Mätare till bilen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
LRC

Mätare till bilen

Inlägg av LRC »

hej har köpt och ska sätta in ett gäng extra mätare i bilen men har lite problem att förstå hur det ska kopplas. sitter 4 eller 5 kablar från varje mätare och på pappret står det

red wire - acc on
black wire - ground
white - night lamp
orange wire - battery/not acc

men jag förstår inte detta med acc ?
är med på att svart - jord , vit - mätarbelysning , grön - givare

är det någon som kan förklara vad som menas med acc on osv och hur jag ska koppla in det ?
eqlazer

Re: Mätare till bilen

Inlägg av eqlazer »

"acc on" och "battery/not acc" låter som KL15 och KL30 (tändning och batteri)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

ACC är det första läget på tändlåset normat sett, så mycket riktigt ström när tändningen är på, till skillnad från batteriström.

"night lamp" brukar man koppla på samma som lyset, den ska vara tänd samtidigt som resten av instrumentbelynsingen.
Användarvisningsbild
LRC

Inlägg av LRC »

kan någon ge ett exakt svar hur jag ska koppla in kablarna . ett svar som en bonde kan förstå . kan jag koppla röd och orange på batteriet och bara he en brytare så att de inte tar ström hela tiden ?
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Ja, det går bra. :)

Edit: Nu vet jag inte vad det är för mätare men om de har någon form av minne så kommer det förmodligen nollas när du bryter strömmen.
Senast redigerad av 90kar08 17 maj 2012, 15:40:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

enklast är väl annars att sno den strömmen från bilradiouttaget där båda är framdragna, ja förutsatt att du inte ska dra så mycket ström.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Orange till en plus som alltid är igång, alltså direkt till batteriet (eller t.ex. "minnesplus"-kabeln till stereon).

Röd kopplad över tändningsnyckeln.
Du kan välja två varianter på över tändningsnyckeln.
Sånt som t.ex. en termometer, en tankmätare eller liknande kan du koppla så att de går igång på första läget = "radioläget". De går då att köra utan att ha tändningen på, men dör medan du kör startmotorn.
Sånt som t.ex. mätare för oljetryck eller annat som ändrar sig snabbt kan du koppla på tändningen. Då kommer de inte gå att köra utan att ha tändningen på, men de kommer fungera medan du kör startmotorn.

Acc är förkortning för "accessory" = tillbehör.
Bra bilder finns [http://www.cdxetextbook.com/electrical/ ... witch.html]här[/url].

Tändningslåset har normalt fyra lägen.
1 = låst/avstängt
2 = accessory / "radioläget"
3 = tändning på, normalläget när man kör
4 = startmotorläget

Gamla SAAB med växelspakslås istället för rattlås har också ett garageläge som sitter mellan 1 och 2 ovan. Elektriskt funkar det som 1, d.v.s. bilen är helt avstängd, men man kan inte ta ur nyckeln. Det går inte att vrida nyckeln till ta-ur-läget utan att först lägga i backen. Det heter alltså garageläge för att man ska kunna stänga av bilen helt utan att ha backen ilagd medan man t.ex. mekar med bilen...
Skriv svar