Ibland tar det en stund innan strömbrytaren leder ström
Ibland tar det en stund innan strömbrytaren leder ström
Hej,
Jag har en strömbrytare till ett båtbatteri som lever sitt eget liv.
När man vrider på strömbrytaren så tar det ibland en stund innan den börjar leda ström. Ibland måste man även slå av och på den för att den ska börja leda ström.
Hur ska man felsöka en sådan brytare?
http://www.clasohlson.com/se/Str%C3%B6m ... r363779000
Jag har en strömbrytare till ett båtbatteri som lever sitt eget liv.
När man vrider på strömbrytaren så tar det ibland en stund innan den börjar leda ström. Ibland måste man även slå av och på den för att den ska börja leda ström.
Hur ska man felsöka en sådan brytare?
http://www.clasohlson.com/se/Str%C3%B6m ... r363779000
-
- Kontakt:
Re: Ibland tar det en stund innan strömbrytaren leder ström
Det är lättare att köpa en ny eller byta (om du har kvitto kvar) än att håller på att mixtra med sånt.
Det ser ju lite "smäckigt" ut det där. Med tanke på att man även
kan få liknande för 400:- så undrar man kanske vad man får för 59:-.
Och att felsöka något för 59:- får nog anses som bortkastat.
http://www.byggplast.se/Article.aspx?ArticleNo=5417

De har även liknande Cleas Ohlsons för ca en hundring :
http://www.byggplast.se/Article.aspx?ArticleNo=5408
http://www.byggplast.se/Article.aspx?ArticleNo=71135
kan få liknande för 400:- så undrar man kanske vad man får för 59:-.
Och att felsöka något för 59:- får nog anses som bortkastat.
http://www.byggplast.se/Article.aspx?ArticleNo=5417

De har även liknande Cleas Ohlsons för ca en hundring :
http://www.byggplast.se/Article.aspx?ArticleNo=5408
http://www.byggplast.se/Article.aspx?ArticleNo=71135
Känner igen problematiken från båt / traktor.
Hur stor förbrukning har du? - En liten klocka ringer här om att problemet kan uppstå om en för liten ström går genom brytaren pga avsaknad av ljusbåge som slår hål på oxiden som bildas på kontaktytorna inuti.
Hur stor förbrukning har du? - En liten klocka ringer här om att problemet kan uppstå om en för liten ström går genom brytaren pga avsaknad av ljusbåge som slår hål på oxiden som bildas på kontaktytorna inuti.
Det som sannolikt händer är att kontaktpunkterna är korroderade. Då ska strömmen bränna igenom först innan den leder - och jag menar verkligen "bränna igenom!".
Orsaken till denna korrosion är dålig kvalitet varför det ville vara bättre att skaffa en bra kvalitet direkt.
Orsaken till denna korrosion är dålig kvalitet varför det ville vara bättre att skaffa en bra kvalitet direkt.
Köp en riktig i rostfritt istället, de i plast slits ganska fort och är värmekänsliga.
För att rädda den gamla för stunden; lägg under nyckeln t ex en plastbit 2 mm tjock så att trycket ökar på den rörliga kontakten inuti.
För att rädda den gamla för stunden; lägg under nyckeln t ex en plastbit 2 mm tjock så att trycket ökar på den rörliga kontakten inuti.
Som Andy säger, skaffa en i metall och inte i plast.
Blir det kortslutning nånstans rusar strömmen och värmer upp allt, även brytaren.
Smälter plastbrytaren kan du inte bryta strömmen.
Vissa försäkringsbolag har krav på att det skall dels skall finns en brytare och dels att den är av metall på traktorer och entrepenadfordon.
Vad som gäller båtar vet jag inte. Men en brand till sjöss är bland det värst som kan hända (trots att det är vatten överallt
).
Så jag föreslår att du satsar på en ny fräsch brytare i metall.
Blir det kortslutning nånstans rusar strömmen och värmer upp allt, även brytaren.
Smälter plastbrytaren kan du inte bryta strömmen.
Vissa försäkringsbolag har krav på att det skall dels skall finns en brytare och dels att den är av metall på traktorer och entrepenadfordon.
Vad som gäller båtar vet jag inte. Men en brand till sjöss är bland det värst som kan hända (trots att det är vatten överallt

Så jag föreslår att du satsar på en ny fräsch brytare i metall.
Väldigt märkligt att man inte får citera sista inläggen i trådar, men det borde inte vara någon fara att ha en strömbrytare i metall, om det blir något fel på strömbrytaren så att den börjar leda ström?
Med tanke på att ett båtbatteri har såpass låg spänning så borde det ju inte vara någon fara att ta i en eller flera poler. Jag får väl införskaffa en brytare i metall då.
Med tanke på att ett båtbatteri har såpass låg spänning så borde det ju inte vara någon fara att ta i en eller flera poler. Jag får väl införskaffa en brytare i metall då.

Spänningen är låg, men strömmen kan bli flera hundra ampere i ett startbatteri.
Du kan ta i polerna, men om du t.ex. har en armbandsklocka i metall och kortsluter någonstans kommer armbandet att bli så varmt att armen smälter bort
, fast innan dess märker du nog att det börjar bli varmt så du klarar dig med brännskador. Såvida inte bandet svetsas fast, då kan det gå illa.
Nåja, vi skall inte måla fan på väggen, men batteriströmmar ÄR farliga. Årligen brinner 100-tals traktorer och entrepenadfordon p.g.a. elfel. Så för allas säkerhet är det bäst att göra sånt här ordentligt.
Du kan ta i polerna, men om du t.ex. har en armbandsklocka i metall och kortsluter någonstans kommer armbandet att bli så varmt att armen smälter bort

Nåja, vi skall inte måla fan på väggen, men batteriströmmar ÄR farliga. Årligen brinner 100-tals traktorer och entrepenadfordon p.g.a. elfel. Så för allas säkerhet är det bäst att göra sånt här ordentligt.
Haha, det du beskriver är nog verkligen långsökt, men man ska självklart inte ignorera det.
Det råder inga tvivel att det ska göras på rätt sätt, men om vi säger att spänningen skulle legat på 230 V så skulle jag hellre ha en plastströmbrytare än en metallströmbrytare, ifall en fas inuti brytaren på något sätt skulle hamna på fel och därefter spänningssätta strömbrytaren.
Det råder inga tvivel att det ska göras på rätt sätt, men om vi säger att spänningen skulle legat på 230 V så skulle jag hellre ha en plastströmbrytare än en metallströmbrytare, ifall en fas inuti brytaren på något sätt skulle hamna på fel och därefter spänningssätta strömbrytaren.
Det är troligtvis några stycken som liksom du tyckt att det är långsökt men fått lära sig ”the hard way”. Strömmarna blir ganska stora och all resistans (läs dålig kontakt) gör att temperaturen stiger och en batteri avskiljare gjord av plast mjuknar av värmen ganska snabbt vilket leder till att kontakterna i brytaren får ett lägre tryck mot varann och bränns ganska snabbt. Speciellt olämpligt är det med plast om man skulle råka ut för startproblem (svårstartad motor) för då är det lätt att man överskrider specifikationen för brytaren när man kör länge med startmotorn och brand kan uppstå i brytaren. En annan sak som kan hända om man kör med dålig kontakt i brytaren är att men kan förstöra sin växelströmsgenerator.
- SeniorLemuren
Så långsökt är det inte. Jag var för många år sedan lite tanklös med att montera bort kabelskorna på ett bilbatteri. Jag satte skiftnyckeln på pluspolen och skulle vrida runt muttern, muttern lossnade med ett ryck varvid jag träffade ett jordat föremål med utsidan av min vigselring, insidan låg mot skiftnyckeln.Bbre skrev:Haha, det du beskriver är nog verkligen långsökt, men man ska självklart inte ignorera det.
Jag kan säga att guld leder mycket bra. Av ringen blev det en pöl. Min ringfinger blev mycket svårt brännskadad.
Jag skulle förstås 1: Tagit av mig ringen 2: Tagit bort den jordade kabeln först. Man lär så länge man lever.

Och ja! Jag är vänsterhänt.
Usch, det låter verkligen som maximal otur.
Reflexerna drar ju automatiskt undan handen när man får stöt, så du kan inte ha haft kvar handen i mer än 1 sekund. Blir det verkligen stora brännskador av det? Hur ser fingret ut idag?
Reflexerna drar ju automatiskt undan handen när man får stöt, så du kan inte ha haft kvar handen i mer än 1 sekund. Blir det verkligen stora brännskador av det? Hur ser fingret ut idag?