Fråga om potentiometer, variabelt motstånd & ljudsignaler

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Limpan

Fråga om potentiometer, variabelt motstånd & ljudsignaler

Inlägg av Limpan »

Hej!
Jag har en gitarrförstärkare (rör) som jag har gjort lite lättare modifiering av. Det sista steget är att sätta dit en helt vanlig mastervolym, men korkad som jag är har jag satt potentiometern fel. Men, sen så har jag tänkt lite och undrar om det inte skulle fungera ändå, men behöver få lite mer kött på benen innan jag går vidare.

Först vill jag se att jag har klarhet i en helt vanlig potentiometer. I vanliga fall sätter man en 1mgOhm logaritmisk potentiometer som volymkontroll genom att ta signalen och gå in i ena örat, ut i mittenörat och det sista örat sätter man mot jord. Då får man ju en spänningsdelare som när den vriden helt åt ena hållet ger 0 i resistans mellan ena sidoörat och mittenörat samt 1mgohm i resistans mellan mittenörat och andra sidoörat. Korrekt? Och är den helt vriden åt andra hållet blir det ju omvänt då, eller hur? Så man kan ju säga att det dels blir en resistans som är "parallellkopplad mot jord" och en som är "seriekopplad i signalvägen" beroende på hur man ställer poten, korrekt?

...okej om ni fortfarande är med mig nu så kommer min HUVUDFRÅGA här:
Kan man inte använda endast två öron, dvs låta den sluta mot jord, alltså bara använda ena sidorörat som man sätter mot jord samt mittenörat som man kopplar PARALLELLT med signalen. Det som krävs då är en betydligt mindre pot än 1mgohm, snarare runt 10kohm (då det är 10,4kohm mellan jord å signal på det stället som jag sätter den redan och jag inte hör någon signaldämpning förren jag kommer under 10khom). Finns det någon risk med detta? Det som sitter direkt innan min pot är en effektprocessor som har en utgångsimpedans av 10kohm. Det skulle innebära att man med potten helt nervriden kortsluter utgången från effektprocessorn... MEN, blir det inte exakt det man gör med en vanlig potentiometer oxå? för där blir ju resistansen mot jord också 0 ohm vid helt nervriden volym?

Att sätta en 10kohm-pot å endast använda den som ett "variabelt motstånd" är ju då min huvudfråga, kan man göra så? Jag förstår ju att det blir som en variabel inimpedans för min effektprocessor, men finns det nån nackdel?

Hoppas ni förstår mitt resonemang och hjälper mig att få klarhet i det här :)
tack å hej
anders_w

Re: Fråga om potentiometer, variablet motstånd & ljudsignale

Inlägg av anders_w »

Klart du kan göra så, men kopplar du på det vanliga sättet blir utnivån mer eller mindre oberoende av in och utimpedanserna (förutsatt låg utimpedans och hög inimpedans). Eftersom impedanser långt ifrån alltid är huvudsakligen resestiva är det en klar fördel även för frekvensgången.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Att koppla volympoten så att den inte kortsluter signalkällan vid noll volym är enligt mitt tycke det bästa. Se bilden!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

"Det skulle innebära att man med potten helt nervriden kortsluter utgången från effektprocessorn... MEN, blir det inte exakt det man gör med en vanlig potentiometer oxå?"

Tankevurpa... I den normala kopplingen kortsluts ingången på nästa steg, inte utgången på föregående. Och det är ok att kortsluta en ingång men dumt att kortsluta en utgång.
Limpan

Inlägg av Limpan »

Ah nu klarnar det, Tack för den grafiska bilden också. Ska ta och ändra så att det blir rättkopplat, precis som bilden där för volymkontroll. Då blir de ju ingen belastning på utgången från effektracket, känns säkrast så.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ska du ha något riktigt speciellt ska du ha en T- eller Pi-dämpsats:

BildBild
De fungerar så att du ökar Ra (båda lika mycket) och minskar Rb samtidigt och vise versa. Grejen är att du alltid har konstant impedans (både på ut- och ingångar), vilket kan vara vackert.
(http://www.spectrummicrowave.com/pi_and_tee.aspx)

En liten notering, att ha 1Meg i en volympot är kanske lite mycket; det blir gärna brus med så stort värde. 100K eller mindre är betydligt bättre.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

KISS, soundbrigade :)

En vanlig potentiometer duger gott i vanliga fall. Mellan 10k och 100k är vanliga värden, jag kör ofta med 10 eller 22.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Har du flyttat PH? Är Vänersborg inte fint nog för dig?? :doubt:

50K är ett bra värde annars.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Flyttat, ja det var ett tag sedan :) 1,5 år sedan. Men inte långt, bara ett par mil utanför kommungränsen. Blev bara så, det rätta huset låg i Grästorp. Sedan är det ju lite kul att sitta utanför och avnjuta politiken i gamla hemstaden nu, man blir inte fullt lika upprörd.
Limpan

Inlägg av Limpan »

jag har gjort nått galet, men fattar inte riktigt vad. Min mastervolym fungerar inte ändå, nya bekymmer: brum.

kopplat som bilden tidigare (volym) och har ena örat mot utgången från effektloopen, mittenörat mot ingången på nästa steg och sista örat mot jord. Volymregleringen fungerar men allt annat än full volym ger högt brum... ? Har jag gjort nått knas?
Användarvisningsbild
SM7CZR

Re: Fråga om potentiometer, variabelt motstånd & ljudsignale

Inlägg av SM7CZR »

Brummet kan inte bero på potentiometern. Du måste leta efter felet någon annanstans.
Kolla så att dina jordningar är rätt. Är effektloopen integrerad i förstärkaren eller är det en separat grej?
En bild på hur du har gjort, annars kan ingen hjälpa dig!
Limpan

Inlägg av Limpan »

Här är länk till schemat: http://www.prowessamplifiers.com/schema ... 505112.pdf

effektloopen är två jack på utsidan som jag kopplat en multieffekt till.

min potentiometer har jag satt precis före C57 och plockade bort R100 också då jag använde en 1mgohm-pot och tog jorden från ena sidan där. ...efter lite tanke funderade jag på om jag kanske skulle ha lyft andra benet på C57 och satt potten efter kondensatorn istället. mitt i allt kaos här hemma så tror jag att jag pajjade C57 med lödkolven, men har dock en reserv att tillgå. Tröttnade på att jag inte att funka så jag lödde bara dit en jumper där C57 satt och satte tillbaka R100...

Nu funkar förstärkaren som vanligt igen, men undrar om C57 är en viktig del i kretsen? Vad gör den för nytta?
Verkar vara nån slags jordloop som blev med potten inkopplad för brummet minskade när jag tog i potten.
anders_w

Inlägg av anders_w »

Jag kan inte så mycket om rör, men jag gissar att den ska isolera resten av kretsen från den höga späningen som röret jobbar med. Jag skulle inte slå på strömmen utan denna.
Limpan

Inlägg av Limpan »

Nej jag ska nog vänta lite med att slå på stärkaren igen... Dock testade jag ju direkt efter å den funkade bra då men har inte vågat sätta igång den sen dess....

Bör jag sätta dit en ny C57? Jag har en sån här hemma:
http://www.electrokit.com/kondensator-x ... mr30.48919

Borde fungera? Samma värden som C57 dock ser den fysiskt lite annorlunda ut men passar in iaf.

Tycker inte det borde vara någon större spänning just där C57 sitter eftersom det är signalen från loopen. Skulle det vara någon skadlig spänning där borde min effektrack ta stryck? Det sitter ju dessutom en kondensatorer i serie med signalen INNAN loopen oxå, gör inte den samma sak som C57? varför ska man ha en både efter å före loopen isåfall?

EDIT: C71 sitter innan loopen, dock är det inte så hög spänningstålighet på den (50v) men antar att den oxå är till för att blocka DC. Har för övrigt gått förbi drivsteget till loopen så från C71 är den kopplad vidare direkt till jacket.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Tag inte bort några komponenter!
Du använde väl skärmad kabel till poten? Verkar misstänkt eftersom brummet ändrades när du tog med handen på poten. :humm:
Skriv svar