstart och viloperiod?
Många rekommenderar kylspray för att hitta trasiga komponenter, men då är det nog lämpligt att veta vilket kort som felar. Interfacekortet som binder ihop tangentbord mm med maskinen är väl misstänkt. Kan det vara någon lödning som vibrerat av (t ex på SAABs glödtrådsvakter blir det hårlinjefrakturer som är svåra att se, men som lagas genom att smälta om lödningarna).
Många rekommenderar kylspray för att hitta trasiga komponenter, men då är det nog lämpligt att veta vilket kort som felar. Interfacekortet som binder ihop tangentbord mm med maskinen är väl misstänkt. Kan det vara någon lödning som vibrerat av (t ex på SAABs glödtrådsvakter blir det hårlinjefrakturer som är svåra att se, men som lagas genom att smälta om lödningarna).
Med risk för att framstå som helt beng, men vad är/var hittar man PLC och Axis Controller?Meduza skrev:I denna manual på sidan 96 finns det en felbeskrivning till detta fel:
Och där står det såhär:
Så att det är nog kablar och kontakter till tangentbordet, PLC och Axis Controller som är misstänkta bovar i detta fall...
Felet har aldrig försvunnit av sig själv, det krävs en omstart varje gång. Jag ska köra maskinen med fläktar när tid finnes så får vi se.X-IL skrev:Är ju rätt vanligt att fel uppkommer när det blir varmt. Kan du kolla om du t ex sätter en fläkt och har öppna luckor, dröjer det längre tid tills felet dyker upp då? Har felet nånsin försvunnit _utan_ omstart och viloperiod? .
Inte alls beng, en PLC är alltså en logikcontroller som sitter i maskinen någonstans (http://en.wikipedia.org/wiki/Programmab ... controller) och en Axis Controller lär vara själva styrningen för motorerna, svårt att säga mer utan ritning/elchema osv.zkrimel1 skrev:Med risk för att framstå som helt beng, men vad är/var hittar man PLC och Axis Controller?
tips, ryck ur korten som sitter i pci bussen på moderkortet och tryck tillbaka dom igen, bruka lösa det där felet.
/Peter
/Peter
- DW
- Kontakt:
pflodin,
du är ju proffs vad jag förstått. Är du verksam Arvika trakten eller har jag helt fel?
Varför frågan. Om jag stöter problem framöver med Fanuc 0M som jag skall försöka bli vän med.
Har en maskin som tappat minnet precis som jag
du är ju proffs vad jag förstått. Är du verksam Arvika trakten eller har jag helt fel?
Varför frågan. Om jag stöter problem framöver med Fanuc 0M som jag skall försöka bli vän med.
Har en maskin som tappat minnet precis som jag