hcb:
ang. Natriumhydroxid, ville inte skriva i cnc vikings tråd mer.
Inte för att tävla i vad som fräter mest för resultatet kan bli ruggigt oavsett bas eller syra.
Men natriumhydroxid som leveras i pulverform dammar rejält. I hanteringen varnar man för damm.
Visst är det hygroskopiskt men då talar vi om timmar innan man kan se effekten av vatten.
Jag grundar mitt medicinska uttalande från bl.a en narkosläkare som vi hade nere på jobbet en gång per år.
Visserligen i helt annat syfte men detta kom upp vid tillfälle. Han ansåg just alkalierna var värre pga att de löser fett.
Vår vävnad består ju av bl.a fettvävnad.
I de utbildningar jag gått på MSB
http://www.msb.se/ anser man oxå att om vi talar om normala mängder syra resp alkalier, så är
syrorna lättare att sanera på kroppen eller på kemskyddsdräkter.
http://www.privatmedicin.se/medicinboke ... indhinnan/
En parantes till mycket syra men ingen personskada:
Borås hade ett av sveriges största syra utsläpp av 63%-ig salpetersyra 15 ton och strax efter 15 ton 98%-ig svavelsyra i samma lokal.
När syrorna blandades blev detta nitrersyra som i sin tur gav sej på allt. Ja allt,
asfalten löstes upp, betongen, slamsugarbilar och våra tillfälliga tankar i stål från lastväxlar system stod o sprutade syra ur mannluckorna

i väntan på avtransport.
I Kommunens avloppsnät som tätats stod en fontän upp med nitrösa gaser o syrakok. Gallren på brunnarna frätes bort.
Något år senare hade vi en tankvagn på spåret till samma företag med 10-15 ton Saltsyra som tömdes. Vi försökte laga ventilen under en plym av saltsyra som sprutade ut av självtrycket men i nollsikt utan rätt grejor var vi maktlösa.
Efter det var det dax att flytta kemifirman från centrum
Helsingborg leder dock med utsläpp av 9900m³ svavelsyra i hamnen feb. 2005.
Ett av mina första jobb var på en ytbehandlingsfirma. Där blaskade vi i varm ~30%-ig natriumhydroxidlösning som var avfettning före krom/förnickling och för att få bort den svinhala hydroxiden gick man bort till betbadet som var varm 5%-ig svavelsyra.
Vi kallade det för dekaperingsbadet. I med händerna där, sedan var det bara att skölja av med vatten.
Gör du så med hydroxiden får du stå flera minuter i vatten.
Så ett tipps till den som gör som cnc viking, ha citronsyra eller utspädd ättiksyra tillhands men läs på innan.
Men jag håller med dej att exempelvis konc svavelsyra som förkolnar huden knappast är sämre än alkalier.
se det som ett info, ingen tillrättavisning hcb