Ljusstyrka

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Pajen

Ljusstyrka

Inlägg av Pajen »

Hej

Jag har sökt runt och även suttit och stångats med formler, men har gått bet, problemet är att jag skulle vilja få fram ljusstyrkan i watt istället för mcd på lysdioder. (Ska göra nya bakljus till bilen, och ja, jag vet att ljustyrka inte mäts i watt men jag tror att ni vet vad jag är ute efter. :wink: )
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ljusstyrka i Watt har du nog ännu mindre nytta av. Jag gissar att du vill veta vad du har i orginal? Tror att det går att hitta något om det på elfas faktasidor.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

ELFAs faktasidor är en guldgruv! Ladda hem den PDF, den är mycket bra att ha!

Sen läste jag att LED är ungefär lika effektiv som halogenlampa, med den upplysning kan du då räkna ner antalet Watt som kan behövas, själv räknar jag efter lågenergilampor i förhållande till normallampor + lite, tum-och-pekfinger modellen alltså.

Ditt bakljus ska ha en viss lampa i, antalet Watt har ingen betydelse, grejen är att den ska skicka ut en viss mängd ljus. För att göra det bör den vara 5W (21W = bromsljus). Se bara till att ljusstyrkan (i alla aktuella riktningar) är lika stark (± lite), då är biffen klar.

Du bör dock veta att lampan måste E-märkas om bilen är yngre än 1976, E-märkningen är just en prövning av synbarheten osv. så det beror på hur petig besiktningen är och om du retar snuten som vill att du ska blåsa.......
Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Räcker det inte att bara glaset är E-märkt? Eller är det bara för att lura besiktningsmannen?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Glasets E-märkning anger att lampan, med rätt lampa, uppfyller kraven. Det sekund man byggar om är den (i princip) olaglig.

MEN: med lite test av styrka osv kan man åstakomma ett helrätt resultat. Jag hade t.ex. kopplat LED i den ena lampan och kopplat till en regulering, sen hade jag hittat en "frivillig" som kunne, via tillrop, skruva på styrkan till ja, från en viss avstånd, kan bedöma att de ljuser lika. Då vet jag hur de ska drivas och sedan hade jag byggt om på båda!

Man kanske skulle skaffa ett löst glas o testa med....?
Skriv svar