Någon som vill fixa min Amiga 500-autofire för 500 kr?
Någon som vill fixa min Amiga 500-autofire för 500 kr?
Som tonåring gjorde jag en autofire-enhet till min dåvarande Amiga 500, se denna tråd:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=58787
Här är i ett erbjudande till alla er (som viss till skillnad från mig) kan det här med elektronik:
Jag skickar enheten i bef. skick inkl. joystick-kabel till den som:
1) Har en Amiga
2) Får min autofire-enhet att funka
3) Lägger ut en Youtube-video med enheten "in action" i något lämpligt skjutarspel
4) Skickar tillbaka den fungerande enheten till mig
Fixaren får då 500 kr (inkl. ev. materialutlägg och returnporto) av mig när enheten är tillbaka i min ägo.
Först till kvarn gäller.
P.S. Hoppas ni inte tycker jag är för snål med ersättningen. D.S.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=58787
Här är i ett erbjudande till alla er (som viss till skillnad från mig) kan det här med elektronik:
Jag skickar enheten i bef. skick inkl. joystick-kabel till den som:
1) Har en Amiga
2) Får min autofire-enhet att funka
3) Lägger ut en Youtube-video med enheten "in action" i något lämpligt skjutarspel
4) Skickar tillbaka den fungerande enheten till mig
Fixaren får då 500 kr (inkl. ev. materialutlägg och returnporto) av mig när enheten är tillbaka i min ägo.
Först till kvarn gäller.
P.S. Hoppas ni inte tycker jag är för snål med ersättningen. D.S.
Re: Någon som vill fixa min Amiga 500-autofire för 500 kr?
Mjaha, i tråden var det, ja här kommer det:
Tja, jag har en Amiga (eller tre) och det låter lite kul. Men är det ok att byta ut hela ditt kretskort mot något annat om man misslyckas med ditt kort?
Tyckte du skrev i den andra tråden att du inte hade nån Amiga längre?
Tja, jag har en Amiga (eller tre) och det låter lite kul. Men är det ok att byta ut hela ditt kretskort mot något annat om man misslyckas med ditt kort?

Tyckte du skrev i den andra tråden att du inte hade nån Amiga längre?
Det vore kul att ha mitt gamla kretskort i manicken, det är liksomn själva grejen av sentimentala skäl. Det stämmer att jag inte har någon Amiga längre så jag kommer inte att använda den utan tänkte i så fall ha den mer som en "klenod" efter att ha sett videon som vittnar om att den äntligen funkar efter 25 år i en flyttkartong.
Du är välkommen att testa på nämnda premisser. Jag skickar den alltså och står för returen också men resten av femhundringen får man bara om manicken funkar.
Själv tror jag att det i princip bara är en transistor som saknas. Man måste också löda på och ihop sladdarna vilket inte bör vara särskilt svårt att lista ut eftersom det bara är fire-kabel, matning och jord som används (tror jag), resten går bara rakt igenom till joystickkabeln som också skall monteras (den har jag liggande någonstans).
Det är svårt för mig att fixa eftersom jag alltså varken har Amiga eller joystick och därför inte kan testa.
Säg till om du accepterar "uppdraget" på dessa villkor.
Du är välkommen att testa på nämnda premisser. Jag skickar den alltså och står för returen också men resten av femhundringen får man bara om manicken funkar.
Själv tror jag att det i princip bara är en transistor som saknas. Man måste också löda på och ihop sladdarna vilket inte bör vara särskilt svårt att lista ut eftersom det bara är fire-kabel, matning och jord som används (tror jag), resten går bara rakt igenom till joystickkabeln som också skall monteras (den har jag liggande någonstans).
Det är svårt för mig att fixa eftersom jag alltså varken har Amiga eller joystick och därför inte kan testa.
Säg till om du accepterar "uppdraget" på dessa villkor.
Javatusan, skicka hit den så ska jag kika på den! har aldrig lekt med 555:or så då kan jag lära mig nått!
I sämsta fall får jag väl skicka den vidare till nästa som står på kö att fixa
Eller så ritar du upp ett schema från kretskortet och postar här så kanske nån kan säga vad du ska prova?
MVH: Mikael
I sämsta fall får jag väl skicka den vidare till nästa som står på kö att fixa

Eller så ritar du upp ett schema från kretskortet och postar här så kanske nån kan säga vad du ska prova?
Toppen, PM:a din address så har du boxen till helgen!
Har inget schema och kan som sagt ändå inte testa om den funkar även efter en egen moddning.
EDIT: Kön är inte särskilt lång...en person och det är du. Har ifos inte legat ute många minuter.
Har inget schema och kan som sagt ändå inte testa om den funkar även efter en egen moddning.
EDIT: Kön är inte särskilt lång...en person och det är du. Har ifos inte legat ute många minuter.
Nu har jag gjort framsteg så tillvida att jag ritat ett schema från kretskortet och hittat lite på internet. Jag har i grova drag förstått hur den är tänkt att funka. Kopplade in det till spänning och oscilloskop (ingen dator än) provisoriskt. Får fin fyrkantsvåg från ca 5Hz till 56Hz med potten. LED ej inkopplad än. So far so good.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Vad kul!
Då verkar alltså potentiometern vara rätt dimensionerad - mellan 5 och 56 skott/sekund känns ju rätt lagom.
Skall bli spännande att se hur det utvecklar sig!
Då verkar alltså potentiometern vara rätt dimensionerad - mellan 5 och 56 skott/sekund känns ju rätt lagom.
Skall bli spännande att se hur det utvecklar sig!
- Klas-Kenny
Med schemat ovan som jag hittade så fungerade autofiren fint, men +5V kortslöts i manuellt läge när man tryckte på knappen. Efter mycket huvudkliande och testning med en lös 555:a så insåg jag att, ja, så blir det. Så de har bevisligen gjort lite annorlunda på något vis. Efter mer googlande hittade jag ett snarlikt schema men med annan inkoppling av manuell/auto-switchen. Nu funkar det! Komponentvärdena är inte samma som här, men principen fungerar. Enda nackdelen är att autofiren är "igång" "bredvid" när man kör i manuellt läge, kan se lite störningar, men tror inte det påverkar i praktiken.

Nu ska jag alltså rota fram en Amiga och provspela samt filma....

Nu ska jag alltså rota fram en Amiga och provspela samt filma....
Här kommer länken!
Rotade fram en 1200:a och fick leta länge efter något spel, hittade till slut klassikern Battle Squadron.
Inget ljud tyvärr, tror -12V är trasig i nätdelen. Verkar vara en del grafikbuggar
också. Fantastiskt att disketten fungerar efter ~20 år i en låda.
Som ni ser så fungerar autofiren och gör nytta
http://youtu.be/bmdSm07tCok
Rotade fram en 1200:a och fick leta länge efter något spel, hittade till slut klassikern Battle Squadron.
Inget ljud tyvärr, tror -12V är trasig i nätdelen. Verkar vara en del grafikbuggar
också. Fantastiskt att disketten fungerar efter ~20 år i en låda.
Som ni ser så fungerar autofiren och gör nytta

http://youtu.be/bmdSm07tCok
Coolt, snyggt jobbat - riktigt roligt att se gamla manicken funka!
Några frågor:
1. Innebär detta att du bytt ut mitt gamla kretskort helt eller att du moddat det?
2. En video med ljud hade helt klart varit att föredra, har du möjlighet till detta samt göra så att funktionen framgår ännu bättre, t.ex. spela en något längre stund i 1-mansläge?
3. Har du även fixat hyffsad kabelgenomföring till lådan?
Mvh.,
Hanns
Några frågor:
1. Innebär detta att du bytt ut mitt gamla kretskort helt eller att du moddat det?
2. En video med ljud hade helt klart varit att föredra, har du möjlighet till detta samt göra så att funktionen framgår ännu bättre, t.ex. spela en något längre stund i 1-mansläge?
3. Har du även fixat hyffsad kabelgenomföring till lådan?
Mvh.,
Hanns
1 ditt kort är helt intakt har flyttat om och lött om lite sladdar
2 Tveksamt. Duger det med en C64 så kan jag nog?
3 Kabelgenomföringen, samt fastsättng av kretskort i lådan är inte gjord. Kan smältlimma lite...
2 Tveksamt. Duger det med en C64 så kan jag nog?
3 Kabelgenomföringen, samt fastsättng av kretskort i lådan är inte gjord. Kan smältlimma lite...
1. Toppen!
2. C64 duger fint.
3. Fastsättning av kortet i lådan behövs ej, men vore fint om du fixar kabelgenomföringen. Dagens hål är för stort men du kanske kan limma på en platta med hål i på insidan och gå igenom med kabel, buntband som dragavlastare?
2. C64 duger fint.
3. Fastsättning av kortet i lådan behövs ej, men vore fint om du fixar kabelgenomföringen. Dagens hål är för stort men du kanske kan limma på en platta med hål i på insidan och gå igenom med kabel, buntband som dragavlastare?
Känner mig fattig nu, så ska försöka fixa det i dagarna