Hjälp att finna och välja en tyst fläkt.
Hjälp att finna och välja en tyst fläkt.
Hej!
Jag har en nätdel till ett mixerbord vars fläkt låter väldigt mycket. Jag har läst på ett utländskt forum att man kan byta ut den till en sk Whisper XL eller liknande tystare fläkt.
Jag är dock lite osäker på specifikationerna och undrar ifall det är någon som kan hjälpa mig med det och styra mig i rätt riktning?
Den nuvarande som sitter i är en sån här;
http://www.soselectronic.com/?str=371&artnum=27093
MVH/Dan
Jag har en nätdel till ett mixerbord vars fläkt låter väldigt mycket. Jag har läst på ett utländskt forum att man kan byta ut den till en sk Whisper XL eller liknande tystare fläkt.
Jag är dock lite osäker på specifikationerna och undrar ifall det är någon som kan hjälpa mig med det och styra mig i rätt riktning?
Den nuvarande som sitter i är en sån här;
http://www.soselectronic.com/?str=371&artnum=27093
MVH/Dan
Re: Hjälp att finna och välja en tyst fläkt.
Det ser ut att vara 120x120 mm och det är ju mer eller mindre standardmått på datorfläktar idag.
(Edit: Jag trodde 120 var väldigt standard men ser att det finns 119,5 och 119 mm också... men vet inte om det bara är avrundningsskillnader från tum-mått)
Tjockleken borde inte vara kritisk, men jag tror 38 mm är ett standardmått där med.
Den där fläkten drivs av 230 V däremot, det är inte så vanligt med datorfläktar. Finns det 12 V som du kan utnyttja istället?
Det går nog att hitta såna där som går på 230 V också (eller 24 V eller vad du nu kan driva den från).
Sen är det väl bara att se till att den har minst lika högt luftflöde.
(Edit: Jag trodde 120 var väldigt standard men ser att det finns 119,5 och 119 mm också... men vet inte om det bara är avrundningsskillnader från tum-mått)
Tjockleken borde inte vara kritisk, men jag tror 38 mm är ett standardmått där med.
Den där fläkten drivs av 230 V däremot, det är inte så vanligt med datorfläktar. Finns det 12 V som du kan utnyttja istället?
Det går nog att hitta såna där som går på 230 V också (eller 24 V eller vad du nu kan driva den från).
Sen är det väl bara att se till att den har minst lika högt luftflöde.
Jag flyttade tråden till forumet "övriga komponenter".
" Jag flyttade tråden till forumet "övriga komponenter". "
Ok, tack, jag var lite osäker i kategorivalet.
Nerre,
Vad är det för fördel med att köra den på 12V istället?, är det bara att det kan finnas fler att välja på? Helst hade jag sluppit göra någon sådan "modd".
Vet du någon säljare som har lite koll och som säljer "Whisper XL" eller liknande "tysta fläktar"?
Ok, tack, jag var lite osäker i kategorivalet.
Nerre,
Vad är det för fördel med att köra den på 12V istället?, är det bara att det kan finnas fler att välja på? Helst hade jag sluppit göra någon sådan "modd".
Vet du någon säljare som har lite koll och som säljer "Whisper XL" eller liknande "tysta fläktar"?
Papst borde ha en lämplig 230V-fläkt. Kostar säkert därefter också. Har du kollat på eBay? En snabb sökning ger inte så mycket: http://www.ebay.com/sch/i.html?_sacat=0 ... _PrefLoc=2
Ja Papst verkade vara ganska duktiga på att ta betalt även lite svårt att hitta rätt modell.
Inga andra förslag. Det verkar ju finnas en massa firmor som säljer elektronikdelar. Blir det svårare när man behöver en 230V fläkt?
Inga andra förslag. Det verkar ju finnas en massa firmor som säljer elektronikdelar. Blir det svårare när man behöver en 230V fläkt?
Ska du får ner ljudet märkbart så får du nog gå ner i flöde också, då är ju frågan hur mycket som behövs.
Ja, precis, för datorer finns det ju massor med olika tysta fläktar.Dan Ö skrev: Vad är det för fördel med att köra den på 12V istället?, är det bara att det kan finnas fler att välja på?
Ja, det verkar så, men hur avgör man det?..danei skrev:Ska du får ner ljudet märkbart så får du nog gå ner i flöde också, då är ju frågan hur mycket som behövs.
Kanske att jag kan komma ner ifrån ca 45-48 dB till typ 35-38. Frågan är hur mycket det gör.
Ok, jag har kikat på lite sådana här ljudjämförelselistor men det är ändå svårt att avgöra.
Vet du att det är stor skillnad för att du har koll på dB-skalan eller har du testat just med fläktar?
Vet du att det är stor skillnad för att du har koll på dB-skalan eller har du testat just med fläktar?
Jag har lite hum om skalan ja. Det är grovt sett en tiondel av ljudtrycket. Upplevelsen är att ljudet halveras ungefär.
Jo 38mm är standardmått men när man väljer en fläkt så finns det 2 saker att titta på, det ena är luftflödet och det andra är statiskt tryck.Nerre skrev:Tjockleken borde inte vara kritisk, men jag tror 38 mm är ett standardmått där med.
En fläkt med lågt luftflöde men högt statiskt tryck kan va mer effektiv än en fläkt med högt luftflöde men lågt statiskt tryck, ju tjockare fläkten är ju större bladyta får man som trycker luften "framåt", generellt sett borde inte det statiska trycket minska när fläktens tjocklek minskar?
Detta är nånting som jag läst extremöverklockarna har problem med vid processorkylning av datorer, vissa kylflänsar presterar bättre med lågflödesfläktar som har högt statiskt tryck pga högt motstånd.
Intressant. Jag får nog inte plats med någon som är djupare än typ 38mm.
Hur är det ljudmässigt då? Finns det något samband mellan flöde eller tryck och decibel?
Hur är det ljudmässigt då? Finns det något samband mellan flöde eller tryck och decibel?