Tips på trådlös sändare och mottagare?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Selpix

Inlägg av Selpix »

Okej, ursäkta min okunnighet men 13bitar kan man väl inte läsa av med en vanlig com-port? Eftersom alla program jag testat har en gräns på 8bitar, så porten kanske har den begränsningen?

Om man inte kan använda com-porten, vad ska man då använda?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Detta radiomodul är inte gjort för att skicka data till en COM-port heller så det är väl inget konstigt.

Mottagaren mottar vad sändaren sändar ut (förhoppningsvis) så att börja leta efter ett kompatibelt signal i mottagaren är helt fel, man ska ändra vad som sändaren moduleras med.

Samma dekodningskrets kan koda och det finns alltså en utgång från kodningskretsen till sändaren, om den bryts och ett "eget" signal läggs dit i stället (med rätt nivå och fas) kan man alltså använda egen modulering av sändaren och plötsligt kommer det rätt data ur mottagaren.

Så börja i rätt ända.
Användarvisningsbild
Selpix

Inlägg av Selpix »

Att jag inte tänkte på det :roll:

Testade att koppla bort kodkretsen i sändaren och kopplade in mig med com-porten istället. Och mycket riktigt såg man resultat :D

Bild

Kör på 300 i baudrate, 8 bitar data och 1 stoppbit.

Om jag kör högre baudrate så snappar nästan aldrig mottagaren upp det jag skickar.

Nu är det fortfarande ett litet problem, och det är att det är ganska så ostabilt fortfarande, det är inte alltid man snappar upp det man skickar ut :?

Finns det nått man kan göra för att stabilisera upp det, eller får man acceptera att det är billiga skitgrejer man håller på med? :lol:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är billiga skitgrejer!

Vill du något seriöst får du skaffa seriösa grejer också.

nRF2401 t.ex. eller liknande, även de LPRS-moduler jag länkade till är bra grejer men att skapa vettig kommunikation med en trådlös dörrklocka.......nåja, du hör ju själv hur det låter: "o här har jag grejat en fjärris med en dörrklocka.....det är inte alltid den fungerar och datorn får frispel när det ringer på hos grannen men annars fungerar den skapligt..."

Allt beror ju på vad du vill uppnå, dörrklocka-grejen är till för att skicka över en av/på-puls, kommer den första koden inte igenom kommer det väl någon av de nästföljande.....
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

Det jag hade tänkt försöka få till med mina "klockor" är att skicka små enkla datapaket med t.ex. temp, status på nå'n givare mm. Vi får se hur det går...
Användarvisningsbild
Selpix

Inlägg av Selpix »

Icecap > Jo du har så rätt så, får spara de trådlösa ringklockorna till mindre projekt senare i framtiden. Ska inhandla ett par moduler från Acal istället.

Tack för all hjälp! :)
Malm

Inlägg av Malm »

Vilken mjukvara använder du på PC:n för den seriella kommunikationen? Ser bättre ut än HyperTermnial.
Användarvisningsbild
Selpix

Inlägg av Selpix »

Det är en del av Microcode Studio (En picbasic editor)

Det är gratis och kan laddas ner här: http://www.mecanique.co.uk/code-studio/
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Icecap skrev:Acal har moduler från LPRS som är ytterst trevliga och de billigaste jag har hittat, räckvidd upp till 300m, kan ställas vid att ställa sändareffekt.
Någon som testa dom och har lite erfarenhet.[
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Känner någon till någon som har ännu mindre transceivermoduler?
Behöver något i stil med 10*20mm högst.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

http://www.microchip.com/stellent/idcpl ... e=en010387

Rätt små, men lite bökiga att få att lira.
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Sorry att jag lånar tråden :)

Det är ingen som vet någon bra och enkel transciver krets/module för dubbelriktad kommunikation som är förbered för UART???
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

2 svar i samma:
tusse: Jag har testat LPRS-modulerna och är ytterst nöjd! De sitte bla. i den mobila utrustningen som mätar hastigheter på Gelleråsbanan och de har inte fallerat eller fungerat tveksamt.

Jeppson: De moduler är just med (5V) seriell ingång (8n1, programmerbar), kan ställas till olika kanaler via den in/utgång osv. fungerar dubbelriktat (simplex, turas om att sända, krock annars).
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Är det den som heter 'easy-Radio' 433-4MHz FM SIL transceiver som du menar?

Den verkar vara exakt vad jag sökte och priset ligger "bara" på 328kr enligt hemsidan :? :?

Kan man köpa den här i Sverige någon stans???
Användarvisningsbild
Selpix

Inlägg av Selpix »

Finns länk tidigare i tråden.

http://www.acal.se/

Det står inga priser på deras sida så du får maila och fråga.
Skriv svar