IR (power)led - skadligt? ok?
IR (power)led - skadligt? ok?
Jag funderar på att bygga en lysdiodbaserad ir-lampa för att kunna
använda min kamera i mörker, kjell&co har ju t.ex. art nr 50748, men
jag tycker att ett mindre antal powerleds borde vara smidigare,
mouser har dem, men få andra verkar det som (tipsa gärna).
Till frågan i rubriken då; kan ir (säg kring 850nm) från ett par
powerleds riskera att skada ögonen? Man kan ju inte se ljuset
så blink/bländning/iris-reflexer blir ju satta ur spel. Jag har
försökt googla en del, men har inte hittat något matnyttigt;
det mesta verkar handla om laser.
använda min kamera i mörker, kjell&co har ju t.ex. art nr 50748, men
jag tycker att ett mindre antal powerleds borde vara smidigare,
mouser har dem, men få andra verkar det som (tipsa gärna).
Till frågan i rubriken då; kan ir (säg kring 850nm) från ett par
powerleds riskera att skada ögonen? Man kan ju inte se ljuset
så blink/bländning/iris-reflexer blir ju satta ur spel. Jag har
försökt googla en del, men har inte hittat något matnyttigt;
det mesta verkar handla om laser.
Re: IR (power)led - skadligt? ok?
Det finns vad jag vet inga regler kring det hela, det är en indikation på att det inte är några större risker med det hela...
Nu skulle jag ju inte stirra in i en 3W IR diod, iof skulle jag inte heller stirra in i en vanlig 3W vit... Däremot har jag vid massor av tillfällen tittat in i plattor av IR-lysdioder lite som kjells strålkastare..
Jag använde ca 8-10 st 1W dioder för en belysning av en lösdrift för några sommrar sen, jag har inte märkt några problem, med varken min eller hästens syn...
Vi belyste en fågelholk med IR, dessa fåglar verkar inte heller påverkade..
Nu skulle jag ju inte stirra in i en 3W IR diod, iof skulle jag inte heller stirra in i en vanlig 3W vit... Däremot har jag vid massor av tillfällen tittat in i plattor av IR-lysdioder lite som kjells strålkastare..
Jag använde ca 8-10 st 1W dioder för en belysning av en lösdrift för några sommrar sen, jag har inte märkt några problem, med varken min eller hästens syn...
Vi belyste en fågelholk med IR, dessa fåglar verkar inte heller påverkade..
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Bara en liten grej: Måste det vara IR?
Eller rättare sagt: Måste det se mörkt ut för människor när du fotar?
(Många djur ser IR-ljus.)
Orsaken till min fundering är bara för att det är billigare och enklare med vanlig synlig belysning.
Men om du vill fota utan att människor ser att det blir ljust, så är det förstås bara att köra på med IR.
Hur pass starkt det blir kanske man kan se genom att jämnföra med ett "synligt ljus" bredvid IR-ljuset.
Nackdelen är ju bara att man inte kan få färgbilder (om man inte räknar grönsvart då...)
"kan ir (säg kring 850nm) från ett par powerleds riskera att skada ögonen?"
Ja. På samma sätt som att man kan skada ögonen genom att stirra in i ett starkt synligt ljus.
Själva våglängden för IR är knappt skadligare än det synliga spektrumet.
Däremot bör man undvika UV-ljus.
AndLi:
"Vi belyste en fågelholk med IR, dessa fåglar verkar inte heller påverkade.."
Fåglar ser IR-ljus ungefär som synligt ljus, så ni kunde lika gärna ha tagit en vanlig lampa.
Om det är för ljust när de ska sova så kurar de ihop sig, precis som människor.
Rent teoretiskt så kan de säkert få störd sömn av detta, så man kanske inte bör göra det i onödan.
Hm.. det skulle se kul ut om det lös ifrån en fågelholk: "Jaha, nu är de vakna sent i kväll igen..."
Orsaken till min fundering är bara för att det är billigare och enklare med vanlig synlig belysning.

Men om du vill fota utan att människor ser att det blir ljust, så är det förstås bara att köra på med IR.
Hur pass starkt det blir kanske man kan se genom att jämnföra med ett "synligt ljus" bredvid IR-ljuset.
Nackdelen är ju bara att man inte kan få färgbilder (om man inte räknar grönsvart då...)
Ja. På samma sätt som att man kan skada ögonen genom att stirra in i ett starkt synligt ljus.
AndLi:
Fåglar ser IR-ljus ungefär som synligt ljus, så ni kunde lika gärna ha tagit en vanlig lampa.
Rent teoretiskt så kan de säkert få störd sömn av detta, så man kanske inte bör göra det i onödan.
Hm.. det skulle se kul ut om det lös ifrån en fågelholk: "Jaha, nu är de vakna sent i kväll igen..."
Att det är osynligt för människor är själva poängen, tanken är att kombinera
en inspelad filmsnutt (som hade kunnat filmas med fejk-ir (tex blågröna lysdioder)
men detta ska övergå i streamat material av publiken, som plötsligt finner sig
själva mitt i alltihopa - och då är det viktigt att streamuppställningen inte märks
initialt.
Ljuset kommer dock inte sitta påslaget mot publiken, utan kommer sitta på kameran
som bara ska bäras förbi ganska hastigt.
en inspelad filmsnutt (som hade kunnat filmas med fejk-ir (tex blågröna lysdioder)
men detta ska övergå i streamat material av publiken, som plötsligt finner sig
själva mitt i alltihopa - och då är det viktigt att streamuppställningen inte märks
initialt.
Ljuset kommer dock inte sitta påslaget mot publiken, utan kommer sitta på kameran
som bara ska bäras förbi ganska hastigt.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Intressant idé! 
Det låter nästan som att det kommer användas inom teater.
(Jag jobbar bl.a med det (främst ljud/ljus/scenografi), men är ledig några månader nu.)

Det låter nästan som att det kommer användas inom teater.
(Jag jobbar bl.a med det (främst ljud/ljus/scenografi), men är ledig några månader nu.)
Du har helt rätt, på sätt och vis, fast det är ett internt projekt
för studentspexgruppen jag är tekniker i... överraskningsteater!

för studentspexgruppen jag är tekniker i... överraskningsteater!

- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Ljuset från lysdioder är normalt så divergent att det inte är några större risker så länge betraktningsavståndet är tillräckligt stort. Dock är IR obehagligt såtillvida att man inte uppfattar hur stark ljuskällan är, och därför stänger sig iris inte heller. Till exempel ser människor ett par W 800 nm ljus (i en punkt med ca 10 mm diameter) som en behagligt svag punkt, medan samma ljuseffekt grönt ljus skulle vara olidligt stark.
Med detta sagt att jag _tror_ att ni torde vara på den säkra sidan, men också att man skall vara försiktig med starka IR-källor.
Med detta sagt att jag _tror_ att ni torde vara på den säkra sidan, men också att man skall vara försiktig med starka IR-källor.
Man måste upp i ganska mycket effekt under ganska lång tid för att kunna skada ögonen med IR ljus, skulle spontant inte tro att du kommer upp i några farliga nivåer så länge du inte väljer IR LED´s som har väldigt snäva vinklar på ljuset.
Vinkeln på ljuset ut brukar anges i W/sr där W i detta fallet är optisk uteffekt(flux) och sr är rymdvinkeln(typ ljus kon). Ögats närmsta fokus avstånd är 200mm så värsta fallet blir då om "konvinkeln" skulle råka vara sådan att all optisk effekt träffar ögats öppning. Sen blir det ju givetvis "farligare" om man ökar den optiska effekten eller ökar exponeringstiden.
Om man ökar avståndet till ögat från ljuskällan så minskar normalt intensiteten på ljuset som träffar ögat mycket fortare än avståndet ökar.
Det finns i princip tre skadliga saker med IR ljus:
Skador på skin.
Skaror på hornhinna.
Skador på näthinna.
Osram har en guide som jag tycker är bra:
http://catalog.osram-os.com/catalogue/c ... 85000100b6
Guiden är mest en förenkling av SS-EN-62471 samt SS-EN-62471-2 som är våra svenska standarder som man måste uppfylla om man säljer produkter med IR.
Vinkeln på ljuset ut brukar anges i W/sr där W i detta fallet är optisk uteffekt(flux) och sr är rymdvinkeln(typ ljus kon). Ögats närmsta fokus avstånd är 200mm så värsta fallet blir då om "konvinkeln" skulle råka vara sådan att all optisk effekt träffar ögats öppning. Sen blir det ju givetvis "farligare" om man ökar den optiska effekten eller ökar exponeringstiden.
Om man ökar avståndet till ögat från ljuskällan så minskar normalt intensiteten på ljuset som träffar ögat mycket fortare än avståndet ökar.
Det finns i princip tre skadliga saker med IR ljus:
Skador på skin.
Skaror på hornhinna.
Skador på näthinna.
Guiden är mest en förenkling av SS-EN-62471 samt SS-EN-62471-2 som är våra svenska standarder som man måste uppfylla om man säljer produkter med IR.
Det är faktiskt så att olika våglängder är olika farliga för ögat, finns en tabell i SS-EN-62471 där olika våglängdsintervall är listade, man får sen vikta farligheten på ljuset beroende på våglängden med hjälp av tabellen. Har man en ljuskälla med flera olika våglängder måste man summera den viktade effekten i de olika intervallen för att få ett värde på "farligheten".JimmyAndersson skrev:Bara en liten grej: Måste det vara IR?
AndLi:
För att uppdatera mina hummar litegrand kan jag säga att jag nu
fått tillgång till en dator med två kort för att ta in kompositvideo,
så det enklaste och mest prisvärda i nuläget blir nog att skaffa två
övervakningskameror med inbyggd ir-belysning.
Funderar på en av dessa (om pris prioriteras, vilket nog är nödvändigt):
Kjell: 50612
Jula: 441100
fått tillgång till en dator med två kort för att ta in kompositvideo,
så det enklaste och mest prisvärda i nuläget blir nog att skaffa två
övervakningskameror med inbyggd ir-belysning.
Funderar på en av dessa (om pris prioriteras, vilket nog är nödvändigt):
Kjell: 50612
Jula: 441100
Synd att det inte står vad som kan orsaka skadorna bättre, om allt är termiskt är det troligen ingen fara för mina fiskar att bli filmare på natten i IR-ljus...Det finns i princip tre skadliga saker med IR ljus:
Skador på skin.
Skaror på hornhinna.
Skador på näthinna.
Själva skadan uppstår där den optiska energin övergår till värme. Det står inget om fiskar i standarden
troligen är gränsvärdena helt annorlunda för olika arter.

Jag tänkte mer på att vattnet kyler vävnaden som ljuset faller på...
För fiskarna är det nog ingen större fara eftersom ljuset inte är koncentrerat utan har en rätt ordentlig spridning om de inte har en lins framför sig eller så vls och är på hög effekt, sedan absorberar vatten energi olika beroende på våglängd.
Förut täcktes olika typer av lysdioder av IEC/EN 60825-1 (samma standard som används för laserklassificering), numera är LED borttaget från den och istället finns EN 62471, Photobiological effects of luminaries har jag för mig den heter. 62471 klassificerar ljuset och ger en "ofarlig" maximal exponeringstid, den gäller för alla typer av belysning, LED, lysrör, halogen etc.