LED-moduler, hur beräknas dom?
LED-moduler, hur beräknas dom?
Har lite olika moduler med 5050smd på och har mätt upp hur mycket ström dom drar men blir inte klok på hur dom har beräknat effekten på dom. Det sitter 3 st smd på varje modul och dom sitter sedn ihop med kabel imellan sig i en lång rad, 20st. Uppgiven effekt är 0,72W,, Har klippt bort en modul och mätt att den drar ~92mA matar med 12VDC, mäter dom andra 19 att dom drar~790mA,, klipper av dom till 10+9st och mäter att 10 st drar ~570mA och 9st ~530mA,, klipper av dom 9 till 4+5st och då drar 4st ~300mA och 5 st ~360mA,, klipper av dom 4 till 2+2st och då drar 2 st ~165mA, klipper av dom 2 till 1+1st och då drar 1 st ~92mA,,Någon förklaring hur dom räknat`? Har också en modul med bara en 5050smd på och den drar ~42mA den uppges ha en effekt på 0,24W,, Har också en modul med 4st 5050smd på och den drar ~160mA och uppges ha en effekt på 1,44W,, blev mycket men kanske någon kan hjälpa till att förklara. Allt är matat med 12VDC
Re: LED-moduler, hur beräknas dom?
På siffrorna ser det ut som att din strömmätare har betydande inre resistans, förmodligen 10ohm. Detta gör att bara ungefär halva strömmen går genom lysdioderna när 10 är parallellkopplade, jämfört med när de körs enskilt. Prova att göra om mätningarna på 10A-läget eller med ett instrument av bättre kvalitet.
Om varje modul innehåller en resistor och 3 st LED i serie, och de tre LED har ett spänningsfall 8 volt, går siffran 0,72W ihop. 90mA * 8V är nämligen 0,72W.
Att en då 1 LED ger 1/3 av effekten av 3 LED, 0,24W, verkar rimligt. Din mätning visar dock ungefär hälften av det, vilket antingen beror på mätfel p.g.a resistans i mätaren, eller att tillverkaren valt fel storlek på strömbegränsningsmotståndet.
Att 4 LED ska ge 1,44W, alltså dubbelt så hög effekt som 3 LED, verkar inte stämma med övriga siffror. Fast strömmen på 160mA verkar rimlig vid 1,44W. Kanske är dessa LED av annan typ.
Om varje modul innehåller en resistor och 3 st LED i serie, och de tre LED har ett spänningsfall 8 volt, går siffran 0,72W ihop. 90mA * 8V är nämligen 0,72W.
Att en då 1 LED ger 1/3 av effekten av 3 LED, 0,24W, verkar rimligt. Din mätning visar dock ungefär hälften av det, vilket antingen beror på mätfel p.g.a resistans i mätaren, eller att tillverkaren valt fel storlek på strömbegränsningsmotståndet.
Att 4 LED ska ge 1,44W, alltså dubbelt så hög effekt som 3 LED, verkar inte stämma med övriga siffror. Fast strömmen på 160mA verkar rimlig vid 1,44W. Kanske är dessa LED av annan typ.
ok,, tror också att instrumentet inte visar rätt, är ett billigt Jula så provade ett annat men det var ett wellerman DVM 890 men det gav samma resultat. Om vi antar att uppgivna värderna är riktiga utom på den med 4 led på så borde strömmen vara omkring 90mA på en modul med 3 led på? Om det är bara 1st led på en modul bör då strömmen också 90mA eftersom dom uppgivit 0,24W oc på en modul med 2 st blir den också 90 mA där dom uppgivit 0,48W. Den med 4 led på bör alltså vara på 0,96W och inte på 1,44W om dom inte har mer ström på till den men varför ha det bara på den i så fall. Dom uppger 20lm/led så dom gör ingen skillnad utan 1*20 ,2*20, 3*20, 4*20lm på dom olika modulrna. Ett bra instrument borde fungera för att se vad som är riktigt? lämpligt märke på det?
Har också moduler med smd 3528 led på och där har dom nog skrivit fel på den modulen som har 2 st led, 0,24W borde vara 0,16W efter vad jag läst så är en 3528 ~3 ggr svagare än en 5050, den med 3 st 3528 uppger dom till 0,24W och det är 1/3 av en 5050 modul med 3 st led. Eller tänker jag fel?
Har också moduler med smd 3528 led på och där har dom nog skrivit fel på den modulen som har 2 st led, 0,24W borde vara 0,16W efter vad jag läst så är en 3528 ~3 ggr svagare än en 5050, den med 3 st 3528 uppger dom till 0,24W och det är 1/3 av en 5050 modul med 3 st led. Eller tänker jag fel?
Har försökt tittat på andra moduler vad dom uppger och ser att dom har 60mA och 12VDC och då uppger 0,72W, 12*0,060=0,72W det är på moduler med 3 st led på. Bearing räknade på spänningsfallet, men är inte det här rätt? Varje led drar 20mA, databladen säger också 20mA om jag fattar rätt. Andra jag sett uppger 0,96W vid 4 st led på en modul och 80mA
Senast redigerad av whynot 14 maj 2012, 19:31:21, redigerad totalt 1 gång.
Inte så mycket om själva LED-modulerna kanske men ändå... 
Jag har försökt läsa både det första inlägget och ditt andra men gett upp.
Det är väldigt jobbigt att läsa en sådan där stor helt oformatterad textmassa.
Det skulle inte förvåna mig om du får fler läsare (och fler svar) om du lägger ner
lite möda på att göra det hela läsbart och inte bara fläskar in allt text rakt på.
Hela andra inlägget består av enbart två långa rader som bryts av browsern
och det första är enbart *en* enda jättelång rad.
Det blir också betydligt lättare att läsa om man (som bearing) skriver LED, SMD o.s.v.
Hur tycker du själv att det ser ut ? Försök och sätt dig in i rollen som någon som
inte har en aning om vad det hela handlar om och som ser texten för första gången.
Bara ett litet tips...

Jag har försökt läsa både det första inlägget och ditt andra men gett upp.
Det är väldigt jobbigt att läsa en sådan där stor helt oformatterad textmassa.
Det skulle inte förvåna mig om du får fler läsare (och fler svar) om du lägger ner
lite möda på att göra det hela läsbart och inte bara fläskar in allt text rakt på.
Hela andra inlägget består av enbart två långa rader som bryts av browsern
och det första är enbart *en* enda jättelång rad.
Det blir också betydligt lättare att läsa om man (som bearing) skriver LED, SMD o.s.v.
Hur tycker du själv att det ser ut ? Försök och sätt dig in i rollen som någon som
inte har en aning om vad det hela handlar om och som ser texten för första gången.
Bara ett litet tips...

Håller med,, tycker också att det inte ser bra ut.
Ska försöka bättra mig.
Frågar så här då:.
Ska inte en modul med 3st LED på visa 3 ggr mer ström än en modul med 1st LED på.
Om en modul med 3st LED visar 60mA när jag mäter och jag har 10 st parallellkopplade
då borde det visa ~600mA, har jag fattat det rätt?
Allt matat med 12VDC
Spänningsfallet över LEDen används väl för att beräkna hur stort motstånd som ska användas för att begränsa strömmen?
Ska försöka bättra mig.
Frågar så här då:.
Ska inte en modul med 3st LED på visa 3 ggr mer ström än en modul med 1st LED på.
Om en modul med 3st LED visar 60mA när jag mäter och jag har 10 st parallellkopplade
då borde det visa ~600mA, har jag fattat det rätt?
Allt matat med 12VDC
Spänningsfallet över LEDen används väl för att beräkna hur stort motstånd som ska användas för att begränsa strömmen?
Det förutsätter också att spänningsmatningen är perfekt och
inte "sviktar" (tappar spänning) när flera moduler kopplas in,
men det kanske du har kollat ?
inte "sviktar" (tappar spänning) när flera moduler kopplas in,
men det kanske du har kollat ?
Hur ser det ut om du mäter på varje individuellt när du har alla 10 st inkopplade?
Fortfarande 60 mA på var och en?
Fortfarande 60 mA på var och en?
Om jag ska kunna mäta alla inviduellt så får jag klippa i sär dom för dom sitter i en lång rad nu.
Funderar bara om jag tänker rätt nu? Mitt instrument visar tydligen fel men med ett bra skulle det visa vad jag sa i förra inlägget?
Förstår att inga värden är exakta men några 50-100% fel som jag fick ska det inte bli.
Funderar bara om jag tänker rätt nu? Mitt instrument visar tydligen fel men med ett bra skulle det visa vad jag sa i förra inlägget?
Förstår att inga värden är exakta men några 50-100% fel som jag fick ska det inte bli.
Kommer du åt strömbegränsningsmotstånden på modulerna ?
Kanske du kan mäta spänningsfallet (och därmed indirekt strömmen)
Och på så sätt minska risken för att instrumentet påverkar?
Kanske du kan mäta spänningsfallet (och därmed indirekt strömmen)
Och på så sätt minska risken för att instrumentet påverkar?
-
Är det så att dom bara angett effekten över dioden. En modul med 1 diod hade 0,24W, och en med tre dioder hade 0,72W. 3*0,24W = 0,72W. Det borde vara så att effektförlusten är större i en modul med 1 LED om dioderna är seriekopplade i modulen. Nu stämmer inte det heller när 1-modulen drar 42mA och 3-modulen 92mA. Om de är seriekopplade 2 och 2 internt kanske.
Isåfall har de struntat i att det utveklas effekt i resistor eller ev switch och bara angett LED-effekten. Vilka dioder är det, färg och dyl.
Isåfall har de struntat i att det utveklas effekt i resistor eller ev switch och bara angett LED-effekten. Vilka dioder är det, färg och dyl.
Har nu lyckats pillra bort epoxy och kunnat mäta lite. LED`n sitter i serie enligt följande:
LED--motstånd 55 ohm-- LED--LED
Har mätt med ett batteri som gav 11,4V och fick ~3,02V över varje LED och ~2,37V över motståndet, verkar stämma tycker jag.
Uppgiven effekt är 0,72W för denna modul, vilka värden ska jag mäta på för att få det?
Mitt instrument duger inte för att mäta strömmen tydligen så ingen ide att mäta den.
Mindmpper:: det är SMD 5050, vita fabrikat Epistar
LED--motstånd 55 ohm-- LED--LED
Har mätt med ett batteri som gav 11,4V och fick ~3,02V över varje LED och ~2,37V över motståndet, verkar stämma tycker jag.
Uppgiven effekt är 0,72W för denna modul, vilka värden ska jag mäta på för att få det?
Mitt instrument duger inte för att mäta strömmen tydligen så ingen ide att mäta den.
Mindmpper:: det är SMD 5050, vita fabrikat Epistar
-
Strömmen tar vi då med ohm's lag I=U/R = 2,37/55 = 43mA
Effekten över resistorn 2,37V * 0,043A = 0,1W
Effekten över LED 3,02V * 0,043A = 0,13W
Lägger du nu ihop effekterna över resistorn och varje LED så blir det många LED innan du får 0,72W. Tre LED ger 0,1W + 3*0,13W = 0,49W
Om vi räknar med batterispänningen och strömmen vi räknade fram ger det
P = 11,4V * 0,043A = 0,49W
Det stämmer inte hur man än räknar. Är det mätfel eller är det felaktig angiven effekt från databladet?
Mätfel blir det om du mätt batterispänningen med ett losskopplat batteri. Har du mätt spänningen över batteriet samtidigt som LED lyser så är det ok. Detta skulle bara ge fel när vi beräknar effekten med 11,4V. Det lutar nog åt konstiga angivelser från fabrikanten.
Effekten över resistorn 2,37V * 0,043A = 0,1W
Effekten över LED 3,02V * 0,043A = 0,13W
Lägger du nu ihop effekterna över resistorn och varje LED så blir det många LED innan du får 0,72W. Tre LED ger 0,1W + 3*0,13W = 0,49W
Om vi räknar med batterispänningen och strömmen vi räknade fram ger det
P = 11,4V * 0,043A = 0,49W
Det stämmer inte hur man än räknar. Är det mätfel eller är det felaktig angiven effekt från databladet?
Mätfel blir det om du mätt batterispänningen med ett losskopplat batteri. Har du mätt spänningen över batteriet samtidigt som LED lyser så är det ok. Detta skulle bara ge fel när vi beräknar effekten med 11,4V. Det lutar nog åt konstiga angivelser från fabrikanten.
Mjo, fast det beror ju på vad "12V" betyder. Eftersom att lysdiodernas totala spänningsfall är kring 9V, ligger bara 3V över resistorn. Det gör ju att strömmen blir starkt spänningsberoende. Om batterispänningen ändras bara 1V (8%), då kommer effekten ändras ca 40%. Så att köra med ett urladdat batteri på 11,5V jämfört med ett fräscht batteri på 12,5V gör stor skillnad. Antagligen är det så enkelt att ett fräscht batteri gör att strömmen blir 60mA, och att lysdioderna därmed förbrukar ca 12V*60mA = 0.72W.
Tack för svaren, blir att först ladda batteriet eller skaffa något som ger 12V och mäta om modulen.
Om man då tittar på modulen med 1 st SMD 5050 som har ett motstånd på 270 Ohm där uppges effekten till 0,24W kan det vara rätt?
På modulen med 2 st SMD 5050 sitter det 2 st motstånd på vardera 120 Ohm där upges effekten till 0,48W kan det vara rätt?
På modulen med 4 st SMD 5050 vet jag inte om det finns några motstånd, den är helt ingjuten i plast men effekten uppges till 1,44W vilket jag inte tror på.
Varför beror på följande:
Modulen med 1 st LED på uppges ha 20lm
- " - 2 st LED på uppges ha 40lm
- " - 3 st LED på uppges ha 60lm
- " - 4 st LED på uppges ha 80lm, borde då ha 120lm, dubbelt mot den med 3 st LED
med en upgiven effekt på 0,72W och 60lm
Här är en bra länk om någon vill veta hur man beräknar inkoppling av LED även om jag inte fattade allt
Ursäkta att jag inte lyckades göra en snyggare länk.
http://archive.64bits.se/guider/lysdioder/index3.php
Om man då tittar på modulen med 1 st SMD 5050 som har ett motstånd på 270 Ohm där uppges effekten till 0,24W kan det vara rätt?
På modulen med 2 st SMD 5050 sitter det 2 st motstånd på vardera 120 Ohm där upges effekten till 0,48W kan det vara rätt?
På modulen med 4 st SMD 5050 vet jag inte om det finns några motstånd, den är helt ingjuten i plast men effekten uppges till 1,44W vilket jag inte tror på.
Varför beror på följande:
Modulen med 1 st LED på uppges ha 20lm
- " - 2 st LED på uppges ha 40lm
- " - 3 st LED på uppges ha 60lm
- " - 4 st LED på uppges ha 80lm, borde då ha 120lm, dubbelt mot den med 3 st LED
med en upgiven effekt på 0,72W och 60lm
Här är en bra länk om någon vill veta hur man beräknar inkoppling av LED även om jag inte fattade allt

http://archive.64bits.se/guider/lysdioder/index3.php