Att göra rent rostfritt

Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Att göra rent rostfritt

Inlägg av DW »

Ni som inte vill ha en kemikalieaffär eller rent av hyperstarka syror hemma men ändå få rostfritt rent.
Låt detaljerna antigen åka med i diskmaskinen ett antal gånger eller koka vatten med en påse (tablett) maskindiskmedel.
Jag kokar mitt kaffe med perkulator och den blir rätt svart/brun efter någon månad.
Då tar jag isär allt innandöme som går och packar det på botten av PK, lägger i en tablett maskindiskmedel och
låter perkulatorn vara på 4-5 timmar.

När jag är nöjd häller jag ut vätskan i avloppet eller i något vattenlås som behöver rengöras och spolar
med vanligt vatten först dagen efter om möjligt. Perkultorn spolar jag dock omgående med rikligt vatten.
Skinande rent blir det, prova själva :tumupp:
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Re: Att göra rent rostfritt

Inlägg av hcb »

Stämmer bra. Metoden funkar också på ingrodda terester i porslinskannor och kaffedito i glaskannor.
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

En droppe klorin gör lekande lätt saker fina, som blivit fula av kaffe eller te.
svanted

Inlägg av svanted »

maskindiskmedel är inte vad det var för, då kunde man knappt ta i det utan att det sved på fingrarna....
klorin bleker men skiten är kvar....
labmaster

Inlägg av labmaster »

Jag så en lite pojke äta vofflor med ketchup på reklamen idag och det slår mig att det kanske skulle kunna gå att hälla ned en flaska ketchup i perkulatorn fötr att få den ren. Är det någon som har testat detta?
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

hcb:
ang. Natriumhydroxid, ville inte skriva i cnc vikings tråd mer.

Inte för att tävla i vad som fräter mest för resultatet kan bli ruggigt oavsett bas eller syra.
Men natriumhydroxid som leveras i pulverform dammar rejält. I hanteringen varnar man för damm.
Visst är det hygroskopiskt men då talar vi om timmar innan man kan se effekten av vatten.

Jag grundar mitt medicinska uttalande från bl.a en narkosläkare som vi hade nere på jobbet en gång per år.
Visserligen i helt annat syfte men detta kom upp vid tillfälle. Han ansåg just alkalierna var värre pga att de löser fett.
Vår vävnad består ju av bl.a fettvävnad.

I de utbildningar jag gått på MSB http://www.msb.se/ anser man oxå att om vi talar om normala mängder syra resp alkalier, så är
syrorna lättare att sanera på kroppen eller på kemskyddsdräkter.

http://www.privatmedicin.se/medicinboke ... indhinnan/

En parantes till mycket syra men ingen personskada:
Borås hade ett av sveriges största syra utsläpp av 63%-ig salpetersyra 15 ton och strax efter 15 ton 98%-ig svavelsyra i samma lokal.
När syrorna blandades blev detta nitrersyra som i sin tur gav sej på allt. Ja allt,
asfalten löstes upp, betongen, slamsugarbilar och våra tillfälliga tankar i stål från lastväxlar system stod o sprutade syra ur mannluckorna :) i väntan på avtransport.
I Kommunens avloppsnät som tätats stod en fontän upp med nitrösa gaser o syrakok. Gallren på brunnarna frätes bort.

Något år senare hade vi en tankvagn på spåret till samma företag med 10-15 ton Saltsyra som tömdes. Vi försökte laga ventilen under en plym av saltsyra som sprutade ut av självtrycket men i nollsikt utan rätt grejor var vi maktlösa.
Efter det var det dax att flytta kemifirman från centrum

Helsingborg leder dock med utsläpp av 9900m³ svavelsyra i hamnen feb. 2005.

Ett av mina första jobb var på en ytbehandlingsfirma. Där blaskade vi i varm ~30%-ig natriumhydroxidlösning som var avfettning före krom/förnickling och för att få bort den svinhala hydroxiden gick man bort till betbadet som var varm 5%-ig svavelsyra.
Vi kallade det för dekaperingsbadet. I med händerna där, sedan var det bara att skölja av med vatten.
Gör du så med hydroxiden får du stå flera minuter i vatten.
Så ett tipps till den som gör som cnc viking, ha citronsyra eller utspädd ättiksyra tillhands men läs på innan.

Men jag håller med dej att exempelvis konc svavelsyra som förkolnar huden knappast är sämre än alkalier.
se det som ett info, ingen tillrättavisning hcb :wink:
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

Klorin är basiskt också, så det har upplösande effekt på smuts.
MRSVETSARE

Inlägg av MRSVETSARE »

citronsyra
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Diskmaskinen där, i det förra hsuet jag bodde i diskade jag förstås allt rostfritt (iaf köksgeråd hehe) men det blev ändå matt och trist, nu flyttade jag till nytt hus och det första jag såg var att diskmaskinen var helt igenkalkad, så jag fyllde på avhärdaren i maskinen med salt och körde en såndär diskmaskinsrengöring, efter det blir alla mina bestick, kastruller och bunkar i rostfritt blankare och blankare för varje disk.

Undrar fortfarande varför det fungerar nu men inte i förra huset, är det diskmaskinen ? vattnet ? avhärdaren ? diskmedlet ?
Skriv svar