Utbildningsnivå på elektriker?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ylle
Inlägg: 669
Blev medlem: 5 oktober 2006, 20:18:27
Ort: örebro

Re: Utbildningsnivå på elektriker?

Inlägg av ylle »

"Bryt, Jorda och Kortslut innan arbete påbörjas" har jag för mig det stod det på alla dörrar in till elcentralerna på ett ställe där jag var inne och jobbade. Iofs tillverkas konstgödsel och sprängämne där så det var rätt hårda säkerhetsregler.
Mindmapper
Inlägg: 6486
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Utbildningsnivå på elektriker?

Inlägg av Mindmapper »

De glömde visst mät. Lika viktigt som att bryta. Om du inte mäter att spänningen verkeligen är borta får du allt du vill unvika om inte spänningen är borta.

Det kan bli en jäkla ljusbåge om man inte mäter att spänningen verkeligen är borta innan man jordar och kortsluter.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Utbildningsnivå på elektriker?

Inlägg av blueint »

Elektriciteten kan slås på mellan att du mäter och kortsluter/jordar .. :wink:
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor
Inlägg: 2502
Blev medlem: 29 oktober 2007, 15:25:17
Ort: Kristinehamn

Re: Utbildningsnivå på elektriker?

Inlägg av tompa74 »

Högst osannolikt då man bryter/kortsluter så nära spänningskällan som möjligt. iaf jag.

Mäta är nummer ett, mät mät mät! Först på en känd källa så man vet att instrumentet är ok.
Mät själv, ta aldrig ett, " jomen jag har mätt, det är spännigslöst" förgivet, det kan gå mkt illa, jag vet.

Huvudbrytare kan förklä sig till fungerande till trots att de inte gör det. Detta har jag också erfarenheter ifrån, dåliga.

/ Tompa
Mindmapper
Inlägg: 6486
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Utbildningsnivå på elektriker?

Inlägg av Mindmapper »

blueint skrev:Elektriciteten kan slås på mellan att du mäter och kortsluter/jordar .. :wink:
Nu har inte jag hört talas om någon sån olycka. Däremot flera olyckor där man hoppat över mätningen. En del av dessa har varit erfarna elektriker som vet att man ska mäta men någon gång inte gett sig tid att mäta för att de varit säkra på att allt varit rätt brytet. Facit har varit dödsfall eller invalidicerad för livet. Har en kompis som efter flera år kom tillbaka efter en sådan olycka där hans arbetarkompis invalidicerades. Han har blivit omskolad för han klarar inte (psykiskt) att jobba med el. Ofta har han svåra mardrömmar.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2376
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Utbildningsnivå på elektriker?

Inlägg av ajje »

Ja, som vår kursledare sa som höll i genomgången av ELSÄK-FS 2006:1, "Ja, vid alla de olyckor och tillbud vi just gått igenom så har personen i fråga varit bergsäker på att linjen/apparaten varit spänningslös. Ingen tar tag i en högspänningsledning om man hyser det minska tvivel om att den är spänningslös. Ändå händer olyckorna. Så för er egen skull, SPÄNNINGSPROVA!"

Sen kan jag ju upplysa om att känslan när man närmar sig en spänningssatt 130kV apparat med spänningsprovaren och man hör koronabruset runt provaren är otrevlig. Tankarna far genast iväg till om just den här isolerstången man håller i skulle få för att bli en bra ledare under natten. Några meter glasfiber känns opålitligt :)
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Utbildningsnivå på elektriker?

Inlägg av blueint »

Kanske ett jobb för robotar? ;)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26224
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Utbildningsnivå på elektriker?

Inlägg av Icecap »

Sedan får man inte heller glömma att skulle det bli en ordentlig kortslutning på ett ställe där det finns ordentligt med kraft är det ganska vanligt att det bildas en hel del metallångar i koncentrationer som är direkt dödliga.

De kan hänga kvar i luften ett bra tag, upp till timmar efter händelsen.

Men det är ju som med så många andra olyckor: egentligen är det ingen olycka, det är vanlig klantighet.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Re: Utbildningsnivå på elektriker?

Inlägg av Fritzell »

Höll på och kopplade om i en dosa i ena uthuset för ett tag sedan och lagt ner automatsäkringen. När frugan kommer ser hon tydligen att dörren till elcentralen är öppen och undrar varför en säkring är nere och fäller således upp den. Jag hade då gått iväg för att hämta lite material utomhus och kommer tillbaka. Som gammal vana brukar jag lägga mejseln över fas-nolla "bara för att" försäkra mig om att jag faktiskt brutit strömmen. Döm om min förvåning när det då smäller till!
Givetvis var det mitt fel att inte omöjliggöra aktivering av säkring och informera övriga personer om det pågående arbetet.
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

Re: Utbildningsnivå på elektriker?

Inlägg av 007sweden »

blueint skrev:Hörde av en elektriker IRL, om en som hadde satt skruvmejseln så att en 400V 1300A kortslutning uppstod..
Avsäkrat 1300A eller beräknad kortslutningsström 1300A?


Praktiserar på ett stort pappersbruk nu, och där har dem som lokala säkerhetsföreskrifter att innan arbete påbörjas med någon maskin eller liknande, skall inkommande matning till maskinen säkras ur (dvs fysiskt dra ut säkringen, om det är vanliga porslinsproppar eller knivsäkringar, eller fysiskt dra ur brytartrucken om det handlar om 6.3KV), säkerhetsbrytare ska slås av och låsas, och skyltar skall hängas upp dels i säkringsskåpet om att "Arbete pågår, får ej manövreras" eller likande fast "säkras i", och dels om annan person än elektrikern i fråga skall utföra arbete på maskinen, så hängs skylt upp på maskinen/motorn som säger att strömmen är urkopplad, fritt fram att arbeta.
Mindmapper
Inlägg: 6486
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Utbildningsnivå på elektriker?

Inlägg av Mindmapper »

Ingenting i säkerhetsföreskrifterna om att mäta och jorda?
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

Re: Utbildningsnivå på elektriker?

Inlägg av 007sweden »

Ah jo faktiskt, såklart (glömde nämna), det är nästa steg när elektrikern öppnar upp i kopplingslådan på "maskinen". Standardutrustningen de alla går runt med är såndär spänningsprovare liknande nedan:
Bild
Och såklart klassade 1KV isolerade skruvmejslar och verktyg. Inte följt med på något 6.3KV jobb ännu annat än urkoppling av brytartruck då jobb på maskin rent mekaniskt skulle utföras, så har inte full koll på proceduren där.

Sen så ingår det att göra en så kallad "Stop-Think-Go" bedömning, helst på varje arbete, där dem följer en checklista som i princip får dem att tänka en extra gång på säkerheten, i stil med "har jag gjort det jag kan för att det ska vara säkert?", "Närmaste utrymningsväg?", "Närmaste nödduschar?", "Atmosfären, finns gaser? Explosionsrisk? Kvävningsrisk? Varmt? Finns het ånga i närheten? Finns varma maskindetaljer?" Etc Etc, mest för att man skall tänka igenom allt en extra gång, och vara orienterad gällande säkerhetsutrustning och nödutgångar, ifall det händer något.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7121
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Utbildningsnivå på elektriker?

Inlägg av Teknikern »

Med lite tur överlever man även ett indirekt blixtnedslag där blixten först träffar nåt i metall (i det här fallet en mobilkran uppallad med höga träunderlägg) för att sen ta vägen genom manöverkabeln och ner i jord genom den som höll i manöverdosan (jag). Åskovädret dök upp från ingenstans och jag höll på att reparera kranen, efter smällen fick jag byta det mesta i styrskåpet och manöverkabeln såg ut som misslyckad permanent i båda ändarna, det rök om träskorna och bakom mig hade det blivit en liten krater. Snacka om smäll!
MiaM
Inlägg: 10225
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Utbildningsnivå på elektriker?

Inlägg av MiaM »

Fritzell skrev:Höll på och kopplade om i en dosa i ena uthuset för ett tag sedan och lagt ner automatsäkringen. När frugan kommer ser hon tydligen att dörren till elcentralen är öppen och undrar varför en säkring är nere och fäller således upp den. Jag hade då gått iväg för att hämta lite material utomhus och kommer tillbaka. Som gammal vana brukar jag lägga mejseln över fas-nolla "bara för att" försäkra mig om att jag faktiskt brutit strömmen. Döm om min förvåning när det då smäller till!
Givetvis var det mitt fel att inte omöjliggöra aktivering av säkring och informera övriga personer om det pågående arbetet.

Här har vi en klar nackdel med de moderna automatsäkringarna jämfört med de gamla propparna. I en vanlig heminstallation så är det knappast någon som får för sig att leta reda på en ny propphuv ifall man skruvar ur en propp och stoppar den inkl huv i fickan, medan om någon ser en automatbrytare nedfälld så är det lätt att fälla upp den utan att fundera på varför den är nedfälld. Ingen vill slå av huvudbrytaren och sätta på hänglås för att bara jobba på en enda grupp.

Visst, en "slå ej på /sven-benny"-lapp gör väl viss nytta, men man ska inte vara helt säker på att en sån verkligen gör nytta...
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Utbildningsnivå på elektriker?

Inlägg av blueint »

Lock med lås?
Skriv svar