Grön 20mw laser utan IR-filter, Farlig?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Springlimpa

Grön 20mw laser utan IR-filter, Farlig?

Inlägg av Springlimpa »

Hej! Vill börja med att jag är nu här på forumet, har läst trådar här innan och fått mycket hjälp, men kommande frågor har jag inte hittat svar på. Så då var det dags att bli medlem!

Jag har börjat labba lite med laser hemma, testar med lite speglar och motorer och projicerar effekter på väggen.
För några dagar sen beställde jag en billig 20mw grön laser-modul för att få mer effekt.
Men sen dess har jag hunnit hitta mer info och börjar bli lite tveksam...

Det verkar som denna modul inte har något filter som tar bort IR-ljus. Hur "farligt" är det jämfört med den gröna strålen? Om man räknar att modulen skickar ut 20mw 532nm, borde den skicka ut lika starkt IR eller kan det vara starkare?

Kan man filtrera bort IR-ljuset i efterhand? Har läst om "KG-3 glas", Går det att få tag på som privat-person? Och är det rimligt dyrt i sammanhanget, lasern kostar 50kr.

Om lasermodulen är gjord för att gå på 3v och då ge 20mw, kan jag då mata den med 1,5v och få ut hälften? Eller borde jag snarare byta nåt motstånd på drivern? Räknar man med att en laser minska i styrka linjärt efter spänningen?

Eller borde jag slänga den i soptunnan så fort jag får den? :)

Kan ju passa å att nämna följande: Jag kommer inte ha den för att lysa på buss-chaffisar, flygplan, människor eller djur.

//Emil
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: Grön 20mw laser utan IR-filter, Farlig?

Inlägg av Walle »

Nu är jag absolut ingen expert på laser, så ta det jag skriver med en nypa salt.

Med det sagt så tror jag att en grön laser är mindre farlig än en ren IR-laser, även om laserljuset innehåller IR-strålning. Detta för att ögat reagerar på grönt ljus så man blundar. Det farligaste med IR-lasrar är att ögat inte reagerar på IR-ljus, så man märker helt enkelt inte att strålen, eller reflektioner, träffar ögat.

IR är för övrigt lätt att skydda sig mot, vanliga skyddsglasögon i polykarbonat blockerar IR effektivt. För grönt ljus krävs en annan typ av skyddsglasögon.

Laserdioder är strömstyrda, vilket betyder att du inte bara kan minska spänningen för att minska intensitet. Drivern till lasern är en konstantströmsgenerator. Ofta finns det en trimpot på drivern för att justera styrkan. Finns inte det får man byta motstånd istället.
jockwe

Inlägg av jockwe »

Har du skyddsglasögon för de gröna våglängderna? För 20mw är tillräckligt för att göra skada på ögonen. 5mw är gränsen då man inte längre hinner blinka innan lasern har gjort skada på ögat. Men det gäller som sagt bara synligt ljus. Ir ljus kan vad jag förstått göra skada på lägre styrkor.

Som svar på ir frågan tycker jag man ska ta det lika seriöst. Om det nu är så som walle skriver om de vanliga skyddsglasögonen så kanske man kan såga av en bit och montera direkt på laserdioden? Så slipper man tänka på det.

Hoppas jag inte sinkar dina planer med tråkiga skyddsåtgärder men jag tror man ångrar sig rätt duktigt ifall man sabbar synen.

Jag är inte heller expert på lasrar så jag kan ha fel angående styrkan.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

OBS. Det finns IR och IR! Det Walle hänvisar till polykarbonat gäller CO2 lasrar som sänder på 10 micrometer inte den IR som din gröna laser sänder ut.
Din laser sänder ut IR kring 1 micrometer och 808 nm dvs mycket närmare synligt ljus.

Om du hittar en liten glasbit av KG3 eller KG5 glas så kan du dämpa bort mycket av din IR.
Stalker

Inlägg av Stalker »

Ett hyfsat filter för att blockera relevant IR kostar inte många kronor. Exempel.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Andax skrev:OBS. Det finns IR och IR! Det Walle hänvisar till polykarbonat gäller CO2 lasrar som sänder på 10 micrometer inte den IR som din gröna laser sänder ut.
Din laser sänder ut IR kring 1 micrometer och 808 nm dvs mycket närmare synligt ljus.

Om du hittar en liten glasbit av KG3 eller KG5 glas så kan du dämpa bort mycket av din IR.
Tack för rättningen (eller vad det nu är :))!! Jag är glad över att jag skrev delen om "nypa salt" 8) Jag ska försöka lägga det på minnet! :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Laser är väl såpass smallbandigt att det inte emitterar ljus utanför den primära våglängden i någon större skala? dvs ett 30 nm brett spann där 99% av energin går åt?
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det är inte riktigt korrekt, konventionella gröna 532nm lasrar har en kristall som "pumpas" av en ganska kraftig IR diod därför att processen är så ineffektiv, det brukar vara en diod 808nm diod på kanske 10 gånger den emitterade effekten 532nm och är den dåligt/billigt gjort så kan det komma ut en hel del.
Dock så är IR-komponenten inte fokuserad på samma sätt som den gröna, det är mer en strut så att säga så den avtar ganska snabbt i effekt, det är väl mest nära linsen det är farligt men man ska ändå passa sig då de som ni säger inte syns.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Jag tror att dar303 har rätt i att IR är avsevärt mindre kollimerad än det synliga ljuset, men å andra sidan är effekterna högre och precis som sagts tidigare fungerar ögats skyddsmekanismer inte alls för o-/nästan-synlig IR. Även reflexer från plana ytor som glasfönster och liknande kan vara farliga. Tänk på att ett vanligt glasfönster reflekterar ≈5% av ljuset.

Ta det försiktigt. Jag har en brännskada på näthinnan från en incident i labbet, och det är synnerligen obehagligt att upptäcka att man har en svart fläck i synfältet. Nu märker jag den inte om jag inte letar efter den, men det var inte så kul när det hände.

Edit: dar303: jag trodde att gröna laserpekare helt enkelt dubblade 1064 från en YAG-kristall till 532 nm? Har du någon pekare (fniss) till 808 nm? </lasernörd>
labmaster

Inlägg av labmaster »

Eller borde jag slänga den i soptunnan så fort jag får den?
Det kanske är för tidigt att svara på TS fråga eftersom trǻden inte är uppe i tio sidor ännu. Ni som kan det här med riskerna och laser. Vad blir svaret, i form av ja eller nej? Mot bakgrund av att TS måste fråga ifall hans laser är farlig så ger det tydliga signaler om att han borde låta den ligga kvar i förpackningen tills han läst och lärt sig lite mera om vilkar risker som finns.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

@hcb, Hur inträffade denna incident i labbet?

TS:s laser borde väl kunna skyddas antingen med lämpligt (glas) filter framför strålen. Eller att lokalen utrymmes vid användning?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

blueint: Reflex från en kristall som var vinklad så att reflexen gick snett uppåt och tyvärr var i min ögonhöjd efter några meter. Detta var dock effekter som var avsevärt högre än från en laserpekare---ungefär 1 W 800 nm in i kristallen och tyvärr välkollimerat. Dock lär effekten i reflexen varit mycket lägre, omkring 50 mW om man räknar med 5% reflektion från en obelagd yta.
Springlimpa

Inlägg av Springlimpa »

Många bra svar här! Tack

Kommer skaffa ett IR-cut filter, inte särskilt dyrt och känns korkat att chansa.
Kan jag isf sluta oroa mig för just IR?

Men då är ju fortfarande det gröna kvar...
Om jag kör lasern på <5 mw så borde riskerna för ögonskador vara klart mindre, eller?
Om jag byter ett motstånd i driverkretsen så den får 1/4, eller mindre, av nuvarande ström, ger den då 1/4 av effekten ut? Eller reagerar dioden olinjärt?

Tillsvidare är det nog ändå bäst om den får ligga kvar i förpackningen, tills jag kan mer om ämnet.
Någon som kan tipsa om en bra källa, så att jag kan läsa på mer? Risker, konstruktion osv... (google är ju bra, men svårt att veta vilka källor som är seriösa)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Laserpointerforums.com är nog en bra start. Det finns många laserkunniga människor där! :) det finns ett till bra laser-forum, som jag tyvärr inte minns namnet på såhär på förmiddagen :)
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Lite bakgrunds fakta, i din laser sitter det en laserkristall (troligtvis Nd:YVO4 alt Nd:YAG) som man belyser med en laserdiod (med våglängd 808 nm) för att excitera den. Eftersom laserdioden är fokuserad in i kristallen så kommer restljus på 808 nm att pridas ganska snabbt på andra sidan. När laserkristallen emitterar ljus skickar den ut 1064 nm våglängd. För att få grönt ljus använder man sig av en frekvensdubblingskristall (ofta KTP) som omvandlar 1064 nm ljus till 532 nm via olinjära effekter i kristallen.
Laserkristallen (alt laserkristallen+frekvensdubblingskristallen) har reflekterande ytor som gör att 1064 nm studsar fram och tillbaka i en specifik riktning (man har en sk resonator). Det är det som gör att man får en så sammanhållen stråle (kollimerad) som gör lasern unik och användbar.

Bygger till vardags mätsystem som använder laser för att skapa 3D modeller från flygplan. Då är det lasrar i 2-10 W medeleffekt som gäller...
Skriv svar