Autonom gräsklippare med extra allt, byggsats mm
Re: Autonom gräsklippare med extra allt, byggsats mm
Hur går projektet?
Snart dax att börja sälja olika byggsatser?
MVH
Snart dax att börja sälja olika byggsatser?
MVH
Tja
Tack j.po, har inte pull-up aktiverat men kretsen fungerar ju ändå, gör ju inget att 3v är standard, då den ändå går upp till 5v när jag får kontakt med slingan. Ett riktigt stort tack för all hjälp.
Nästa "problem" som uppstått är att jag inte har någon aning om vad man skall ha för tråd. Har förstått att jag vi ha så stor diameter på tråden som möjligt för att få minsta möjliga motstånd i tråden. Gräsmattan där jag skall använda min gräsklippare ligger på ca 1000 kvm så tråden behöver vara ganska lång. Har kollat runt lite på nätet, t.ex. www.YouRobot.se där 100m kosta 390 kr. Känns som ett överpris för den sträckan, går de köpa billigast möjliga på typ hornbach eller vad använder ni? Hur sätter ni även fast tråden? Har ni köpt "Märlor för slingkabel" eller har ni andra idéer?
//errkan
Tack j.po, har inte pull-up aktiverat men kretsen fungerar ju ändå, gör ju inget att 3v är standard, då den ändå går upp till 5v när jag får kontakt med slingan. Ett riktigt stort tack för all hjälp.
Nästa "problem" som uppstått är att jag inte har någon aning om vad man skall ha för tråd. Har förstått att jag vi ha så stor diameter på tråden som möjligt för att få minsta möjliga motstånd i tråden. Gräsmattan där jag skall använda min gräsklippare ligger på ca 1000 kvm så tråden behöver vara ganska lång. Har kollat runt lite på nätet, t.ex. www.YouRobot.se där 100m kosta 390 kr. Känns som ett överpris för den sträckan, går de köpa billigast möjliga på typ hornbach eller vad använder ni? Hur sätter ni även fast tråden? Har ni köpt "Märlor för slingkabel" eller har ni andra idéer?
//errkan
Jag grävde ner vanlig 1.5mm2 installationskabel. Kostar billigt på nåt byggvaruhus. Sen sågade jag faktiskt upp ett spår med en gammal motorsåg och la ner tråden i, men det är helt onödigt. Nu är den tråden 15cm ner på sina ställen, för gräsmattan äter verkligen upp den. Köp en låda 3tum spik, böj till ena ändan och kroka fast tråden direkt på gräsmattan med nån meters mellanrum.
Sen när det gäller försäljning av byggsatser så ligger den tanken nere för tillfället. Den lilla tid jag har över för hobbyprojekt har gått till beta-testning av vår kommersiella klipparsatsning som jag berättat om nån gång.
Sen när det gäller försäljning av byggsatser så ligger den tanken nere för tillfället. Den lilla tid jag har över för hobbyprojekt har gått till beta-testning av vår kommersiella klipparsatsning som jag berättat om nån gång.
Jag använder också FK1.5 mm2, ca 230kr/100meter på Biltema.
Hos Huskvarnaåterförsäljare kan man köpa en påse med 100st plastspikar (orginal spikar för slingan) för ca 180kr.
/Per-Ola
Hos Huskvarnaåterförsäljare kan man köpa en påse med 100st plastspikar (orginal spikar för slingan) för ca 180kr.
/Per-Ola
Spännande! Var kan man se mer om den?sinistry skrev:Sen när det gäller försäljning av byggsatser så ligger den tanken nere för tillfället. Den lilla tid jag har över för hobbyprojekt har gått till beta-testning av vår kommersiella klipparsatsning som jag berättat om nån gång.
Det kan du inte göra nånstans än så länge.. Det är ett projekt mellan två ingenjörer och en pensionerad finansiär. Återstår att se om det blir nånting av det. Själv är jag mer än tveksam. Inte på grund av tekniken. Vi har kommit väldigt långt. Utan beroende på bristen av tid. Vi har båda heltidsjobb, hus och familjer. Det hade behövts en större organisation och heltidsarbete för att få produkten på marknaden. Men det får bli finansiärens bekymmer när vi känner att vi har levererat en färdigtestad betaprodukt.
Rann projektet ut i sanden? Själv hamnade jag sedemera på Husqvarna och jobbar med robotgräsklippare 

Intressant trådarkeologi, men TS har senast loggat in sig för snart 10 år sen.
Shit! 10 år sedan jag loggade in
Nu ska vi se... när var det jag fick första dottern
Men vilken nostalgitripp ändå.

Nu ska vi se... när var det jag fick första dottern

Men vilken nostalgitripp ändå.
Man får andra prioriteringar i livet. Översättning: Ingen fritid kvar
Säkerhet var en faktor med som gjorde att jag inte villa ha hemmabyggen där ungarna kryper runt. Så det blev en Husqvarna för mig med

Säkerhet var en faktor med som gjorde att jag inte villa ha hemmabyggen där ungarna kryper runt. Så det blev en Husqvarna för mig med